JO Paris 2024: Noua pistă mov de la competițiile de atletism / Tot ce trebuie știut despre funcțiile sale / Ar putea contribui la doborârea vreunui record mondial?
Probele de atletism încep joi la Jocurile Olimpice de la Paris, pe o pistă de alergare nouă și îmbunătățită din punct de vedere tehnologic, de culoare mov, lucru inedit în istoria Jocurilor, conform Euronews.
Pista a fost dezvoltată de compania italiană Mondo, care a furnizat pista principală a stadioanelor pentru toate Jocurile Olimpice începând din 1992.
Pista olimpică de la Tokyo 2020 a avut culoarea obișnuită ruginie sau roșu cărămiziu, în timp ce pista de la Rio 2016 a fost albastră. Se speră că noua formă geometrică a celulelor de aer de sub pista din acest an îi va ajuta pe sportivi să doboare noi recorduri.
De ce pista de atletism este mov?
În acest an, organizatorii Jocurilor Olimpice au ales culoarea mov pentru a înlocui fosta pistă albastră a stadionului Stade de France, în ton cu culorile oficiale ale Paris 2024.
Culoarea gri, în schimb, este prezentă pe viraje pentru a aminti de pista care exista încă din 1924, când Parisul a mai organizat Jocurile Olimpice.
Noua pistă cu nouă benzi este mov deschis la mijloc și mai întunecată la margini. A fost nevoie de aproape trei luni pentru a instala cei 23.114 metri pătrați pe stadion.
Mondo a încorporat carbonat de calciu din cochilii de moluște, cum ar fi midiile și scoicile, furnizat de cooperativa de pescuit din Sardinia Nieddittas, care refolosește cochiliile de midii pentru a contribui la durabilitate.
Care este noua tehnologie din spatele pistei?
Pista de alergare își propune să îmbunătățească performanțele sportivilor și să prevină rănile. Aceasta a fost creată prin parteneriatul Mondo cu Laboratorul de Inginerie a Polimerilor din cadrul Politehnicii din Milano.
Pista are un strat superior care intră în contact cu pantofii și un strat inferior cu o densitate mai mică, menit să fie comprimat atunci când atleții aleargă. Pista nu este complet din cauciuc pe partea inferioară, ci este mai degrabă umplută cu celule de aer de formă geometrică.
„Principala diferență între [această pistă și] tehnologia anterioară este forma celulelor de aer pe care le are în partea inferioară a pistei”, a declarat pentru Euronews Next Luca Andena, profesor asociat de știința și tehnologia materialelor la Universitatea Politehnică din Milano, care a realizat modelarea pistei.
„Pista trebuie în același timp să asigure siguranța prin reducerea șocurilor și creșterea performanțelor [sportivilor], iar stratul inferior este cel care răspunde de acest lucru”, a adăugat el.
Pista din acest an are forme geometrice eliptice dezvoltate prin design tradițional și modelare numerică.
Andena a supravegheat ani de zile cercetarea privind modelarea numerică pentru a dezvolta aceste piste de alergare și a creat un sistem de nivel superior pentru a simula diferite geometrii cu scopul de a influența cel mai bine performanța sportivilor.
„Atunci când atleții aterizează pe pistă, o parte din energia alergării este transferată pe pistă, iar apoi pista dă înapoi. În funcție de modul în care funcționează acest transfer, ar putea lucra împotriva ta [oprindu-te] sau poate avea un efect propulsiv net”, a spus Andena.
„Ceea ce am descoperit este că, cu această nouă geometrie, avem practic o pistă care este, în același timp, puțin mai moale, ceea ce credem că le va plăcea sportivilor (…), dar, în același timp, avem un impuls net care ar trebui să ofere o ușoară creștere a performanței în comparație cu cea anterioară”, a adăugat el.
În mod ideal, a spus el, oamenii de știință ar putea obține feedback de la sportivi și, de asemenea, ar putea colabora cu cizmarii pentru a îmbunătăți în continuare performanțele alergătorilor.
Următorul pas planificat de aceștia este să utilizeze inteligența artificială (AI) cu modelul creat pentru a găsi noi geometrii care ar putea aduce o nouă generație de piste la Jocurile Olimpice de la Los Angeles din 2028.
Va contribui pista la doborârea vreunui record mondial de către sportivi?
„Noua pistă ar trebui să fie cel puțin la fel de rapidă ca cea de la Tokyo, dar mai moale”, a spus Andena. „Acest caracter moale ar trebui să îi ajute pe alergători în partea finală a sprintului, când le este mai greu să își mențină viteza.”
Andena a spus că se așteaptă ca alergătorii de la 200 m și 400 m, precum și cei care aleargă pe distanțe mai lungi, să beneficieze de acest lucru.
Cu toate acestea, temperaturile extreme și vremea ar putea influența, de asemenea, performanța lor pe pistă, a adăugat el.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank