G4Media.ro

Kelemen Hunor: Nu este vorba de segregare în cazul mutării secţiilor maghiare…

Sursa: Magyar Nemzet/ MTI

Kelemen Hunor: Nu este vorba de segregare în cazul mutării secţiilor maghiare din grădiniţe şi şcoli

Kelemen Hunor a declarat că nu se pune problema segregării în cazul intenţiei de a muta secţiile maghiare de la grădiniţa din Huedin şi de la Şcoala Gimnazială „Nicolae Bălcescu” din Oradea.
Preşedintele UDMR a evocat cele două cazuri care au făcut vâlvă recent, într-o declaraţie dată cotidianului maghiar Krónika din Transilvania, transmite MTI.

La Huedin, consiliul local cu majoritate românească a refuzat să preia gratuit de la Biserica Reformată o nouă grădiniţă, construită cu sprijinul statului ungar şi destinată copiilor maghiari din localitate, invocând inexistenţa grupelor de grădiniţă cu limba de predare română. Astfel, noua clădire modernă a rămas închisă, iar copiii au început anul şcolar în vechea grădiniţă mixtă, aglomerată. La Oradea, o comisie de anchetă ministerială a considerat un risc de segregare decizia de a muta secţia maghiară a Şcolii Gimnaziale “Nicolae Bălcescu” într-o clădire pe care Eparhia Reformată de pe lângă Piatra Craiului (ERPC) a cumpărat-o şi a renovat-o cu sprijinul statului ungar, după care a şi oferit-o gratuit oraşului. În cele din urmă, municipalitatea şi eparhia au modificat contractul iniţial, prin urmare în clădirea reformaţilor vor fi găzduite şi clase de limba română.

Politicianul, care deţine şi funcţia de vicepremier, a considerat supărător faptul că, după 10-20 de ani, revin în învăţământ probleme pe care le credea rezolvate, în preajma începerii anului şcolar se reia lupta pentru clase şi secţii, trebuie apărat ceea ce comunitatea maghiară din Transilvania a obţinut deja cu ani în urmă.

Kelemen Hunor a declarat că a discutat cu ministrul educaţiei atât cazul de la Huedin, cât şi pe cel de la Oradea. În opinia sa, în niciunul dintre acestea nu se poate vorbi de discriminare sau de segregare, deoarece cu ani în urmă a fost emis un ordin al ministrului educaţiei (6134/2016) privind interzicerea segregării şcolare, care (în paragraful 4, alineatul 2) precizează în mod clar, printre altele, că înfiinţarea grupelor, claselor şi instituţiilor de învăţământ în limba maternă separate pentru minorităţile naţionale nu poate fi considerată segregare.

Vicepremierul a trecut conflictul de la Huedin în contul forţelor politice locale, în special al organizaţiei locale a PSD. El a considerat că maghiarii din orăşelul din Ţinutul Călatei au fost prinşi la mijloc în lupta politică dintre PNL şi PSD.

Kelemen Hunor a declarat: în condiţiile în care sute de şcoli din România au încă toalete în curte, ar fi normal ca o administraţie locală să mulţumească dacă i se oferă gratuit o grădiniţă modernă. “În loc să spună: mulţumim frumos, slavă Domnului că a îmbogăţit localitatea, (…) ei sunt preocupaţi de cine va umbla la acea instituţie”, a spus politicianul. El a considerat că problema grădiniţei din Huedin va fi rezolvată până la urmă de Biserica Reformată, împreună cu autorităţile.

În privinţa şcolii din Oradea, Kelemen Hunor a considerat problematic faptul că ministerul a trimis o comisie de anchetă pe baza unei sesizări locale, iar comisia a întocmit un “raport stupid”. Cu toate acestea, Kelemen Hunor a fost de părere că aceste probleme sunt cazuri individuale, instituţiile de învăţământ maghiare nu sunt ţinta unei campanii dirijate la nivel central.

“Dacă ar exista cu adevărat o intenţie centrală, s-ar crea asemenea situaţii în mult mai multe locuri decât cele problematice. Am rezolvat multe probleme, au fost înfiinţate şcoli noi, secţii noi, grupe noi, cu care nu este nimic în neregulă”, a spus politicianul.

Întrebat de ziarul Krónika dacă i-a bătut la ochi cuiva din coaliţia de guvernare programul de construcţie şi renovare a grădiniţelor din Transilvania, finanţat de guvernul ungar, Kelemen Hunor a declarat: acest lucru nu a fost niciodată discutat public. Problema – a spus el – este că din bugetul României s-a alocat prea puţin, la nivel naţional, pentru construirea şi renovarea şcolilor şi grădiniţelor.

