LIVE TEXT Nicușor Dan, bilanț la 10 luni de mandat: Din cele 16 companii municipale pe care am luat decizia să le închidem, 2.700 de oameni ar urma să fie disponibilizați, mulți dintre ei au plecat deja. Au mai rămas de închis două companii
Nicușor Dan susține marți o conferință de presă în care prezintă un bilanț al primelor 10 luni de mandat în fruntea Primăriei Capitalei:
Principalele declarații:
-Bucureștiul, așa cum l-am preluat, era un pacient în comă la terapie intensivă și trebuie să îl stabilizezi. Cea mai mare parte a acestor 10 luni au fost dedicate stabilizării acestui oraș.
-Am preluat o primărie în faliment. Adică nu ai bani să plătești ce trebuie să plătești. Asta ne-a costat sute de ore de muncă.
-Am fost în pericol să nu organizăm EURO 2020 în această vară pentru că ne obligasem la niște lucrări și conturile noastre erau blocate.
-Am fost în pericol ca Comisia Europeană să înceapă să aplice acea amendă zilnică pentru procedura de infringement pe calitatea aerului din București.
-O să încep cu zona financiară. Prima întrebare pe care am pus-o când am intrat în primărie a fost câți bani avem.
-Noi aveam de dat de 1000 de ori mai mulți bani decât aveam în cont. Toți furnizorii puteau, în orice moment, să ne blocheze conturile. Așa cum am spus, primăria era într-un faliment nedeclarat. Conturile erau blocate, creditele pentru investiții erau blocate.
-Cunoaștem cu toții autobuzele Otokar, datoria pentru ele-165 milioane de lei.
-Unde suntem azi? Avem o situație financiară stabilă, am deblocat investițiile și suntem credibili pe piață. Toată lumea știe că, dacă ne angajăm să facem o plată, o facem. Am restructurat cheltuielile primăriei.
-Încă un lucru foarte important pentru consolidat imaginea primăriei, am avut zeci de discuții cu acești oameni, pentru că nimeni nu mai credea pe nimeni. Am făcut toate aceste discuții pentru a reclădi încrederea în aceste instituții.
-Legat de chestiunea companiilor municipale, n-o să repet cheltuielile pe care acestea le-au produs, aducând un prejudiciu de sute de milioane de euro. Din cele 14 companii, vor fi disponibilizați 2700 de oameni, mulți dintre ei au plecat deja. Cheltuielile salariale ale acestora-150 milioane de lei pe an.
-Au mai rămas de închis companiile de parcuri și protecție civilă, le vom închide curând.
-Așa cum am spus de la începutul mandatului, o să păstrăm STB, Termoenergetica și Energetica și trustul de clădiri metropolitane pentru că se ocupă de marile lucrări de infrastructură și am pierde un an să le restructurăm.
– A închide aceste companii nu a fost o simplă operațiune administrativă.
-Tot ce înseamnă informatică la Arena Națională era la Compania de Informații, n-am putut să o închidem înainte de Euro2020.
-Multe din aceste companii au utilaje importante cumpărate din bani publici și vrem ca utilajele astea să revină în spațiul public.
-Am reușit să deblocăm marile lucrări de infrastructură: Stația de la Glina va fi finalizată în 2022; Circulația de la doamna Ghica va fi finalizată în septembrie; Prelungirea Ghencea, lucrările vor începe în această săptămână; Blocul social Ghencea lucrările au început; Lucrările din Henri Coandă vor fi făcute în octombrie; Continuă lucrările de pe Elisabeta, vor fi finalizate în 2022.
-Administrația Firea s-a apucat să ia proiecte de la sectoare, spre exemplu anvelopări de blocuri, pe care bineînțeles că nu le-a făcut. În disperare, în campania electorală, s-a apucat să asfalteze în Ghencea înainte să exproprieze oamenii care acum, pe bună dreptate, ne dau pe noi în judecată.
-O să vorbesc de domeniul juridic, înainte de alte domenii, pentru că este coloana vertebrală a unei administrații. Am găsit jale în domeniul juridic: o instituție cu 5000 de litigii. O instituție care avea contracte cu firme de avocatură, dar pe care nu le mai plătise de 2 ani.
-Vă închipuiți că cineva să aibă un litigiu de 900 milioane de euro și să aibă avocați pe care nu i-a plătit de 2 ani?
-Am găsit mize de milioane de euro care nu erau atribuite caselor de avocatură respective, pentru că primăriei îi era rușine că nu îi plătise de 2 ani. Am reușit să recâștigăm încrederea caselor de avocatură, le-am dovedit că suntem parteneri de încredere și am angajat firme de avocatură specializate, pe licitație, evident.
-Vom face analiza juridică pe mai multe terenuri care sunt de interes pentru municipalitate, pentru viitoare mari investiții.
-Am alocat analiza și propunerea de modificare a Codului Fiscal în ce privește taxele de mediu între Primăria generală și primăriile de sector. Primăria Capitalei plătește 1 miliard subvenția pe transport în comun, dar amenzile călătorilor merg la primăriile de sector respective.
-Încercăm să reducem numărul acestor litigii. Primăria s-a angajat să plătească lucrări și nu a plătit. Alte litigii vin de la lucrări care s-au prelungit la nesfârșit.
-Același haos pe care l-am găsit în zona juridică l-am găsit și în zona administrativă.
-În ședința de Consiliu General desființăm regia de apă, precursoarea Apa Nova, este o regie care nu mai funcționează de peste 25 de ani, dar nu a fost desființată până acum.
–Pe zona de transporturi: Am semnat contractul pentru achiziția a 100 de tramvaie, bani europeni, de 180 milioane de euro. Primul tramvai o să vină vara viitoare.
-Dincolo de licitațiile eșuate ale fostei conduceri, s-a văzut și principiul ”Hai să facem ca să vadă lumea că facem”
-Am moștenit licitația tramvaielor de 18 metri, prea mici pentru București și prea scumpe. Avem obligații juridice, sper să nu fim nevoiți să le cumpărăm.
-Am moștenit un contract provizoriu atât în relația cu STB, cât și cu ceilalți operatori.
-Au fost nevoie de zeci de ore de discuții, ale viceprimarului Bujduveanu. Faptul că avem acest contract de delegare pe termen lung era o condiție pentru a lua tramvaiele și autobuzele electrice.
-Au început să fie aplicate amenzi pentru șoferii care pleacă mai târziu sau mai devreme de la cap de linie față de orar.
-În acest moment, biletele sunt 90 de minute în care poți să schimbi orice mijloc de transport în comun. Avem tarife comune cu Metrorex.
–Pe zona de termie: Venim după 12 ani de bătaie de joc în care sistemul a ajuns în pragul colapsului. Am semnat contractul de finanțare cu Comisia Europeană, de 300 de milioane de euro. Am compensat 320 milioane de lei la sfârșitul anului trecut, datorii pe care le aveam.
-Am reușit să însănătoșim sistemul. Am parcurs pași importanți spre achiziția Elcen. Așteptăm întreg sectorul energetic local pentru ca această achiziție să se petreacă până la sfârșitul acestui an.
-Avem în procedură de achiziție 40 de km împărțiți în 4 loturi. Pentru unul din aceste loturi rezultatele vor veni azi, pentru trei loturi rezultatele vor veni luni și urmează perioada de contestare. Imediat după această achiziție o să începem achiziția pentru cei 210 km, mare parte din bani europeni.
–Zona de urbanism: Ori de câte ori o să am ocazia o să spun și o să repet cât de important este urbanismul pentru dezvoltarea unui oraș. Degeaba faci 100 de lucrări de infrastructură dacă dai drumul la construirea haotică în oraș. Problema e că nici nu a făcut lucrările de infrastructură și a și dat drumul la construirea haotică, de-aia stăm atâtea ore în trafic azi.
-Apogeul dezvoltării speculative au fost aceste PUZ-uri de sector.
-Dacă ne uităm înapoi la aceste 10 luni de mandat, cele mai importante lucruri după scoaterea primăriei din faliment este hotărârea prin care am suspendat PUZ-urile de sector.
-Să nu credeți că am dat acea hotărâre și lucrurile s-au oprit acolo. Am avut un atac violent în instanță din partea unor ONG-uri paravan care au angajat mari case de avocatură din București împotriva hotărârilor de suspendare a PUZ-urilor din sector.
-Vă închipuiți ce înseamnă să dispară PUG? Înseamnă să nu mai existe nicio regulă de construire, ca fiecare să poată construi orice. Din fericire am câștigat 12 din cele 12 procese din această zonă de urbanism.
-N-am semnat ca primarul, ci am verificat cu echipa mea toate autorizațiile care au venit. Și am trimis înapoi și am transmis că primăria își schimbă politica: în primul rând respectă legea.
-Avem 80 de litigii în care sunt contestate autorizații și 60 de litigii în care sunt contestate PUZ-uri. Situația în care ei vor constata că autorizațiile și PUZ-urile sunt nelegale vom merge și vom spune că sunt nelegale. N-am venit aici să acoperim nelegalitățile fostei administrații.
–Pe zona de Mediu:
-Am oprit acele avize generale de defrișare și toaletare pe care primăria le dădea la început de an și nenoroceau mii de copaci în fiecare an.
