Iohannis: Multe dintre provocările care riscă să afecteze însuși fundamentul democratic al României au rezultat inclusiv din neglijarea, decenii la rând, a educației
Președintele Klaus Iohannis a afirmat, miercuri, la deschiderea Galei MERITO, că ne confruntăm cu provocări severe, care riscă să afecteze însuși fundamentul democratic al României, iar multe dintre aceste provocări, care ajung să pună în discuție chiar și parcursul european al țării noastre, au rezultat inclusiv din neglijarea, decenii la rând, a educației românești.
Președintele a apreciat că gala arată că societatea oferă recunoaștere profesorilor cu merite deosebite, chiar dacă, din păcate, de prea multe ori, statul nu este capabil să o facă.
„Sectorul privat, atât de defăimat mai nou de unii politicieni tributari reflexelor comuniste, autoritariste, merită apreciat pentru angajamentul de a fi tot mai prezent în viața comunității și de a suplini nevoi pe care actuala guvernare pur și simplu le ignoră”, a afirmat Klaus Iohannis.
El a spus că, din experiența sa de dascăl, știe că hotărâtoare pentru succesul adultului de mâine este interacțiunea dintre elev și profesor: „Capacitatea de a inspira, de a încuraja un tânăr să-și dezvolte abilitățile și să devină performant reprezintă esența acestei profesii de care, recunosc, sunt încă puternic atașat și care este foarte importantă pentru viitorul societății noastre”.
Președintele Iohannis a vorbit despre proiectul său „România educată”.
„Din toate discuțiile pe care le-am avut au reieșit mai multe deziderate clare, precum nevoia de a susține cadrele didactice printr-un proces riguros de selecție, dar și prin formare inițială și formare continuă de calitate, cu o pronunțată expunere la medii diverse de învățare. Vorbim apoi de nevoia dascălilor de fi sprijiniți prin mentorat și de a nu mai fi împovărați de excesul birocratic care ajunge, de exemplu, să condiționeze promovarea de pregătirea unor stufoase dosare cu acte. Ce a mai reieșit din dezbateri este și necesitatea unor echipe funcționale și suficiente de consilieri școlari, care să vină în sprijinul cadrelor didactice. Dascălii au nevoie de acces ușor la specializări suplimentare și de diversificarea rolurilor pe care le pot adopta în școli. Nu în ultimul rând, cei care au performanțe trebuie să fie răsplătiți, iar cei care nu fac cinste acestei profesii să părăsească sistemul de educație”, a precizat șeful statului.
Klaus Iohannis a susținut că, în orice discuție despre îmbunătățirea calității procesului educațional, cadrele didactice trebuie privite ca un partener-cheie și nu ca un actor pasiv, supus dispozițiilor sau deciziilor statului de la nivel central.
„Dumneavoastră sunteți acei dascăli care nu ați așteptat reformele venite din Parlament sau de la minister, ci ați venit cu soluții și proiecte proprii, și ați reușit. Vă felicit pentru această implicare și vă urez să continuați să luptați pentru ca fiecare copil din România să aibă o șansă la un viitor mai bun, fiindcă, în definitiv, pentru asta trăiește dascălul, să educe elevul, tânărul, studentul, în așa fel încât el să aibă succes în viață – în viața de tânăr și, pe urmă, în toată viața de membru responsabil al societății”, a adăugat președintele.
El a vorbit și despre implicarea mediului privat în educație.
„Este important ca statul să nu pună piedici mediului de afaceri atunci când acesta vrea să se implice în educație. Investițiile ar trebui să fie încurajate și nu doar sub forma unor sponsorizări pentru dotări, ci și ca parte a unor intervenții mai sistemice”, a subliniat Klaus Iohannis.
„În anul în care se premiază cea de-a patra generație de profesori «MERITO», ne confruntăm cu provocări severe, care riscă să afecteze însuși fundamentul democratic al României. Multe dintre aceste provocări, care ajung să pună în discuție chiar și parcursul european al țării noastre, au rezultat inclusiv din neglijarea, decenii la rând, a educației românești. La 30 de ani de la Revoluție și după un secol de unitate națională, românii își doresc un stat de drept funcțional și o economie dezvoltată. De fapt, ambele sunt clădite pe activism civic, gândire critică și pe un spirit antreprenorial bazat atât pe accesul la informație, cât și pe interpretarea corectă a acesteia. Prin Proiectul «România Educată», mi-am propus să atrag întreaga societate în cea mai amplă dezbatere pe tema educației. Sper ca dumneavoastră, în calitate de agenți ai schimbării în educație, să fiți parte activă și implicată a acestei dezbateri”, a mai declarat Iohannis.
Foto: Inquam Photos/ George Călin
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
6 comentarii