G4Media.ro

Legea lui Dragnea și Tăriceanu privind declasificarea tuturor protocoalelor și care le-ar…

Sursa Foto: Inquamphotos/ Autor: Octav Ganea

Legea lui Dragnea și Tăriceanu privind declasificarea tuturor protocoalelor și care le-ar fi permis infractorilor să ceară revizuirea sentințelor definitive a fost respinsă de senatorii juriști / Inițiativa fusese declarată neconstituțională în luna ianuarie

Comisia juridică a Senatului a adoptat marți un raport de respingere, ca urmare a deciziei de neconstituţionalitate a CCR, inițiativei legislative semnate de Liviu Dragnea și Călin Popescu Tăriceanu privind declasificarea tuturor protocoalelor încheiate între SRI și instituțiile judiciare în baza unei decizii a CSAT din 2005. Actul normativ le-ar fi permis infractorilor și să ceară revizuirea sentințelor definitive.

Legea a fost declarată neconstituțională în integralitate la finalul lunii ianuarie, judecătorii CCR explicând că o astfel de măsură poate fi adoptată prin Hotărâre de Guvern, dar nu prin lege.

Actul normativ a fost adoptat pe 14 noiembrie de Parlament, fiind atacat la Curtea Constituțională de către Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ), PNL, USR și președintele Klaus Iohannis.

Pe lângă declasificarea protocoalelor, inițiativa prevede și faptul că infractorii condamnați definitiv pe bază de probe obținute prin mijloace tehnice speciale în perioada de existenţă a documentelor vor putea cere revizuirea deciziilor.

Propunerea legislativă privind declasificarea unor documente vizează Hotărârea CSAT 17/2005 privind combaterea corupţiei, fraudei şi spălării banilor, precum şi toate documentele care conţin informaţii clasificate în baza acesteia.

Un amendament adoptat de deputaţii juriști pe 30 octombrie prevede că de la data intrării în vigoare a prezentei legi se desecretizează toate protocoalele şi/sau acordurile de colaborare şi cooperare încheiate între instituţiile statului român, Serviciul Român de Informaţii, Direcţia Naţională Anticorupţie, Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, Consiliul Superior al Magistraturii şi Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.

Documentele la care face referire proiectul sunt centralizate de Comisia comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru exercitarea controlului parlamentar asupra activităţii SRI şi pot fi consultate de persoanele interesate la sediul acesteia. Acest drept se exercită la cerere şi constă în studierea nemijlocită a documentelor şi eliberarea de copii de pe acestea.

„Lucrătorii din SRI, precum şi cei din toate instituţiile emitente care pun la dispoziţia Comisiei comune a Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru exercitarea controlului parlamentar asupra activităţii SRI documente şi declaraţii care au ca temei Hotărârea nr.17/2005 a CSAT nu răspund penal, disciplinar, administrativ sau financiar pentru acţiunile întreprinse în acest sens”, prevede un alt amendament adoptat pe 30 octombrie.

Iniţiativa legislativă mai stipulează că persoanele care se consideră vătămate într-un drept ori într-un interes legitim de efectele produse de documentele prevăzute la art. 1 au posibilitatea, în termen de trei ani de la intrarea în vigoare a prezentei legi, să se adreseze instanţelor competente pentru constatarea încălcării drepturilor şi libertăţilor fundamentale şi repararea prejudiciului suferit.

„Cauzele în care au fost pronunţate hotărâri definitive şi în care au fost administrate probe prin mijloace tehnice speciale în perioada de existenţă a documentelor prevăzute la art. 1 şi până la intrarea în vigoare a prezentei legi, sunt supuse revizuirii. Competenţa revine primei instanţe care a soluţionat fondul cauzei”, este o altă prevedere.

Experții consultați de G4Media.ro au explicat că, dacă acest proiect ar deveni lege, toți cei condamnați pe baza interceptărilor sau filajelor, indiferent că e vorba de dosare de omor, violență, crimă organizată sau corupție, ar putea cerea revizuirea în instanțe. Revizuirea este o cale excepțională de atac, prin care procese cu sentințe definitive pot fi rejudecate (detalii aici).

Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

2 comentarii

  1. Apa de ploaie.
    Adica legea e neconstitutionala daca e adoptata de Parlament , dar e constitutionala daca e data prin OUG.
    In acest caz, ce-l opreste pe Dragnea sa dea OUG?

  2. Adica se mai adauga o ougea pe lista ougelelor promise de bubosul justitiei, care ce sa vezi, tocmai ieri, de ziua lui, a primit un cadou nesperat : si-a rupt piciorul. Drept urmare, vreo 3 saptamani nu calca pe la ministerul justitiei, unde se strange vraful de ougele drakniste. Alelei, feciori de zmei, vedeti voi pe dreaq, indrazniti sa le dati!
    Oricum, pana pe 8 aprilie, cand are termen tariceanu la ICCJ, toader nu misca nimic. Pe 15 aprilie are termen draknea, asadar abia dupa 15 aprilie vom sti cum stau ougelele.