Liderul EUROPOL, despre cazul de la Caracal: Secțiile de poliție din comune se închid la ora 16:00. Noi am tot sesizat CSAT pe chestiunea asta, iar răspunsul președintelui României a fost că nu reprezintă o problemă de siguranță națională
Cosmin Andreica, liderul Sindicatului Polițiștilor Europeni „EUROPOL”, vorbește într-un interviu acordat publicației Republica.ro despre disfuncționalitățile din cadrul Poliției și din interiiorul sistemului de urgență 112, explicând că secțiile de poliție din comune se închid la ora 16:00, nicio plângere neputând fi înregistrată după acest interval și că, deși au sesizat în repetate rânduri Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT), răspunsul președintelui României a fost că nu reprezintă o problemă de siguranță națională, ci reprezintă un atribut organizatoric al MAI de a planifica polițiștii pe toată durată de 24 de ore în serviciu.
O dispariție este greu de reclamat într-o comună, deoarece la ora 16:00 postul de poliție se închide. Deși nu scrie nicăieri că polițiștii trebuie să aștepte 24 de ore să rezolve cazul, plângerea poate fi înregistrată oficial de abia a doua zi, odată cu redeschiderea postului de poliție: „Noi am tot sesizat CSAT pe chestiunea asta, iar răspunsul președintelui României a fost că nu reprezintă o problemă de siguranță națională, ci reprezintă un atribut organizatoric al MAI de a planifica polițiștii pe toată durată de 24 de ore în serviciu”.
În secțiile de poliție „majoritatea polițiștilor nu au acces la internet, așa cum nu are nici operatorul de la 112”, declară sindicalistul: „De ce nu avea acces operatorul 112 din Olt la o hartă Google Maps? În momentul de față, în Poliția Română, justificarea sau explicația dată de cei de la Doi și-un sfert (n.r. Direcția Generală de Protecție Internă ) este că internetul reprezintă un risc iminent la securitatea rețelelor. Motiv pentru care nu permit instalarea accesului la internet pe calculatoarele și laptopurile din rețeaua intranet”.
În majoritatea județelor din România, polițistul de la 112 este singur pe tură, iar o tură durează 24 de ore, spune Andreica: „În 35 de județe din România, operatorul 112 este singur câte 24 de ore. Dacă merge la toaletă, trebuie să meargă cu ușa deschisă, pentru ca, în cazul în care sună telefonul, să răspundă în 3, 6 sau maxim 9 secunde. Peste 9 secunde, polițiștii trebuie să aibă o justificare. Dacă i se face rău sau leșină, nimeni nu va ști că acolo este un om care zace pe podea”.
Operatorul nu are posibilitatea tehnică de a transfera apelul dispeceratului din altă localitate, fără a-i închide telefonul celui care sună la 112: „După discuția cu apelantul, operatorul transmite informațiile obținute la dispecerul din localitatea respectivă, iar dispecerul de acolo ia legătura cu persoana, atunci când nu identifică locația pe baza informațiilor primite”.
Ce se întâmplă însă atunci când victima a fost răpită și nu știe unde se află, așa cum a fost în cazul Alexandrei? „Nu există niciun fel de scenarii posibile sau ipotetice, pe baza cărora să fie pregătiți nici dispecerii de la 112, de la STS, nici polițiștii care preiau apelurile 112. Nu există absolut nimic, a fost o indolență totală din partea conducerilor Inspectoratelor de Poliție pe acest subiect. Operatorii 112 nu participă la niciun fel de ședințe de consiliere psihologică”.
Citește articolul integral pe Republica.ro
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
42 comentarii