G4Media.ro

Little Language Models: cercetătorii MIT au creat o aplicație care îi ajută…

sursa foto: Ron Lach/Pexels

Little Language Models: cercetătorii MIT au creat o aplicație care îi ajută pe copii să învețe despre modelele AI prin exerciții practice

„Tehnologia asta nouă AI – este foarte interesant să învățăm cum funcționează și să o înțelegem mai bine”, spune Luca, în vârstă de 10 ani, un tânăr creator de modele AI, transmite MIT Technology Review.

Luca este unul dintre primii copii care au încercat Little Language Models, o nouă aplicație creată de Manuj și Shruti Dhariwal, doi cercetători doctoranzi de la Media Lab din cadrul MIT, care îi ajută pe copii să înțeleagă cum funcționează modelele AI, ajungând să construiască ei înșiși versiuni la scară mică.

Programul este o modalitate de a introduce conceptele complexe care fac ca modelele moderne de inteligență artificială să funcționeze, fără a le prezenta într-o prelegere teoretică. În schimb, copiii pot vedea și construi o vizualizare a conceptelor în practică, ceea ce îi ajută să se familiarizeze cu acestea.

 

„Ce înseamnă să îi facem pe copii să se considere constructori de tehnologii AI și nu doar utilizatori?”, este întrebarea pusă de Shruti.

Programul începe prin utilizarea unei perechi de zaruri pentru a demonstra gândirea probabilistică, un sistem de luare a deciziilor care ține cont de incertitudine. Gândirea probabilistică stă la baza LLM-urilor de astăzi, care prezic cel mai probabil cuvânt care urmează într-o propoziție. Prin predarea unui astfel de concept, programul poate contribui la demistificarea funcționării LLM-urilor pentru copii și îi poate ajuta să înțeleagă că uneori alegerile modelului nu sunt perfecte, ci rezultatul unei serii de probabilități.

Elevii pot modifica fiecare parte a zarurilor la orice variabilă doresc. Și apoi pot modifica cât de probabil este ca fiecare parte să iasă atunci când le arunci. Luca crede că ar fi „foarte grozav” să includă această caracteristică în designul unui joc de tip Pokémon la care lucrează.

„A fost interesant să folosim Little Language Models, pentru că transformă inteligența artificială în ceva mic [în care elevii] pot înțelege ce se întâmplă”, spune Helen Mastico, bibliotecară într-o școală gimnazială din Quincy, Massachusetts, care a învățat un grup de elevi de clasa a opta să folosească programul.

„Începi să vezi, ‘Oh, așa se strecoară prejudecățile’”, spune Shruti. „Oferă un context bogat pentru ca educatorii să înceapă poată da startul unei conversații, iar copiii pot să își imagineze, practic, cum aceste lucruri se extind la niveluri foarte mari.”

Ei intenționează ca instrumentul să fie utilizat în întreaga lume. Elevii vor putea să își încarce propriile date, monitorizate de profesorul lor. „[Elevii] își pot adăuga, de asemenea, propriile sunete, imagini și fundaluri care reprezintă cultura lor”, spune Manuj.

Cercetătorii au implementat, de asemenea, un instrument prin care copiii se pot juca cu concepte mai avansate, cum ar fi lanțurile Markov, în care o variabilă anterioară influențează ceea ce urmează după ea. De exemplu, un copil ar putea construi o inteligență artificială care să creeze la întâmplare case din cărămizi Lego. Copilul poate impune ca, dacă AI-ul folosește mai întâi o cărămidă roșie, procentul de cărămizi galbene care urmează să fie mult mai mare.

„Cel mai bun mod de a-i sprijini pe tineri ca învățăcei creativi este prin a-i ajuta să lucreze la proiecte bazate pe pasiunile lor”, spune Mitch Resnick, consilierul doctoral al soților Dhariwal și co-creator al Scratch, cel mai faimos program din lume pentru a-i învăța pe copii limbaje de programare . „Și asta este ceea ce face Little Language Models. Le permite copiilor să preia aceste idei noi și să le folosească în moduri creative.”

Little Language Models poate umple un gol în peisajul educațional actual. „Există o lipsă reală de resurse și instrumente ludice care îi învață pe copii despre alfabetizarea datelor și despre conceptele de inteligență artificială în mod creativ”, spune Emma Callow, un designer de experiențe de învățare care lucrează cu educatorii și școlile la implementarea de noi modalități de a-i învăța pe copii despre tehnologie. „Școlile sunt mai preocupate de siguranță, decât de potențialul de utilizare a inteligenței artificiale. Dar aceasta progresează în școli, iar oamenii încep să o cam folosească”, spune ea. „Există un spațiu pentru ca educația să se schimbe”.

Little Language Models se va lansa pe platforma educațională online a familiei Dhariwal, coco.build, la mijlocul lunii noiembrie, iar programul va fi testat în diferite școli în cursul lunii următoare.

Diana, mama lui Luca, speră că șansa de a experimenta cu acest program îi va fi de folos. „Experiențe ca aceasta îl vor învăța despre inteligența artificială de la o vârstă foarte fragedă și îl vor ajuta să o folosească într-un mod mai înțelept”, spune ea

 

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...