Linia de cale ferată Gara de Nord – Aeroport Otopeni: Bugetul prevede bani doar pentru studiul de fezabilitate, deși guvernul vrea să o termine în aprilie 2020. Minister: Banii vor fi alocați după aprobarea indicatorilor
Aprilie 2020. Atunci ar trebui să se încheie lucrările la legătura feroviară dintre Gara de Nord și Aeroportul Otopeni, obiectiv de investiții esențial dacă România vrea să găzduiască meciuri din Campionatul European de fotbal din 2020. Cel puțin asta este prevăzut în calendarul de implementare al proiectului redactat de CFR SA și făcut public de Ministerul Transporturilor, printr-un răspuns la o interpelare a unui deputat.
Practic, până în aprilie anul viitor ar trebui finalizate lucrările atât la dublarea liniei de cale ferată dintre Mogoșoaia și Balotești, cât și la racordul căii ferate cu Terminalul 1 al aeroportului, care, paradoxal, nu au alocate fonduri anul acesta, potrivit proiectului de buget pus în dezbatere de Ministerul de Finanțe.
În prezent, singurii bani alocați pentru legătura feroviară dintre Gara de Nord și Aeroportul Otopeni sunt pentru revizuirea studiului de fezabilitate: 1.548.000 lei
Cum explică Ministerul Transporturilor situația?
Ministerul Transporturilor spune că în lipsa aprobării indicatorilor tehnico-economici pentru cele două proiecte, la acest moment nu s-au putut face alocări de fonduri decât pentru revizuirea studiului de fezabilitate.
“În fișele aferente propunerii de buget pentru 2019 sunt incluse la acest moment doar sumele aferente decontării studiului de fezabilitate (FEN aproximativ 2 milioane RON). Ulterior aprobării Hotărârii de Guvern referitoare la indicatori, în temeiul Legii 500/2002 va fi inclusă în buget investiția sub forma unei investiții noi la nivelul valorii din Fișa de fundamentare (aprox. 633 milioane lei), pentru anul 2019 fiind prevăzute întreaga valoare a creditelor de angajament și aproximativ 316 milioane lei credite bugetare”, a transmis Ministerul Transporturilor, la solicitarea G4Media.ro.
În dezbatere publică este în prezent doar proiectul de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii „Dublarea liniei de cale ferată între stațiile Mogoșoaia și Balotești”. A fost pus în dezbatere publică pe 10 decembrie și încă nu a fost adoptat.
HG-ul prin care se aprobă indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investiții “Proiectarea și execuția racordului căii ferate cu Terminalul 1 al aeroportului” se lasă așteptat. Acesta abia a fost transmis de către CFR SA pe 25 ianuarie Ministerului Transporturilor pentru avizare și promovare.
Cu cât întârzie aprobarea indicatorilor tehnico-economici, cu atât întârzie și alocările de fonduri pentru acest proiect, dar și lucrările în sine.
O sigură ofertă pentru dublarea liniei de cale ferată dintre Mogoșoaia și Balotești
Foto: Traseul căii ferate (Sursa: CFR SA)
Este drept, însă, că în prezent avem licitație în desfășurare doar pentru dublarea celor 7,9 kilometri de cale ferată dintre Mogoșoaia și Balotești. Investiția, estimată de CFR SA la 51,06 milioane lei, va duce la “creșterea capacității de circulație de la 40 perechi de trenuri/zi la 171 perechi de trenuri/zi, cu viteza maximă de circulație de 100 km/h”, scrie în nota de fundamentare a actului normativ.
Licitația a fost lansată pe 25 octombrie. Doar o singură firmă a depus ofertă: PORR (Austria). Finanțarea va fi asigurată, potrivit datelor din sistemul electronic de achiziții publice, din fonduri bugetare, nu bani europeni, iar durata contractului este de 17 luni. Potrivit aceleiași surse, CFR SA poate evalua unica ofertă depusă până la începutul lunii aprilie.
Pentru proiectarea și execuția racordului dintre cale ferată și aeroportul Otopeni licitația nu a fost, încă, lansată. CFR SA a publicat doar un anunț de intenție la finalul lunii noiembrie, prin care anunța că va scoate la licitație în decembrie lucrările estimate 497,38 milioane lei.
