Legea privind serviciile digitale a fost publicată în Monitorul Oficial / ANCOM este coordonatorul serviciilor digitale
Legea privind serviciile digitale a fost publicată în Monitorul Oficial şi va intra în vigoare la trei zile de la data publicării, a anunţat, marţi, Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), care a fost desemnată coordonatorul serviciilor digitale, transmite Agerpres.
„În calitatea sa de coordonator desemnat al serviciilor digitale, ANCOM este instituţia responsabilă de toate aspectele legate de supravegherea şi asigurarea respectării Regulamentului privind serviciile digitale de către furnizorii de servicii intermediare.
În vederea exercitării de către ANCOM a atribuţiilor prevăzute în lege, Autoritatea a elaborat şi a supus consultării publice patru proiecte de decizii care vin să completeze cadrul legislativ primar: proiectul de decizie privind procedura de informare pentru furnizorii de servicii intermediare, proiectul de decizie cu privire la stabilirea procedurii de soluţionare a plângerilor privind serviciile digitale, proiectul de decizie pentru stabilirea procedurii de certificare a organismelor de soluţionare extrajudiciară a litigiilor iniţiate împotriva furnizorilor de platforme online şi proiectul de decizie privind procedura de acordare a statutului de notificator de încredere”, se arată într-un comunicat al autorităţii, remis marţi AGERPRES.
ANCOM este punct de contact unic în ceea ce priveşte aplicarea Regulamentului privind serviciile digitale şi raportarea unor date şi/sau informaţii către Comisia Europeană şi/sau către coordonatorii serviciilor digitale din celelalte state membre.
De asemenea, Autoritatea este membru al Comitetului european pentru servicii digitale – organism consultativ independent format din coordonatorii naţionali, care va sprijini efectuarea investigaţiilor comune, va emite avize şi recomandări şi va promova elaborarea şi punerea în aplicare a orientărilor şi rapoartelor privitoare la subiectele abordate de Regulament.
„Legea stabileşte măsurile naţionale necesare pentru aplicarea Regulamentului privind serviciile digitale, desemnează coordonatorul serviciilor digitale şi adoptă regimul sancţionator aplicabil în cazul nerespectării obligaţiilor stabilite prin Regulamentul privind serviciile digitale sau prin lege. Totodată, legea creează şi un mecanism prin care autorităţile sau instituţiile publice ce deţin competenţe pe anumite sectoare sau domenii de activitate pot emite ordine pentru eliminarea unui anumit conţinut considerat ilegal conform normelor naţionale”, potrivit ANCOM.
Conform legii, furnizorii de servicii intermediare care au locul principal de stabilire sau reşedinţa în România ori reprezentantul lor legal este stabilit în România au obligaţia de a transmite ANCOM, în termen de cel mult 45 de zile de la data începerii oferirii serviciilor, o informare în acest sens, care va cuprinde datele de identificare ale furnizorului şi datele de contact ale acestuia în vederea comunicării eficiente cu instituţiile sau autorităţile publice, anunţând orice modificări ale acestora.
Obligaţia de informare a ANCOM se aplică şi furnizorilor care oferă servicii intermediare la data intrării în vigoare a legii, termenul de 45 de zile fiind calculat de la acest moment. Forma, conţinutul şi condiţiile în care se va realiza informarea sunt cuprinse în proiectul de decizie privind procedura de informare pentru furnizorii de servicii intermediare, aflat în consultare publică, precizează autoritatea.
Potrivit sursei citate, serviciile intermediare sunt: servicii de „simplă transmitere” (mere conduit): sunt incluse aici categoriile generice de servicii, precum internet exchange points, punctele de acces fără fir, reţelele virtuale private, serviciile şi resolverele DNS, registrele de nume de domenii de prim nivel, registratoarele pentru domenii, autorităţile de certificare care eliberează certificate digitale, telefonie VoIP şi alte servicii de comunicaţii interpersonale; servicii de „stocare în cache” (caching): vizează serviciile privind furnizarea de reţele de distribuţie de conţinut, de proxy-uri invers sau de proxy-uri de adaptare a conţinutului; servicii de „găzduire” (hosting): vizează categoriile de servicii precum „cloud computing”, găzduirea de pagini web, serviciile de referenţiere cu plată sau serviciile care permit partajarea de informaţii şi de conţinut online, inclusiv stocarea şi partajarea de fişiere.
