Lavinia Damian, psiholog, despre perfecționismul la elevi: Efortul este cel care îi ajută să obțină rezultatele dorite, indiferent de motivația din spate
“Nu perfecționismul este cel care îi ajută pe elevi să aibă rezultate mai bune la examene, ci încrederea lor că pot avea rezultate bune, o încredere care este bazată pe dovezi”. Acesta este rezultatul cercetărilor cu privire la efectele perfecționismului elevilor în rezultatele școlare, a declarat pentru Edupedu.ro psihologul Lavinia Damian. Ce pot face părinții pentru a-și motiva într-un mod sănătos copiii, mai ales acum, înainte de examene? “Să le transmită mesajul că au încredere în potențialul lor de a reuși să realizeze ceea ce-și propun prin efort susținut”, a precizat aceasta.
Lector la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și cu domenii principale de cercetare ca psihologia școlară, psihologia dezvoltării și psihologia motivației, Lavinia Damian a vorbit pentru Edupedu.ro despre motivațiile sănătoase versus cele perfecționiste, dar și despre lucrurile pe care le pot face părinții în săptămâna premergătoare Evaluării Naționale, pentru a-și ajuta copiii în fața examenelor. Cel mai recent proiect derulat de Damian în școli se numește „Efecte ale perfecționismului parental”.
Rep: Poate influența perfecționismul rezultatele la examene?
Lavinia Damian: Perfecționismul (dorința de a face lucrurile perfect, fie pentru sine, fie pentru a face pe plac celorlalți) este considerat a avea atât costuri (stres crescut, anxietate, griji și îndoieli că nu se vor descurca, frica de eșec), cât și beneficii (motivație, efort și performanță mai crescute). Însă, studiile noastre recente au indicat faptul că, deși elevii cu standarde perfecționiste se implică mai mult în învățarea lor pentru școală și au performanță mai crescută, această performanță nu se datorează perfecționismului, ci mai degrabă încrederii lor că se pot descurca foarte bine în rezolvarea sarcinilor școlare. Cu alte cuvinte, nu perfecționismul este cel care îi ajută pe elevi să aibă rezultate mai bune la examene, ci încrederea lor că pot avea rezultate bune, o încredere care este bazată pe dovezi (adică, nu o încredere iluzorie, nerealistă, ci una bazată pe experiențe anterioare de succes, pe rezultate anterioare pozitive, pe efort susținut depus în învățare care se asociază cu rezultate bune).
Totuși, elevii care au standarde perfecționiste sunt și elevii care depun mai mult efort în pregătirea pentru examene, astfel că am trage concluzia greșită că perfecționismul este cel care le influențează rezultatele.
De fapt, efortul susținut este cel care influențează rezultatele. Astfel, elevii care nu au standarde perfecționiste, ci o motivație sănătoasă caracterizată prin dorința de a învăța lucruri noi, de a se descurca la rezolvarea problemelor, de a atinge un anumit scop (ex. a ajunge la un anumit liceu dorit, a obține un rezultat anume la examen) și care depun efortul necesar, vor avea rezultate la fel de bune ca și elevii cu standarde perfecționiste. Efortul este cel care îi ajută să obțină rezultatele dorite, indiferent de motivația din spate (una sănătoasă versus una perfecționistă).
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank© 2024 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.
4 comentarii