“Legea Uber”, care amâna autorizarea platformelor de ridesharing până în februarie 2020, nu a ajuns la promulgare la Cotroceni. Din 1 noiembrie se aplică restricțiile din OUG data de Guvernul Dăncilă în vară. Ce riscă șoferii
Șoferii care lucrează pentru aplicațiile de ridesharing stau din nou cu frica amenzilor. Ordonanța de ugență adoptată de Guvern la finalul lunii iunie spune clar: după 1 noiembrie vor putea să-și desfășoare activitatea doar aplicațiile de transport alternativ care au avizul tehnic de la Ministerul Comunicaţiilor și doar șoferii autorizați de către Autoritatea Rutieră Română. Cum lucrurile nu au mers ca unse, iau autorizarea platformelor și a șoferilor a întârziat, Parlamentul a adoptat pe 22 octombrie un proiect de lege prin care împinge până în februarie 2020 termenul până la care aplicațiile precum Uber, Bolt, Clever sau Yango, precum și șoferii acestora se pot autoriza.
Numai că, surpriză, legea nu a fost încă nu a fost trimisă la Cotroceni spre promulgare. Prin urmare, în vigoare este ordonanța adoptată de Guvern în vară care dă dreptul autorităților ca de la 1 noiembrie să-i sancționeze cu până la 9.000 de lei pe șoferii Uber, Bolt, Clever sau Yango care nu respectă noile reguli sau nu sunt autorizați. Șoferii prinși pe picior greșit riscă și reținerea plăcuțelor de înmatriculare pentru 6 luni.
Cu 269 voturi „pentru” și o abținere deputații au adoptat pe 22 octombrie Legea de aprobare a ordonanței de urgență 49/2019 care reglementează activităţile de transport alternativ cu autoturism şi conducător auto.
„Persoanele fizice şi juridice care derulează operaţiuni ce intră sub incidenţa prezentei ordonanţe de urgenţă beneficiază de o perioadă de tranziţie până la data de 1 februarie 2020”, au stabilit parlamentarii, printr-un amendament.
Conform ordonanței de urgență adoptată de Executiv pe 25 iunie, noile prevederi urmau să intre în vigoare la 1 noiembrie 2019.
Alte amendamente adoptate de Parlament:
- Avizul tehnic pentru platformele digitale va avea o valabilitate de 24 de luni, și nu de 12 luni, cum era prevăzut în OUG.
- În situaţia în care operatorul platformei digitale este o persoană juridică nerezidentă, acesta este obligat să aibă pe toată perioada în care îşi desfăşoară activitatea de intermediere a transportului alternativ pe teritoriul României o filială înregistrată la Oficiul Național al Registrului Comerțului, prin care se derulează activitățile comerciale în România.
- Deputații au eliminat prevederea potrivit căreia copia conformă este eliberată numai pentru autoturismele deținute în proprietate, închiriere sau comodat care sunt înmatriculate în judeţul respectiv sau, după caz, în regiunea de dezvoltare Bucureşti-Ilfov. Prin urmare, șoferii vor putea presta servicii de transport alternativ în orice localitate, indiferent de județul de înmatriculare a automobilului.
- Operatorul platformei digitale are obligația să achite la bugetul de stat o taxă în valoare de 100.000 lei la fiecare 24 de luni.
Adoptată de Parlament pe 22 octombrie, “legea Uber” nu a ajuns, încă, pe masa președintelui
Pentru ca toate aceste schimbări la ordonanța dată de Guvern să intre în vigoare, legea trebuie promulgată de președintele Klaus Ioahnnis. De altfel, Asociaţia Profesională de Transport Alternativ (APTA) i-a cerut de urgență președintelui să promulge “legea Uber”, în ciuda opoziției taximetriștilor reprezentați de Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR).
Numai că legea nu a ajuns, încă, la promulgare.
Potrivit unui răspuns al Administrației Prezidențiale pentru G4Media.ro, până în acest moment legea nu a ajuns la Palatul Cotroceni pentru a fi promulgată de președintele Klaus Iohannis. Actul normativ, adoptat pe 22 octombrie de Camera Deputaților, se află încă în perioada în care poate fi contestat la Curtea Constituțională de către senatori sau deputați.
În urmă cu trei săptămâni, Nicoleta Schroeder, Manager General Uber România, declara, potrivit News.ro, că peste jumătate dintre şoferii parteneri Uber din România ar avea conturile blocate, în condițiile intrării în vigoare a noii legislații la 1 noiembrie.
”O scădere drastică a numărului de maşini disponibile înseamnă un timp mai mare de aşteptare pentru utilizatori. (…) Suntem obligaţi să punem în aşteptare conturile şoferilor care nu vor avea toată documentaţia necesară până la 1 noiembrie. Şi noi, ca platformă, suntem în proces de autorizare, aşteptăm autorizaţia să iasă”, declara aceasta.
Potrivit datelor Ministerului Comunicațiilor, cei de la Clever au obținut aviz tehnic definitiv de funcționare, în timp ce Uber și Bolt au primit aviz tehnic provizoriu. Nu se precizează, însă, nimic despre Yango.
Ce condiții trebuie să respecte de la 1 noiembrie platformele de transport alternativ în privința mașinilor și a șoferilor, potrivit ordonanței 49/2019 adoptată de Guvern în iunie
Autoturismele care desfăşoară transport alternativ:
- nu trebuie să fie mai vechi de 15 ani
- au maxim 5 locuri
- au inspecţia tehnică periodică (ITP) realizată la fiecare 6 luni;
- la momentul cursei trebuie să corespundă normelor tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi utilizarea conform destinaţiei;
- deţin copia conformă a autorizaţiei pentru transportul alternativ.
Șoferii:
- să aibă cel puțin 21 de ani
- să dețină permis de conducere de cel puțin 2 ani
Foto: InquamPhotos / Octav Ganea
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
10 comentarii