ANCOM precizează că regulamentul privind serviciile digitale stabileşte, pentru fiecare categorie de furnizori de servicii intermediare, condiţiile în care furnizorul de servicii intermediare este exonerat de răspundere în legătură cu informaţiile furnizate de destinatarii serviciului.
„Furnizorii de servicii de găzduire (inclusiv furnizorii de platforme online) trebuie să implementeze mecanisme de notificare şi acţiune pentru a permite oricărei persoane fizice sau entităţi să notifice prezenţa presupusului conţinut ilegal în cadrul serviciului pe care îl oferă. În cazul în care aceste notificări permit unui furnizor de servicii de găzduire să identifice caracterul ilegal al activităţii sau informaţiilor relevante fără o examinare juridică detaliată, atunci, din momentul în care ia cunoştinţă de aceste aspecte, furnizorul de servicii de găzduire trebuie să acţioneze prompt pentru a elimina conţinutul ilegal sau pentru a bloca accesul la acesta”, se mai arată în comunicat.
În plus, furnizorii de platforme online trebuie să pună la dispoziţia destinatarilor serviciului sisteme interne de soluţionare a plângerilor cu privire la deciziile pe care le iau în legătură cu notificările privind un presupus conţinut ilegal sau referitoare la conţinutul incompatibil cu termenii şi condiţiile de utilizare a serviciilor lor. În urma primirii ordinului de a acţiona împotriva conţinutului ilegal, furnizorul de servicii intermediare este obligat să informeze autoritatea emitentă (relevantă) cu privire la modul în care a dat curs respectivului ordin, iar autoritatea emitentă (relevantă) are obligaţia de a transmite ANCOM o copie a ordinului, împreună cu răspunsul furnizorului cu privire la modul în care a dat curs ordinului respectiv.
Potrivit ANCOM, legea stabileşte în sarcina autorităţilor relevante (instituţii, autorităţi publice ce deţin atribuţii cu privire la supravegherea unui anumit sector sau domeniu de activitate sau autorităţile judiciare) posibilitatea de a emite ordine prin care se solicită furnizorului de servicii intermediare să acţioneze împotriva conţinutului ilegal din mediul online sau să furnizeze anumite informaţii.
Prin „conţinut ilegal” se înţelege orice informaţie care, în sine sau prin raportare la o activitate, inclusiv vânzarea de produse sau furnizarea de servicii, nu este conformă cu dreptul Uniunii Europone sau cu dreptul oricărui stat membru care este conform cu dreptul Uniunii, indiferent de obiectul sau natura exactă a dreptului respectiv. Activităţile desfăşurate în mediul online trebuie să respecte normele juridice naţionale în vigoare, iar autorităţile publice ce deţin competenţe pentru supravegherea anumitor sectoare ori domenii de activitate în mediul offline trebuie să urmărească respectarea normelor şi pentru faptele petrecute în mediul virtual (online).
„Pe scurt, tot ce este ilegal în mediul offline este ilegal şi în mediul online, iar autorităţile relevante au un rol important în semnalarea existenţei în mediul online a unui anumit conţinut ce este calificat de normele naţionale ca fiind ilegal”, precizează autoritatea în comunicat.
Potrivit sursei citate, destinatarii serviciilor intermediare sunt persoanele fizice sau juridice care utilizează un serviciu intermediar, în special cu scopul de a căuta informaţii sau de a le face accesibile. Utilizatorii comerciali, consumatorii, cât şi alţi utilizatori sunt consideraţi, în sensul Regulamentului privind serviciile digitale, destinatari ai serviciilor. Atunci când constată un conţinut ilegal/o activitate ilegală, primul pas pe care trebuie să îl facă destinatarul serviciului intermediar este să sesizeze furnizorul.
Atribuţiile DSC, obligaţiile furnizorilor de servicii intermediare, drepturile destinatarilor serviciilor şi normele stabilite prin Regulamentul privind serviciile digitale pot fi consultate pe pagina dedicată serviciilor digitale de pe site-ul ANCOM ce este actualizată permanent.
Legea nr. 50/2024 privind serviciile digitale publicată în MO nr.232 vizează stabilirea unor măsuri pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2022/2065 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 octombrie 2022 privind o piaţă unică pentru serviciile digitale şi de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale), precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 365/2002 privind comerţul electronic.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank