G4Media.ro

Lucian Croitoru: Eliminarea referinței de 2 la sută pentru ROBOR – singura…

Lucian Croitoru: Eliminarea referinței de 2 la sută pentru ROBOR – singura soluție înțeleaptă. Taxa asupra activelor băncilor va avea ca efect reducerea substanțială a creditării

Taxa asupra activelor financiare nete ale băncilor, a cărei magnitudine variază în funcție de abaterea ratei ROBOR de la referința de 2% introdusă de guvern, va avea ca efect, printre altele, reducerea substanțială a creditării. Este exact efectul care apare atunci când o economie intră în recesiune. De acest efect se tem toți, de la populație la guvernanți, de la clienți la bănci. Când apare, reducerea creditării încetinește creșterea economică sau accentuează o recesiune.

O astfel de situație a apărut odată cu criza financiară globală izbucnită în 2008. România și alte țări din regiune s-au temut așa de tare de reducerea creditării începând cu criza din 2009 că au luptat pentru construirea „Inițiativei Viena”, prin care, băncile străine se angajau să păstreze capitalul în România (și în alte țări din regiune), adică să nu facă o reducere masivă a creditării în dauna economiei. Atunci, cu străinii și cu băncile românești cu capital străin ne-am înțeles. Inițiativa a fost de mare ajutor.

Pe măsură ce, din cauza recesiunii, creditele deveneau neperformante (pierderi) sau mai riscante, pentru ca băncile românești cu capital străin sau românesc să rămână solvabile aveau de ales, în principiu, între reducerea creditării, creșterea capitalului (adică aducerea în România de noi capitaluri) sau o combinație între acestea. Aș putea spune că străinii au înțeles bine problema, iar soluția găsită a fost o combinație benefică pentru noi, constând într-o reducere relativ temperată a creditării și aducerea de noi bani în România. Ne-am înțeles bine cu străinii. Și noi și ei ne-am comportat ca părți civilizate ale lumii occidentale, în ciuda faptului că discursul nostru începea să conțină din ce în ce mai multe accente naționaliste și iliberale.

Astăzi, din nou, fără ca o noua criză financiară să fi început, deși nu mai pare să fie mult până atunci, ne confruntăm cu riscul reducerii masive a creditării. De data aceasta, cauza o constituie taxa impusă de guvern asupra activelor financiare bancare nete, prin intermediul instituirii arbitrare a unei valori de referință de 2 la sută pentru rata ROBOR. Această taxă va reduce rata solvabilității la multe bănci.

Cât de mult? Evident, pot fi mai multe scenarii. Într-un scenariu advers (e bine, conform înțelepciunii poporului român, „să pui răul înainte”), sistemul bancar ar putea avea nevoie de câteva miliarde bune de euro pentru a-și menține solvabilitatea (a nu avea deficit de capital) în perioada 2019-2020. Pentru a-și menține solvabilitatea minimă cerută de lege, din nou, băncile ar putea reduce creditarea, ar putea aduce cele câteva miliarde de euro pentru a-și crește capitalul din afara țării sau ar putea face o combinație între cele două.

Mă tem că de data aceasta, rezultatul la care au condus condițiile obiective ale crizei (care ne lovise pe toți, români și străini, făcându-ne cumva solidari), și anume apariția unei combinații favorabile României între reducerea temperată a creditării și aducerea de noi capitaluri, nu va putea fi generat de taxa pe „lăcomia băncilor”. Spre deosebire de o criză financiară, o taxa intitulată pe „lăcomia băncilor” introdusă de guvern nu solidarizează, ci dezbină. De data aceasta, băncile românești cu capital străin s-ar putea mai degrabă să reducă masiv creditarea, decât să se grăbească pentru a aduce noi capitaluri. Dar acest efect ar avea consecințe destabilizatoare. În final, cei care vor avea de suferit vor fi oamenii acestei țări, pentru că apar efecte destabilizatoare. Politica monetară, a cărei independență este încălcată prin introducerea respectivei taxe, va fi mai puțin eficientă în combaterea recesiunii și în reinstaurarea stabilității macroeconomice. Dacă acesta este criteriul ultim – menținerea unei economii stabile și mai binele clienților bancari – atunci nu introducerea taxei este soluția, ci abrogarea ei cât mai rapidă.

