G4Media.ro

Iohannis întoarce în Parlament legea care stabilește amenzi mai aspre pentru firmele…

sursa foto: Pexels

Iohannis întoarce în Parlament legea care stabilește amenzi mai aspre pentru firmele care își țin angajații peste program fără să plătească orele suplimentare

Președintele Klaus Iohannis a trimis Parlamentului pentru reexaminare legea care stabilește amenzi mai aspre pentru firmele care își țin angajații peste program fără să plătească orele suplimentare.

Camera Deputaţilor a adoptat în 18 septembrie, în calitate de for decizional, modificarea Codului Muncii în sensul ca nerespectarea dispoziţiilor privind munca suplimentară să fie sancţionată cu amendă de la 1.500 lei la 3.000 lei pentru fiecare persoană identificată că prestează această muncă. În prezent, amenda este dată fără corelarea cu numărul de angajați aflați în această situație. Proiectul a fost iniţiat Adrian Dohotaru (ex-USR, acum independent) și alți parlamentari de la PSD.

În cererea de reexaminare, președintele Iohannis apreciază că Parlamentul ar trebui să clarifice dacă înăsprirea sancțiunii pentru încălcarea dispozițiilor privind munca suplimentară vizează doar prestarea orelor suplimentare dincolo de limita legală prevăzută de art. 114 din Codul muncii sau se referă/se aplică și altor situații ce pot reprezenta încălcări ale Codului muncii.

De asemenea, tot în scopul clarității, dar și al predictibilității reglementării, președintele consideră că ar fi necesar ca sintagma „pentru fiecare persoană identificată ca prestând muncă suplimentară”, din cuprinsul legii transmise la promulgare, să fie circumstanțiată la persoanele pentru care nu s-au respectat dispozițiile privind munca suplimentară, în caz contrar putându-se înțelege că amenda ar fi aplicată tuturor persoanelor care prestează muncă suplimentară într-o companie, deși dispozițiile legii se aplică numai în cazul unor angajați.

Cererea de reexaminare a președintelui:

Legea pentru modificarea art. 260 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii vizează sancționarea contravențională, cu amendă de la 1.500 lei la 3.000 lei, în situația nerespectării dispozițiilor privind munca suplimentară „pentru fiecare persoană identificată ca prestând muncă suplimentară”.

În expunerea de motive a legii menționate, inițiatorii subliniază că modificarea este necesară pentru generarea unui efect disuasiv, de natură să determine o descurajare a prestării orelor suplimentare dincolo de limita legală, în condițiile în care norma în vigoare nu stabilește o corelare a cuantumului amenzilor și numărului de ore suplimentare efectuate cu numărul de salariați care au făcut ore suplimentare. Menționăm că potrivit reglementării actuale, art. 260 alin. (1) lit. i) din Codul muncii prevede: „Constituie contravenție și se sancționează astfel următoarele fapte: (…) i) nerespectarea dispozițiilor privind munca suplimentară, cu amendă de la 1.500 lei la 3.000 lei”.

Având în vedere faptul că scopul reglementării este acela de a înăspri regimul sancționator doar pentru situația prestării orelor suplimentare dincolo de limita legală prevăzută de art. 114 alin. (1) din Codul muncii – respectiv de 48 de ore pe săptămână, inclusiv orele suplimentare sau, în cazuri excepționale peste 48 de ore pe săptămână – dar cu îndeplinirea condițiilor stabilite de art. 114 alin. (2) din Codul muncii, considerăm că, pentru un plus de claritate a legii, ar fi necesară circumstanțierea acestei sancțiuni, prin indicarea în mod expres a situațiilor privind munca suplimentară de natură să atragă aplicarea unei amenzi contravenționale. În acest sens, semnalăm că, potrivit dispozițiilor art. 120 – 124 din Codul muncii există și alte posibile încălcări ale regimului muncii suplimentare cum ar fi: efectuarea de ore suplimentare fără acordul salariaților; neplata orelor suplimentare sau neînregistrarea corespunzătoare a acestora; plata sporului prevăzut de lege pentru efectuarea muncii suplimentare, cu nerespectarea regimului prioritar al compensării cu ore libere plătite în următoarele 60 de zile calendaristice de la efectuarea muncii suplimentare; precum și orice alte situații de încălcare a regimului juridic privind munca suplimentară, ce se pot ivi în practică. Față de cele arătate, apreciem că Parlamentul ar trebui să clarifice dacă înăsprirea sancțiunii pentru încălcarea dispozițiilor privind munca suplimentară vizează doar situația urmărită de inițiatori – cea a prestării orelor suplimentare dincolo de limita legală prevăzută de art. 114 din Codul muncii – sau se referă/se aplică și altor situații ce pot reprezenta încălcări ale Codului muncii.

