JURNAL DE FESTIVAL. Pixel versus hârtie, discuția zilei la festivalul de film documentar Astra Film din Sibiu (Parteneriat)
Unul dintre cele mai emoționante documentare din selecția Astra Film Festival 2024 a fost cel care a închis ziua: Alice On & Off. Până atunci, însă, haideți să vedem care au fost momentele foarte valoroase bune care merită amintite.
Pe rând. Un Q&A cu 3 regizori, așa a debutat ziua de marți. S-a întâmplat după cele 80 de minute în care publicul a vizionat trei documentare din Competiția Studențească – Basia: Trei povești scurte, Doamne, fă din leu dolar! șiBella și fiica ei. Un început în forță la AFF, urmat de două premiere naționale – Georgia zâmbitoare (r. Luka Beradze) și Șantierul naval (r. Elvis Lenić).
Student din Cehia: „Sunetul ne ajută nu doar atunci când vrem să auzim informații, ci și să simțim lucruri”
A fost apoi un program efervescent al Astra Film Festival – DocStudent Hub. Toată săptămâna au loc workshop-uri, masterclass-uri și activități practice din domeniul artei, producției și distribuției filmului documentar la care participă studenți și profesori de la universități de prestigiu din Praga, Zagreb, Vilnius, Bratislava, Zlin, Cluj-Napoca.
La sesiunile de mentorat de marți, 22 octombrie, studenții au putut lua parte la un masterclass despre sunetul filmelor, susținut de Ștefan Rucăreanu. Curiozitatea a fost la cote maxime și i-a ținut preț de o oră și jumătate în sală. Ce i-a captivat pe tineri?
„Mi-a plăcut partea în care s-a concentrat prin a ne spune despre sunet în general, de exemplu că poți simți sunetul chiar și atunci când ești decedat, prin frecvențele de vibrație. Am realizat și că sunetul ne ajută nu doar atunci când vrem să auzim informații, ci și să simțim lucruri. E interesant de observat partea aceasta pe care a dat-o prezentării, că nu s-a axat doar pe zona tehnică a sunetului, ci și pe cea filosofică. O altă chestiune care mi-a atras atenția e că sunetul e mai rapid decât imaginea; putem să ne gândim la sunet doar în timp, pentru că el curge, pe când imaginea nu”, a spus unul dintre studenții prezenți în sală, de la Universitatea Tomas Bata din Zlin, Cehia.
Un altul, student la Universitatea de Arte Performative din Bratislava (Slovacia), a remarcat mixul dintre literatură și sunet în prezentarea susținută de Ștefan Rucăreanu: „Cunosc câteva cărți pe baza cărora și-a construit prezentarea dl. Rucăreanu și e cu atât mai captivant că poți vedea și o altă perspectivă despre sunetul din filme astfel”.
Întâlnire cu unele dintre cele mai îndrăgite voci din filmele pentru copii
În timp ce la Cine Gold se desfășura acest masterclass, la Casa Artelor din Piața Mică nr. 21 din Sibiu, copiii ascultau și ei voci. Mai prescis, vocile Deliei Papazicu (8 ani) și a lui Rareș Prisacariu (9 ani), două dintre cele mai talentate și mai îndrăgite voci din filmele pentru copii, care au dat glas eroilor din câteva filme proiectate la Astra Film Junior. Cei doi au povestit despre cum e să dubleze, ce se află e dincolo de filme și cum e această experiență pentru ei.
Dialogul a trecut rapid la exerciții de dicție, preferințe muzicale, sportive și alte subiecte care îi interesează pe copii. O întâlnire plină de gingășie și de inocență, la care a participat și regizorul Laurean Gherman (Empire Video Production).
DocTalk-ul Era feudalismului digital. Sau cum platformele sociale ne sparg ușile intimității
„Câte poze aveți în telefon?” a fost una dintre întrebările adresate publicului de Ioana Avădani, directorul Centrului pentru Jurnalism Independent, în Doctalk-ul serii, Era feudalismului digital, moderat de jurnalista Mirela Nagâț. O discuție la care au participat ca invitați și prof. Mihai Cernea și Ștefan Baghiu, lector. dr. la Universitatea Lucian Blaga din Sibiu, după ce cu toții, ei și publicul de la Sala Thalia, dau vizionat documentarul Umberto Eco – biblioteca lumii (r. Davide Ferrario).
Pe scenă s-a făcut o paralelă, așadar, între lumea analogă și cea digitală: „Platformele sociale ne sparg ușile și ne fac să rămânem fără această paranteză a intimității”, a spus Avădani.
În dezbatere a fost abordată și tema educației și cum ne raportăm la ea în contextul tehnologic de azi. S-a vorbit despre soluția filtrării și a selectării informațiilor, așa cum se arăta și în documentarul despre Umberto Eco, respectiv despre eficientizare. „Tehnologia omoară o parte din citit, dar eficientizează. Curiozitatea înseamnă să citești altfel, iar avansul tehnologiei ne oferă instrumente să facem asta”, a spus Ștefan Baghiu. Cernea, în schimb, nu are o perspectivă atât de optimistă: „Cum integrezi AI în ce faci încât să păstrezi capacitatea de atenție? Chiar dacă studenții nu mai scriu, aș vrea măcar să citească. Chiar de la ei am aflat că, după un scurt angajament cultural, deja obosesc”.
Încotro ne ducem? Un ping-pong de idei au fost enunțate pe parcursul dezbaterii. Și pro, și contra tehnologiei. „Ne-am debarasat de creier un pic, utilizând telefonul. Am scăzut așa valoarea fotografiei, acum face poze la tot. Și cu fotografiile din Cloud ce se întâmplă, peste ani? Le vom arăta cuiva? Nu știm. De ce tratăm deci hârtia altfel decât pixelul?”, s-a întrebat retoric Ioana Avădani.
Emisiunea a fost înregistrată și va fi difuzată de TVR Cultural în această seară, de la 19:00, în cadrul emisiunii „Intrare liberă”.
Alice On & Off, un film plin de emoție despre o fată neiubită
După această dezbatere intensă, în urma căreia publicul a rămas fie cu gândul la cele 30.000 de volume de cărți din biblioteca lui Umberto Eco, fie la cele poate tot atâtea fotografii din telefonul mobil, publicul s-a putut bucura de ultima proiecție a serii, parte din Competiția România, Alice On & Off (r. Isabela Tent). Un film plin de emoție, despre o fată neiubită. Aceasta e povestea lui Alice, o minoră care se îndrăgostește de un bărbat cu 35 de ani mai mare decât ea și care rămâne însărcinată la numai 16 ani. Filmat pe parcursul a 10 ani, portretul lui Alice dezvăluie ce înseamnă să repeți la infinit traumele transgeneraționale.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank