DOCUMENT Ce proiecte vor fi finanțate cu 29 miliarde de euro din PNRR: 434 km de autostradă și 12.7 km de rețea nouă de metrou
Premierul Florin Cîțu, vicepremierii Dan Barna și Kelemen Hunor și ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Cristian Ghinea, prezintă azi de la ora 16.00 proiectele din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), cifrate la 29,2 miliarde euro. Urmăriți LIVE conferința:
Structura PNRR: PNRR al României este structurat pe 15 componente care acoperă toți cei 6 piloni prevăzuți prin Regulament.
Câteva dintre marile obiective din PNRR:
- 434 de kilometri de autostradă construiți; cu sistem ITS instalat și cu sisteme moderne de monitorizare și informare a utilizatorilor infrastructurii
- 52 de stații electrice construite (cu 264 de puncte de încărcare– o medie de 5 puncte de încărcare/stație).
- 625 hectare de perdele forestiere liniare în lungul autostrăzilor nou construite;
- 45% din punctele negre de pe șosele (cu multe accidente) eliminate; cele cu risc major pentru siguranța oamenilor
- Aplicarea unui nou sistem de taxare, în special pentru traficul greu din România, conform principiului „poluatorul plătește”, inclusiv posibile stimulente pentru cei care dețin vehicule cu emisii zero/reduse;
- Creșterea cu 100% a cotei vehiculelor electrice/hibride din totalul parcului auto până în 2026 (raportat la valorile din 2020);
- Înnoirea a 200.000 de mașini din parcul auto până în anul 2026 (raportat la valorile din 2020).
- 311 km de cale ferată modernizată;
- 12.7 km de rețea nouă de metrou; 32 de trenuri noi de metrou
- 1630 km construiți de rețele de apă – în localități cu peste 2000 locuitori
- 2000 km construiți de rețele de canalizare în localități cu peste 2000 locuitori și 470 de km de rețele de canalizare în cele cu mai puțin de 2000 de locuitori
- vor fi plantate peste 45.000 de hectare de pădure
- circa 1.000 – 1.500 blocuri reabilitate energetic și circa 2.000 de clădiri publice reabilitate
- Contract de construcție a rețelei de gaz în combinație cu alți combustibili gazoși cu emisii scăzute de carbon
- 400 km rețea de distribuție gaz metan și alte gaze cu emisii scăzute de carbon
- Finalizarea unor capacități de fabricare de baterii cu o capacitate de cel puțin 0,5 GW pe an
- Cloud guvernamental – legarea tuturor ministerelor și a agențiilor guvernamentale într-o singură rețea și o singură bază de date interoperabilă
- 8,5 milioane cetățeni care vor avea cartea de identitate electronică
- 30.000 de funcționari publici instruiți digital
- Acoperirea cu servicii de acces la internet de mare viteză, la punct fix a aproximativ 790 de sate în care, conform datelor ANCOM, piața nu poate livra astfel de servicii prin forțe proprii
- Reforma ANAF – creșterea ponderii veniturilor colectate cu 3 p.p din PIB raportat la valoarea medie a anilor 2019 și 2020
- reducerea decalajului la TVA cu 5 p.p. raportat la valoarea medie a anilor 2019 și 2020
- crearea și operaționalizarea Băncii Naționale de Dezvoltare, care va fi acreditată de Guvern ca partener de implementare fonduri UE și de Comisia Europeană ca partener de implementare Invest EU
- Cel puțin 3.000 de contracte de finanțare prin schema de ajutor de stat pentru digitalizarea IMM-urilor și transformare digitală și tehnologică
- Cel puțin 280 de contracte de finanțare prin Schema de minimis pentru ajutarea firmelor din România în procesul de listare la bursa
- 3.000 km de piste pe trasee velo naționale, inclusiv traseele EuroVelo – Municipii, ADI, parteneriate multi-nivel, iar legat de aceasta
- Sunt create sau modernizate muzeele memoriei: Muzeul Național de Istorie a Evreilor și al Holocaustului, Memorialul Revoluției Decembrie 1989/ Timișoara Capitală Europeană a Culturii, Închisoarea tăcerii de la Râmnicu Sărat, Memorialul Victimelor din Sighetul Marmației
- 26 compartimente/secții de terapie intensivă nou-născuți dotate, inclusiv cu ambulanță transport nou-născuți (pentru centrele regionale)
- 10 unitati medicale mobile – pentru zonele cu acces limitat la servicii de asistență medicală specializată
- Introducerea Venitului Minim de Incluziune
- Un sistem de recrutare pilot pe modelul EPSO european pentru administrația centrală, în 2022, urmat de replicarea la nivel național pe baza lecțiilor învățate, începând cu 2023
- Introducerea unui sistem de recrutare nou pentru înalții funcționari publici care interzice politizarea funcțiilor
Structura PNRR: PNRR al României este structurat pe 15 componente care acoperă toți cei 6 piloni prevăzuți prin Regulament.
I. Tranziția verde | 1. Sistemul de management al apei |
2. Împădurim România și protejăm biodiversitatea | |
3. Managementul deșeurilor | |
4. Transport sustenabil | |
5. Fondul pentru Valul renovării | |
6. Energie | |
II. Transformare digitală | 1. Cloud guvernamental și sisteme publice digitale |
III. Creștere inteligentă, sustenabilă și favorabilă incluziunii | 1. Reforme fiscale și reforma sistemului de pensii |
2. Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare și inovare | |
IV. Coeziune socială și teritorială | 10. Fondul local pentru tranziție verde și digitală |
11. Turism și cultură | |
V. Sănătate, precum și reziliență economică, socială și instituțională | 12. Sănătate |
13. Reforme sociale | |
14. Reforma sectorului public, creșterea eficienței justiției și întărirea capacității partenerilor sociali | |
VI. Politici pentru noua generație | 15. România Educată |
Florin Cîțu:
- Vestea bună: PNRR a fost depus luni la Comisia Europeană. E un program foarte important pentru România. A fost lansat când eu eram ministru al Finanțelor, am fost implicat din primul moment. Vom avea un spital constuit în 2024. Transportul, educația și sănătatea sunt principalele domenii din PNRR
- De ce luăm împrumuturi prin PNRR? România are o nevoie mare de investiții, iar aceste împrumuturi vor merge doar în investiții, nu în consum. Împrumuturile prin PNRR sunt la o dobândă mult mai mică decât cele normale, aproape zero. Toate investițiile din PNRR se termină în 2026
- Componenta de reforme din PNRR: România are nevoie de reforme, și prin PNRR am creat o mai mare transparență legată de acestea. Reforma sistemului de pensii – să fie bazat pe contributivitate și sustenabil. Reforma justiției – reparăm ce au stricat alții. Reforma companiilor de stat – ne luptăm cu sifonarea banului public. Reforma salarizării în mediul public – vom lega performanța de venituri.
Dan Barna
- PNRR are o distribuție geografică echitabilă. Nimeni nu e lăsat în urmă
- O parte din resurse sunt lăsate la îndemâna autorităților locale
- Vreau să îi mulțumesc lui Cristian Ghinea că a avut ficatul, energia și răbdarea să ducă la final acest proiect, alături de echipa sa
Kelemen Hunor:
- România nu a mai avut de mult timp un plan de țară. Fără exagerare, putem spune că PNRR este un plan de țară, extrem de echilibrat, un plan socio-economic, care va garanta prosperitate pentru toți
Cristian Ghinea:
- Sunt mii de ore de muncă, îi mulțumesc șefului interimar al Delegației Comisiei Europene la București
- Am fi prima țară membră care își publică anexele la PNRR. E un exemplu fără precedent de deschidere să publicăm inclusiv anexele tehnice
- Proiectele trebuie finalizate până in 2026
Sesiunea de întrebări și răspunsuri:
- Clarificați-ne puțin în privința reformei pensiilor, ce va presupune? Și o clarificare despre taxa de poluare.
Ghinea: La pensii: Recomandarea de țară este foarte clară, avem un sistem de pensii care nu este echilibrat și nu este fair. Pe lângă faptul că consumăm foarte mult acolo este și o mare nedreptate. Dezechilibrele care sunt aduse în sistem și de probleme demografice, și de deciziile politicienilor luate peste noapte de dragul electoratului fac să avem astfel de lucruri. Nu putem continua așa, nu putem să luăm decizii bruște. Să favorizăm pensiile mici când aplicăm formule de creștere, să recalculăm toate pensiile, sunt 20 de mii procese pe rol și cei mai mulți au început să câștige. Oamenii spun de ce să am eu pensie mai mică decât altcineva care a muncit la fel ca mine doar pentru că a ieșit în alt an? În ce privește chestiunea cu speranța de viață, vorbim de o posibilitate voluntară de a rămâne în câmpul muncii mai multă vreme. Au mai fost experimente și mulți români au optat să muncească în continuare.
- Ce se întâmplă cu taxa auto?
Ghinea: La transport vorbim de modul în care se taxează taxa de mărfuri pentru că acea rovignetă nu ține cont de cât folosești drumul efectiv. Se va aplica o taxă pentru cât folosești drumul. În ce privește politica pentru înregistrările mașinilor vechi, nu este decisă forma în care se va adopta dar trebuie să evităm să mai fim cimitirul Europei. Avem cea mai mare alocare pe Rutier din toate statele membre UE, dar trebuie să venim cu măsuri în ce privește poluarea.
- Calendarul de reforme. Ce se va întâmpla în momentul în care o reformă nu este îndeplinită? Nu vom mai primi banii pe pilon sau pe tot PNRR?
Ghinea: Toate depind de toate. Eu cred că banii sunt rezonabili formulați și împrăștiați în timp astfel încât să nu existe blocaje.
- Va fi doar departamentul ministerului care va reglementa asta sau vor fi și alte instituții?
Ghinea: Va fi direcția din MIPE, estimarea noastră este de 75 de persoane, avem 30 de posturi create anul trecut. Vom adăuga oameni. La reorganizarea care va veni curând vom găsi disponibilități care vor veni la monitorizarea proiectului. Vor mai fi unități de implementarea acolo unde ministerele au cerut, va fi comitetul la nivelul interministerial, al premierului. Pe site-ul ministerului va exista un tablou de bord cu toate targeturile și în ce stadiu se află. Public, la zi. Acest dashboard va scoate informația din SMIS în timp real, pentru ca informațiile să fie publice pentru dumneavoastră, să vedem progresele.
- Am văzut reducerea stimulentelor fiscale excesive. Ce înseamnă, cum va fi aplicat acest lucru?
Ghinea: Este o schimbare a pragului de la microîntreprinderi și o revenire treptată a sectorului de construcții.
- Cum a ajuns o companie privată ca GSP să apară în PNRR, fără licitație?
Ghinea: Nu am cum să vă spun pentru că nu știu, este un proiect depus de Ministerul Energiei și vorbim de două proiecte inovatoare ale Romgaz în consorțiu cu Siemens și acea companie. Colegii de la Ministerul Energiei vor trebui să explice tehnic acea intervenție. Dacă nu se face acest lucru va fi înlocuită acea intervenție.
- Dar ați semnat, l-ați negociat, l-ați trimis la Bruxelles.
Ghinea: Comisia Europeană nu a aprobat încă nimic, v-am explicat. Dacă această companie nu poate să justifice unicitatea, de ce doar ea poate să facă vom schimba acest lucru.
- De ce n-a fost o competiție din prima?
Ghinea: Nu am răspuns pentru această întrebare. Întrebați la nivelul Ministerulul Energiei.
- Unde a dispărut componenta 5G?
Ghinea: A fost tot o problemă de ajutor de stat. Aveam de ales între a da destul de mulți bani în niște zone puțin locuite, am renunțat la propunerea inițială.
- În 2026 salariul minim va fi similar celor din construcții. Salariul minim poate ajunge la 3000 lei în 5 ani?
Ghinea: Asta e prezumția de la care plecăm, să nu mai avem discrepanța dintre construcții și restul lumii.
- Cum va fi posibil dacă ultima majorare va fi de 40 lei?
Ghinea: Nu uitați că avem cea mai mare creștere din UE și pe scenariile FMI vom continua să o avem.
- Lucrați la o formulă de calcul pt majorarea salariului minim?
Ghinea: Salariul minim nu va mai fi crescut ad-hoc, ci pe creșterea economică, vom avea o formulă.
- Despre reforma pensiilor: Ce înseamnă acest lucru? Cum vor fi monitorizate aceste obiective?
Ghinea: Ne-am angajat la niște termene pentru a finaliza legea în Guvern, textul din PNRR nu are detalii, are principiile, marjele în care ne mișcăm, și va fi un lucru de curtoazie și bună credință să vorbim cu colegii de la Bruxelles pe aceste detalii. Va fi o discuție.
- Care va fi calendarul pe care l-ați convenit?
Ghinea: Dacă nu mă înșel este 2022, dar vă invit să vedeți în memoriu.
- Despre reforma sistemului de salarizare: Vor avea bugetarii salariile înghețate și anii următori?
Ghinea: Ce spuneam aici este că nu mai mărim anvelopa salariilor la bugetari mai mult decât creșterea economică. Dacă vom crește PIB și veniturile la stat atunci putem să creștem și salariile bugetarilor în acea marjă. Ne-am angajat să revenim la 3% deficit. Dacă vom continua pe această creștere economică, putem să mărim în această linie. Nu, nu este o înghețare. Dacă se măresc în linie cu creșterea economică, înseamnă că se măresc.
- La capitolul reforme e o senzație de deja vu când vorbiți de reforma ANAF prin digitalizare. România a mai avut bani pentru asta, nu am făcut nimic. De ce de data asta ar fi diferit?
Ghinea: Pe lângă faptul că acest Guvern chiar vrea să facă asta, avem niște prevederi foarte clare care presupun număr case de marcat legate digital, persoane trainuite, sunt niște chestiuni pe care Ministerul Finanțării și le-a asumat.
- Adică asumarea e diferența?
Ghinea: Da. Și presiunea politică, a dumneavoastră, a presei care veți semnala că nu se întâmplă ceva care a fost asumat ca angajament.
- Toate proiectele noastre bune, avansate, au fost trecute în PNRR și nu mai avem niciun proiect pe care să-l punem în alte axe cum ar fi fondurile de coeziune. Cât de corect este?
Ghinea: Este o prostie. Să ne uităm la autostrăzi. Sunt cu totul alte proiecte, dacă vă uitați la Anexele 3. E prima oară când românii pot să vadă anexele tehnice la autostrăzi. Sunt cu totul alte proiecte. La spitale, cele 3 spitale vor continua unde au început studiile, în PNRR sunt altele. La partea de abandon școlar, începem finanțarea din PNRR și vom continua prin POR.
- Aș reveni asupra prezenței firmei private a GSP în PNRR. Vorbeați de un ajutor de stat. Care sunt condițiile de eligibilitate pentru care această firmă a fost inclusă și dacă mai sunt alte firme private ca beneficiari în PNRR?
Ghinea: În ce privește firma respectivă, repet răspunsul de mai devreme, nu a fost decizia mea, este un consorțiu de firme. O să întreb și eu la Ministerul Energiei. Ministerul Energiei va trebui să explice în cadrul unei proceduri de ce acea companie este singura care poate face acele lucruri pe piața din România.
- Mai sunt și alte firme private în PNRR?
Ghinea: Da, mai sunt în proiectul european de microelectronică.
- Da, mai sunt în proiectul european de microelectronică.
Ghinea: În PNRR.
- Unde în PNRR?
Ghinea: Dacă nu le știu… Exercițiu mai mare de transparență, am publicat tot PNRR. Nu vreau să răspund pentru decizii pe care nu le-am luat.
- Cele 15 miliarde pe care le vom împrumuta vor fi pe 30 de ani?
Ghinea: Până în 2050 din câte știu eu. Dobânda o vom afla luna asta. Nu e o informație pe care o am, pentru că nu există. Teoretic ar trebui să fie dobânda medie a UE.
- Cum se va finanța cealaltă bucată de metrou?
Ghinea: Din bugetul de stat sau alte fonduri europene.
- E posibilă pensionarea anticipată?
Ghinea: Va fi modificarea procedurii. Procedura va presupune să ai stagiu complet plus opt ani și poți ieși anticipa. Deci ideea ar fi să faci mai greu accesibilă această opțiune de ieșire anticipat fără a o elimina complet.
- Pe subiectul pensiilor speciale ce se va întâmpla?
Ghinea: Dacă Curtea Constituțională este un obstacol pentru a elimina pensiile speciale, atunci trebuie să schimbăm oamenii. Dar pentru moment avem aceste decizii CCR pe care trebuie să le respectăm.
- Deci credeți că un procuror comunist va avea pensia specială tăiată?
Ghinea: Vă promit că voi face tot ce ține de mine ca acea pensie nesimțită și nemeritată să fie tăiată.
- PNRR, prin îndatorare, poate însemna o epocă de austeritate?
Ghinea: România se împrumută foarte scump, prin PNRR se împrumută ieftin. Eu cred că se merită. Dacă sunt oameni politici care cred că nu se merită, să spună asta, să își asume ipocrizia, pentru că e ipocrizie. Proiectele din PNRR vor trebui prioritizate prin agențiile care s-au angajat la reforme.
- Are România capacitatea economică de a se redresa ca Italia?
Ghinea: Scenariile de lucru sunt făcute cu economiști iar în comisia de lucru sunt tot economiști. Nu doar cei care sunt catastrofiști sunt economiști.
Foto: InquamPhotos / Octav Ganea
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
59 comentarii