“Legea Uber”, care amână autorizarea platformelor de ridesharing până în februarie 2020, a fost promulgată de președintele Iohannis
Legea care amână autorizarea platformelor de ridesharing (Uber, Bolt, Taxify, Clever) până în februarie 2020 a fost promulgată, joi, de președintele Klaus Iohannis, potrivit unui anunț al Administrației Prezidențiale.
Actul normativ prorogă astfel prevederile unei ordonanțe de urgență, adoptată de Guvernul Dăncilă la finalul lunii iunie și care a intrat deja în vigoare de la 1 noiembrie.
Potrivit ordonanței, de la 1 noiembrie 2019 puteau să-și desfășoare activitatea doar aplicațiile de transport alternativ care au primit avizul tehnic de la Ministerul Comunicaţiilor și doar șoferii autorizați de către Autoritatea Rutieră Română. Cum lucrurile nu au mers ca unse, iau autorizarea platformelor și a șoferilor a întârziat, Parlamentul a adoptat pe 22 octombrie proiectul de lege pentru aprobarea ordonanței de urgență 49/2019, iar prin intermediul unui amendament a împins până în februarie 2020 termenul până la care aplicațiile precum Uber, Bolt, Clever sau Yango, precum și șoferii acestora, se pot autoriza.
„Persoanele fizice şi juridice care derulează operaţiuni ce intră sub incidenţa prezentei ordonanţe de urgenţă beneficiază de o perioadă de tranziţie până la data de 1 februarie 2020”, scrie în amendamentul aprobat de Parlament.
Alte amendamente adoptate:
- Avizul tehnic pentru platformele digitale va avea o valabilitate de 24 de luni, și nu de 12 luni, cum era prevăzut în OUG.
- În situaţia în care operatorul platformei digitale este o persoană juridică nerezidentă, acesta este obligat să aibă pe toată perioada în care îşi desfăşoară activitatea de intermediere a transportului alternativ pe teritoriul României o filială înregistrată la Oficiul Național al Registrului Comerțului, prin care se derulează activitățile comerciale în România.
- Deputații au eliminat prevederea potrivit căreia copia conformă este eliberată numai pentru autoturismele deținute în proprietate, închiriere sau comodat care sunt înmatriculate în judeţul respectiv sau, după caz, în regiunea de dezvoltare Bucureşti-Ilfov. Prin urmare, șoferii vor putea presta servicii de transport alternativ în orice localitate, indiferent de județul de înmatriculare a automobilului.
- Operatorul platformei digitale are obligația să achite la bugetul de stat o taxă în valoare de 100.000 lei la fiecare 24 de luni.
Numai că, surpriză, legea adoptată pe 22 octombrie de Parlament nu a fost trimisă la Cotroceni spre promulgare înainte de intrarea în vigoare a ordonanței de urgență, adică înainte de 1 noiembrie. Prin urmare de la 1 noiembrie șoferii, care lucrau pentru aplicațiile de ridesharing și care nu respectau noile reguli sau nu erau autorizați, puteau fi sancționați cu până la 9.000 de lei, riscând inclusiv reținerea plăcuțelor de înmatriculare pentru 6 luni.
Ce condiții au fost nevoiți să respecte de la 1 noiembrie și până la intrarea în vigoare a legii promulgate de către președintele Iohannis platformele de transport alternativ în privința mașinilor și a șoferilor:
Autoturismele care desfăşoară transport alternativ:
- nu trebuie să fie mai vechi de 15 ani
- au maxim 5 locuri
- au inspecţia tehnică periodică (ITP) realizată la fiecare 6 luni;
- la momentul cursei trebuie să corespundă normelor tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi utilizarea conform destinaţiei;
- deţin copia conformă a autorizaţiei pentru transportul alternativ.
Șoferii:
- să aibă cel puțin 21 de ani
- să dețină permis de conducere de cel puțin 2 ani
Câți șoferi ai aplicațiilor de ridesharing au obținut atestat professional și autorizație până la 1 noiembrie
La 1 noiembrie, erau în lucru la ARR 1.181 de dosare pentru eliberarea atestatului profesional și peste 7.400 de dosare pentru eliberarea copiei conforme.
Potrivit legii care tocmai a fost promulgate de președinte, „copia conformă a autorizaţiei pentru transportul alternativ se eliberează, conform cererii operatorului de transport alternativ, pentru o perioadă de 1 an, 2 ani sau 3 ani (…) după achitarea de către operatorul de transport alternativ a unui tarif de 100 lei pentru fiecare an/fracţie de an corespunzător perioadei de valabilitate a acesteia”.
ARR a început să primească dosare pentru eliberarea autorizației și a copiei conforme începând cu 26 august. Până la 1 noiembrie fuseseră eliberate:
- 14.165 de certificat de atestare a pregătirii profesionale pentru transportul în regim de închiriere
- 3.815 de copii conforme ale autorizației de transport alternativ eliberate
Potrivit datelor ARR transmise la solicitarea G4Media, la 1 noiembrie erau în lucru:
- 1.181 de dosare în vederea eliberării certificatului de atestare a pregătirii profesionale pentru transportul în regim de închiriere
- 7.415 de dosare în vederea eliberării de copii conforme
Potrivit ARR eliberarea acestor acte a durat între 2 și 10 zile, iar până pe 20 septembrie au fost depuse puține dosare.
Potrivit datelor Ministerului Comunicațiilor, cei de la Clever au obținut aviz tehnic definitiv de funcționare, la fel și BlackCab, în timp ce Uber și Bolt au primit aviz tehnic provizoriu. Yango nu apare deocamdată pe lista Ministerului Comunicațiilor ca având orice fel de aviz.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
7 comentarii