“Această temă nu a făcut obiectul vreunei dispute politice la nivel naţional, din experienţă pot să spun că subiectul este pus pe tapet întotdeauna pe fondul unor invidii sau antagonisme locale, de multe ori de divergenţe locale româno-maghiare”, a explicat preşedintele UDMR.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

15 comentarii

  1. sobolani nenorociti, toti ungurii sunteti la fel. Incet, incet, profitati si va luati lumea un cap !!!

    • > … după 10-20 de ani, revin în învăţământ probleme pe care le credea rezolvate …
      Cum sa creada ca problemele au fost rezolvate, cand de 30 de ani, chiar ei au incurajat sau chiar au impus separatismul ?
      Cum sa creada ca problemele au fost rezolvate, cand ii indeamna pe copii sa nu invete si sa nu foloseasca Limba oficiala a tarii in care traiesc ?
      Cum sa creada ca problemele au fost rezolvate, cand vor ca in toate unitatile de invatamant, universitatile, scolile si sectiile in limba maghiara sa fie complet separate de cele in Limba Romana ?
      Cum sa creda ca problemele au fost rezolvate, cand maghiarii din anumite zone ale tarii sunt indemnati sa nu respecte Steagul, Imnul, Sarbatorile Nationale, Limba oficiala a tarii in care traiesc ?
      Cum sa creda ca problemele au fost rezolvate, cand li se spune, pe toate canalele, copiilor ca Transilvania a apartinut 1000 de ani Ungariei, cand Ungaria, din ultimii 500 de ani, 350 de ani nici nu a existat ca stat (150 de ani a fost pasalac turcesc, 200 de ani a fost provincie austriaca), 50 de ani a facut parte din Imperiul Austro-ungar, iar in ultimii 100 de ani a fost asa cum este astazi ?
      Cum sa creda ca problemele au fost rezolvate, cand elevilor maghiari din unele zone ale Romaniei li se preda o istorie falsificata ?

    • Hungurii nu au doar o minte săracă, ei au și o limbă săracă.
      În limba lor nu există cuvântul care definește segregația, de aia nu-i inteleg sensul.

  2. Poate că nu se VEDE decât din spațiu că este segregare, dar așa cu ochelarii de ”sudură” ai Keli este chiar o măsură de a asigura ”buna conviețuire” a copiilor. Întrebare: Cine administrează învățământul din România ?

  3. Rasistii si iredentistii UDMR au si mai mult tupeu, daca au vazut ca tradatorii Iohannis, Ciuca, Ciolacu, PSD si PNL nu reactioneaza la magariile ungurillor.

  4. Sigur ca nu e segregare, e doar o separare…

  5. Ăștia se cred o rasa superioara, așa venită de pe luna!

  6. De peste 33 ani sunteti la guvernare si nu ati avut o discutie in mod public despre wc -urile din curte ? Cat tupeu trebuie sa aveti sa va erijati in salvatorii situatiei exclusiv pentru elevii maghiari, desigur, din fonduri neromanesti si sa asteptati in plus multumiri? Pentru Romania, intreaga coalitie de guvernare infrange, iar pentru Ungaria prin reprezentatii etnici din tara invinge. Copilasii romani pot muri in continuare in acele wc-uri, dar copilasii maghiari din Romania trebuiesc neaparat protejati. Avea dreptate cine spunea ca toti ungurii sunteti doar mizerie.

  7. daca ne spune el … trebuie sa-l credem .. el/ei e/sunt cu intentii bune .. de 33 de ani … si vor fi si de acum incolo inca 33 de ani multumita fratilor de hotie PSDNL

  8. Toata politica UDMR este o politica de apartheid. Este o rusine suprema ca se mai permite asa ceva in secolul 21.

  9. Pt reînnoirea CI sa se dea test la limba română, cine nu stie sa ramana doar cu pasaportul unguresc.

  10. Ca de obicei, Humor face pe prostul! Si chair ii reuseste bine!!!!

  11. S-a dat ordin sa nu fie segregare? Nu e segregare! 🙂

    „nu se poate vorbi de discriminare sau de segregare, deoarece cu ani în urmă a fost emis un ordin al ministrului educaţiei (6134/2016) privind interzicerea segregării şcolare, care (în paragraful 4, alineatul 2) precizează în mod clar, printre altele, că înfiinţarea grupelor, claselor şi instituţiilor de învăţământ în limba maternă separate pentru minorităţile naţionale nu poate fi considerată segregare.”

  12. Mutați-le în Ungaria, cu voi cu tot!