-Mâine vom depune dosarul pentru preluarea Parcului Văcărești. Cu Primăria Sectorului 4 și orice altă parte interesată și competentă din această zonă vom amenaja și vom face din Parcul Văcărești o zonă de atracție.
-Câteva cuvinte pe zona economică: Avem în lucru cu echipele de avocați două regulamente care au fost solicitate cu insistență de mediul de afaceri.
-Un regulament unitar pentru avizarea funcționării operatorilor economici. În acest moment, sunt 6 regulamente diferite. O să avem un regulament unitar. Avem un regulament simplu, suplu, pentru terasele care funcționează pe domeniul public.
-Prin hotărârea CG s-a redus semnificativ taxa turistică. Am făcut asociația pentru promovarea turismului care lucrează cu principalii operatori economici.
-Am făcut funcțională structura care se ocupă de învățământul dual. Există un necesar de forță de muncă calificată pe care învățământul profesional și dual trebuie să o genereze, iar noi am făcut pașii care țin de noi pentru a se implementa în următorii doi ani.
–Despre Arena Națională: Euro 2020 a fost un mare succes care a pus Bucureștiul pe harta globală.
-Am avut câteva luni în primăvară să facem tot ce nu s-a făcut pe Arena Națională și nu s-a întreținut în ultimii 10 ani pentru că nu au existat contracte de mentenanță.
-Vom organiza pe Arena Națională, în octombrie, cel mai mare eveniment de sporturi electronice, care va fi privit de 100 de milioane de oameni, cu premii de 40 milioane de dolari.
-Am încasat prin închirierea Arenei Naționale 5,6 milioane de lei, fără Euro 2020. Administrația Firea a avut o medie de 2 milioane de euro pe an.
-Vom închiria Arena Națională pentru evenimente culturale. Am avut o discuție cu un mare organizator care ne-a spus deschis că toate turneele europene ale marilor artiști au ocolit Bucureștiul pentru că se știe în piață că București nu are o administrație transparentă. Le-am transmis deschis că de acum Bucureștiul are o administrație transparentă și veți vedea evenimente din toamnă.
-A fost o perioadă în care mare parte din energie a fost dedicată stabilizării. Mai avem de stabilizat anumite chestiuni, dar începe procesul de construcție.
Întrebări și răspunsuri
Q: Ați primit aproape 700 cereri de audiență din partea bucureștenilor și nu ați răspuns niciuneia. De ce??
A: Am primit și mii de solicitări scrise. Cel mai eficient pentru administrație e să rezolve problemele structurale care afectează mii de oameni. În momentul în care vom regla problemele structurale ale orașului, pentru că este mai eficient astfel, decât să rezolvi problema unui om sau doi (întrebat când va avea program de audiențe, n.red.)
Q: V-ați vaccinat anti-COVID?
A: Am fost în izolare în luna mai pentru că, inițial, fiica mea a fost infectată, am fost și eu, am avut coronavirus. O să fac vaccinul după ce medicul îmi va spune că e bine să îl fac.
Q.: Cei 2700 de oameni de la companiile care au fost închise vor pleca acasă cu compensații financiare?
A: E puțin mai complicat, în sensul că, așa cum am spus, procedura de închidere a unei companii se desfășoară pe mai multe etape.
Q: Astăzi e oficial ultima zi de vară. Ce se va întâmpla la iarnă? Cât de pregătit e sistemul și bugetul?
A: Promisiunea a fost că iarna aceasta va fi puțin mai bine decât iarna trecută și asta se va întâmpla. Lucrul nou este că s-au făcut mai multe lucrări de întreținere în această vară. Au fost mai multe întreruperi în cartiere, dar e mai bine vara decât iarna. Și sunt în lucru procedurile pentru centrala provizorie. Așa cum am spus, am luat un sistem în stare de colaps: Cât timp îți ia să te îmbolnăvești, atât îți ia să îți revii.
Q: Poate fi gata acea centrală provizorie? Și unde e?
A: În locația CET Titan și care va aduce energie în plus în sistem față de celelalte CET-uri. N-o să fie gata în octombrie, ci probabil în ianuarie.
Q: Ce investiții s-au făcut la rețeaua de termoficare și ce lucrări se vor face?
A: Avem compania Energetica care o să finalizeze proiectele începute anii trecuți, Bobocica și zona de Vest, 4-5 km. Mai aveam cei 13 km în zona Ferentari și, din cei 40 de km, o să vedem după atribuire cât de repede vor reuși să se miște.
sursa foto: Inquam Photos/ Ilona Andrei
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
57 comentarii