Lucrările sunt programate să dureze 14 luni din momentul în care se dă ordinul de începere. Ca să fie gata în aprilie anul viitor ar fi trebuit ca acum în februarie, cel târziu martie, să avem semnat contractul. Până acum nu a fost lansată nici măcar licitația.
“În acest moment documentele necesare demarării procedurii de achiziţie a serviciului de proiectare și execuție lucrări pentru Modernizarea liniei de cale ferată Bucureşti Nord – Aeroport Internaţional Henri Coandă Bucureşti – Faza I: Racord CF la Terminalul T1, Aeroport Internațional Henri Coandă București se află în analiză la ANAP, în vederea validării. După validarea lor şi publicarea anunţului se va cunoaşte numărul de companii interesate de realizarea acestor lucrări”, au transmis cei de la CFR SA la solicitarea G4Media.ro.
Finanțarea acestui proiect va fi asigurată din fonduri europene prin Programul Operațional Infrastructură Mare.
Nu lipsesc doar licitațiile, ci și exproprierile
În urmă sunt cei de la CFR SA nu doar cu licitațiile, ci și cu exproprierea terenurilor necesare.
“Lista proprietarilor/deținătorilor imobilelor, aşa cum rezultă din evidențele Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară și ale unităţii administrativ – teritoriale, cuprinde un număr total 64 terenuri în suprafaţă totală de 75.644,00 mp, 2 imobile clădiri anexe în suprafaţă de 35 mp, 11 construcții împrejmuiri în lungime de 586 ml. Valoarea totală aferentă despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată este de 6.816.647,84 lei”, a transmis CFR SA la solicitarea G4Media.ro.
La această oră nu există în dezbatere publică un proiect de un act normativ prin care să fie alocate fonduri pentru exproprierea terenurilor și imobilele necesare pentru realizarea legăturii feroviare dintre Gara de Nord și Aeroportul Otopeni.
Calea ferată va trece peste DN1
Calea ferată care va lega Aeroportul Otopeni de Gara de Nord din Capitală va trece peste DN1. Practic se va devia de la linia ferată Bucureşti-Otopeni, cu supratraversarea DN1 prin construirea unui pod feroviar, iar apoi linia de cale ferată va fi continuată, pe piloni, până la etajul 1 al terminalului de pasageri din Aeroportul Otopeni.
„Varianta de subtraversare a DN 1 a fost respinsă de Autoritatea Aeronautică Civilă Română, din cauza apropierii de antena ILS a Aeroportului, soluția de supratraversare prezentând avantaj din punct de vedere economic. Soluţia de realizare a terasamentului pe linia CF Mogoșoaia – Balotești, intersecție cu strada Marin Preda, pe estacade peste DN1 pe restul traseului are avantajul supratraversării drumurilor și canalelor din zonă, cu un impact mai mic asupra mediului înconjurător, flexibilitate mai mare pentru dezvoltările urbane viitoare din zonă şi implică exproprieri mai mici”, spun cei de la CFR SA.
„Practic, chiar dacă se expropriează amprenta viaductului, suprafaţa de teren de sub viaduct poate fi folosită pentru circulaţia rutieră sau a pietonilor sau orice altă destinaţie care să nu restricţioneze accesul echipelor de întreţinere. În zona locuită, o pilă ocupă sub 100 m.p. şi se află la o distanţă de peste 30 m una de cealaltă.”, adaugă CFR SA.
Omul de afaceri Ion Țiriac s-a declarat la începutul acestui an împotriva soluției alese de CFR SA pentru legătura feroviară Gara de Nord-Aeroportul Otopeni. Potrivit acestuia, i-ar fi afectate două proiecte majore din Otopeni, printre care şi activităţile patinoarului olimpic, singurul din Bucureşti. CFR SA spune, însă, că investiția este necesară dacă vrem ca România să găzduiască meciuri din Campionatul European de fotbal din 2020 şi nu va deranja patinoarul.
“Distanța minimă dintre tronsonul de cale ferată și patinoarul olimpic este de aprox. 22,60 m, iar traseul liniei CF Gara de Nord – Aeroportul Henri Coandă nu afectează Patinoarul Arena și nici accesul la acest obiectiv”, spun cei de la CFR SA.
Foto: Simulare tunel de cale ferată lângă Aeroportul Otopeni (Asociația Pro Infrastructură)
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
9 comentarii