Sunt sigur că băncile au multe de îmbunătățit, în multe privințe, inclusiv în ceea ce privește creșterea calității și diversității serviciilor către clienți și reducerea costurilor pentru aceștia. Soluțiile în această privință vor veni întotdeauna din interiorul industriei. Ceea ce poate face guvernul este să creeze condițiile pentru ca băncile să finanțeze cât mai mult economia. Astăzi, în România, băncile fac într-o foarte mică măsură acest lucru. Intermedierea financiară este de sub 30 la sută din PIB, comparativ cu media din UE de peste 100 la sută. Am arătat cu altă ocazie, utilizând date pentru peste 170 de țării pentru perioada 2001-2015, că intermedierea financiară se corelează cu gradul de integritate a guvernului, cu claritatea drepturilor de proprietate și cu gradul de dezvoltate.

De aici rezultă și cele mai bune măsuri pentru a crește intermedierea financiară și calitatea ei sau, cu alte cuvinte, pentru ca economia noastră și, implicit, veniturile bugetare, să beneficieze cel mai mult de pe urma băncilor: (i) creșterea gradului de integritate a guvernului; (ii) clarificarea drepturilor de proprietate și (iii) efectuarea de investiții publice eficiente. Alte măsuri, de genul reglementărilor împovărătoare (neinteligente) sau a impozitării împovărătoare nu au efectele scontate sau au efecte contrare.

Lucian Croitoru este consilier al guvernatorului BNR. Opiniile autorului nu implică poziția BNR. Articolul a fost publicat și pe blogul său.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

7 comentarii

  1. Nu cumva exista punti de legatura intre domnul Croitoru BNR si familia Croitoru din UK ce valorifica aurul romanesc !

    • ba chiar si cu familiile Croitoru de pe Luna, de pe Marte si, mai nou, de pe Ultima Thule, care familii, culmea, si ele valorifica tot aurul romanesc! D-aia e prostia infinita, ca sa sufere comparatie cu universul.

      Bancile straine duc in spate economia romaneasca, aia care „duduie”, guvernarile imprumutandu-se masiv de la acestea. Doar guvernarile Dracnea au imprumutat vreo 20 DE MILIARDE DE EURO in doi ani de zile. Randamentele (dobanzile adica) cerute de bancile respective statului roman au tot crescut, pentru ca bancile stiu foarte bine ce hram are cresterea economiei romanesti. Acum platim o dobanda de vreo 3 ori mai mare decat media europeana.

      Taxa pe lacomie este foarte buna pentru banci: fie le va determina sa inchida robinetul cu bani pentru populismele guvernarilor romanesti, fie le va determina sa creasca si mai mult dobanda la imprumuturile acordate statului, ca sa isi scoata parleala. Cine va plati respectivele imprumuturi? Tot fraierul roman, ala care pune botul la „taxa pe lacomia guvernantilor romani”.

  2. De data asta il felicit pe dl. Croitoru! Perfect articol!

  3. Taxa pe lacomie este unul dintre putinele lucruri bune facute de psd.

    • Doar atât te duce mintea?

  4. Serios. Taxa pe lacomie franeaza creditarea? 🙂 Si acest om este la BNR? In 2017, Mugur Isarescu dpunea ca avem o crestere economica accelerata si acesta trebuie domolita. Pai cum. Daca umblii la rata de dobanda monetara, cresti ROBORUL. Cresti roborul, scumpesti creditul. CU cat mai mare faci roborul cu atat mai putini vor apela la un credit. Rezultanta este o crntractare a cresterii economice. Ce avem noi in 2018? O reducere la 4% a cresterii economice si exact cu asta s-a laudat cel mai mult BNR-ul in raportul pe 2018.