De asemenea, tot în scopul clarității, dar și al predictibilității reglementării, apreciem că ar fi necesar ca sintagma „pentru fiecare persoană identificată ca prestând muncă suplimentară”, din cuprinsul legii transmise la promulgare, să fie circumstanțiată la persoanele pentru care nu s-au respectat dispozițiile privind munca suplimentară, în caz contrar putându-se înțelege că amenda ar fi aplicată tuturor persoanelor care prestează muncă suplimentară într-o companie, deși dispozițiile legii se aplică numai în cazul unor angajați.

Potrivit art. 260 alin. (1) din Codul muncii, în celelalte cazuri de răspundere contravențională în care încălcările sunt raportate la „fiecare persoană identificată”, amenda contravențională este limitată la o valoare cumulată de cel mult 10 ori maximul amenzii, exemple în acest sens fiind dispozițiile art. 260 alin. (1) literele e), e1), e2), e3) și o). Din această perspectivă, apreciem că ar fi utilă reanalizarea legii transmise la promulgare și sub aspectul stabilirii, și în acest caz, a unei valori maxime cumulate, soluție legislativă care ar fi în acord cu viziunea de ansamblu a legiuitorului în ceea ce privește regimul sancționator din cadrul Codului muncii.

Față de argumentele expuse mai sus și având în vedere competența legislativă exclusivă a Parlamentului, vă solicităm reexaminarea Legii pentru modificarea art. 260 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii.

Sursa foto: Pexels.com

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

21 comentarii

  1. Vai tu, dar cat de grijuliu este Presedintele ACUM!
    In vara lui 2017 n-a avut timp si chef sa pritoceasca Legea recursului compensatoriu cand a primit-o la promulgare si a lasat-o sa curga fara nici macar o critica, un avertisment, un gest, o actiune ceva…nu mai zic de cerere de reexaminare!
    I s-o fi parut ok ca pot beneficia de eliberare anticipata si criminalii, violatorii si pedofilii in aceleasi conditii ca ceilalti infractori pentru infractiuni „obisnuite” (spargeri, furturi, gainarii…).
    De aceea nu spune nimic acum cand s-au golit puscariile de 22000 de brute care circula printre noi, pentru ca se stie cu muca pe caciula.
    Dar votati-l, ca-i bun!
    Hai siktir!

    • Pe Iohannis nu l-a apucat preocuparea acum, are zeci de legi intoarse la reexaminare sau atacate la CCR, n-a fost deloc lenes sau comod, cum le place dusmanilor sa spuna si fraierilor sa-i creada.
      Sigur, pentru aia de-l musca de cur toata ziua, Iohannis n-a facut nimic.
      Si ce vrei mata sa zici cu faptul ca Iohannis n-a atacat legea recursului compensatoriu la CCR, ne facem ca nu stim ca a fost atacata de USR si PNL si a fost declarata constitutionala?
      Vrei sa spui ca Iohannis are vreun folos din eliberarea zecilor de mii de infractori? Sigur ca asta vrei sa insinuezi, dar nu e decit o muscatura de cur.

    • Amice, nici nu sti cat sunt de satul de habotnici si de manipulatori ca tine!

    • Si lui Iohanis, ce-are, tuseste?!

    • Si lui Radulescu Marcel, ce-are, tuseste?!

    • Daca atat poti, m-am lamurit cu tine!

    • Radulescu Marcel – Postac PSD-ist mars in piz** la mata.

    • Postaci pzdisti sunt altii tembelule si mars sa-i zici ma-ti sau neveste-ti sau sora-ti, oricum, cuiva din familia aia a ta de bovine!

    • Borat imputit lingi curu la mata.
      Lingau de cur PSD-ist, du-te pe latrina 3 si manca cacat.

    • Da, e evident ca esti doar un retardat!

    • Radulescu Marcel – Ba cacatule daca esti ofensat nu mai pune comentarii.
      Dar nu poti face asta pentru ca esti platit, muist PSD-ist.

    • Peste tot pe site-ul asta apare Radulescu Marcel muist PSD-ist, mancator de cacat.
      Mai i-a o pauza mancatorule de cacat.

    • Ma pupi in cur mai vierme!

  2. Ar fi chiar culmea ca presedintele Santa Klaus sa tina partea oamenilor simpli din tara asta…important pentru el e ca multinationalele sa ii exploateze la maxim…pacat ca sunt multi oameni care cred ca el reprezinta altceva decat un tradator …

  3. Multi cretini au invadat site-ul asta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  4. Eheee, patronatele deschid sampania in seara asta. L-au cumparat pe neamț la kilogram și le face toate favorurile.

  5. Asta e motivul pentru care acest om sper sa nu mai iasă președinte. Ce a făcut acest om pentru cei care muncesc? Nu are cum sa fie de acord ca el a trăit numai din tepe. De-asta suntem sclavi la noi în tara.

    • Domnule Mihai, ati citit bine articolul? In special motivarea intoarcerii legii?
      Iti spun eu pe scurt: legea este NECLARA si in momentul de fata se poate interpreta cum ca i-ai putea da amenda si muncitorului, nu numai firmei. De asta o intoarce. Ia si citeste inca odata, dar calm si cu grija