Iulia Scântei, președintele Comisiei Juridice din Senat, a transmis social-democraților că discuția despre revizuirea Constituției ar trebui să înceapă după ce PSD își reafirmă angajamentul politic pentru respectarea acesteia și pentru tratatele UE, amintind de desființarea Secției Speciale de investigare a magistraților.
- ”(…) Prin urmare, stimați lideri PSD, vă invităm ca înaintea unei dezbateri asupra revizuirii Constituției, să reafirmați #angajamentul politic de a respecta legea fundamentală în vigoare, tratatele la care România este parte, precum și principiile care derivă din caracterul obligatoriu al dreptului european primar, astfel cum a fost interpretat de către CJUE (prevalența, efectul direct și eficacitatea dreptului european), inclusiv în privința desființării Secției speciale de investigare a infracțiunilor din Justiție (SIIJ)”, a transmis Scântei printr-un mesaj publicat pe Facebook.
Scântei a mai spus că SUA funcționează conform unei Constituții din 1787 care are doar 23 de amendamente pentru că legea fundamentală americană a fost concepută astfel încât să prevadă ”doar principiile fundamentale pentru funcționarea noului stat”.
- ”Sigur, nu avem o Constituție perfectă, dar cu siguranță e o Constituție europeană, pentru că altfel nu ar fi permis, după revizuirea ei în 2003, integrarea României în Uniunea Europeană și în NATO”, a mai spus președinta Comisiei Juridice a Senatului.
Mesajul integral al Iuliei Scântei
Constat că mai mulți lideri PSD se arată preocupați de revizuirea grabnică a Constituției pe motiv că e “veche” de 30 de ani și că nu ar mai corespunde “cerințelor actuale”.
Nu am înțeles exact “ale cui” cerințe actuale nu mai sunt în acord cu legea fundamentală, dar aș reaminti, în acest context, doritorilor de revizuire, următoarele:
1. SUA are cea mai veche constituție – scrisă la 1787 – și a fost amendată ulterior de Congresul SUA cu doar 23 de amendamente. Constituția americană e și azi în vigoare pentru că părinții ei fondatori au urmărit să prevadă doar principiile fundamentale pentru funcționarea noului stat, ca să fie flexibilă și mereu actuală în raport cu evoluția societății și cu nevoile cetățenilor.
2. Sigur, nu avem o Constituție perfectă, dar cu siguranță e o Constituție europeană, pentru că altfel nu ar fi permis, după revizuirea ei în 2003, integrarea României în Uniunea Europeană și în NATO.
3. Avem o lege fundamentală care, pentru a proteja fundamentul și principiile statului de drept, nu permite azi, concentrarea puterii în mâinile unui singur actor politic – exponent al uneia dintre cele trei puteri ale statului- sau și mai rău, în mâinile unui singur partid – stat (majoritar). Constituția garantează astfel, în mod real, separația puterilor în stat și pluralismul politic.
A nu se înțelege din această postare că apreciez că nu ar exista prevederi constituționale care pot sau trebuie să fie remediate printr-o revizuire. Depinde cine are acele “cerințe actuale” despre care vorbesc liderii PSD atât de laconic și, mai ales, ce urmăresc prin acestea.
4. Înainte de a vorbi despre schimbarea Constituției, le-aș aminti liderilor PSD de
#imperativul constituțional al
#respectării Constituției în vigoare.
Și ca lucrurile să fie clare, nicio discuție despre revizuirea Constituției nu poate fi posibilă înaintea celei privind
#respectarea de către Parlament și de către Guvern, implicit de către partidele politice care le compun, a acelor prevederi constituționale care garantează azi, României, statutul privilegiat de țară membră a Uniunii Europene, iar românilor – calitatea de cetățeni europeni cu drepturi depline:
#Art. 148 alin. (1): “Ca urmare a aderării, prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum şi celelalte reglementări comunitare cu caracter
#obligatoriu, au
#prioritate faţă de dispoziţiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare.”
Prin urmare, stimați lideri PSD, vă invităm ca înaintea unei dezbateri asupra revizuirii Constituției, să reafirmați
#angajamentul politic de a respecta legea fundamentală în vigoare, tratatele la care România este parte, precum și principiile care derivă din caracterul obligatoriu al dreptului european primar, astfel cum a fost interpretat de către CJUE (prevalența, efectul direct și eficacitatea dreptului european), inclusiv în privința desființării Secției speciale de investigare a infracțiunilor din Justiție (SIIJ).
sursa foto: Inquam Photos/ Octav Ganea
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
26 comentarii