Lupta unui navetiste cu sistemul pentru a putea călători decent cu trenurile CFR: blatiști fără bilet protejați de naș, consum de alcool și semințe, înghesuială în plină pandemie, fără mască
Marcela G. are 50 de ani, este de profesie translator și locuiește în localitatea Brănești din județul Ilfov. De 35 de ani, zilnic, face naveta cu trenul la București, la Gara Obor – Est. Prețul unei călătorii (25 km) este 4 lei. Sătulă de condițiile dezgustătoare în care a fost nevoită să călătorească în toți acești ani și mânată de dorința de a schimba ceva, femeia a luat în urma cu un an decizia de a nu mai sta cu mâinele în sân. S-a decis să facă ceva concret.
A trimis nenumărate petiții mai multor instituții. Printre acestea: CFR, Ministerul Transporturilor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Sănătății și Poliția Transporturi. Femeia a semnalat autorităților câteva dintre lucrurile care o deranjează și totodată a propus responsabililor să ia câteva măsuri concrete, la îndemână: suplimentarea cu cel puțin două vagoane a trenurilor care circulă pe linia Brănești – București pentru ca omenii să nu mai fie nevoiți să stea înghesuiți pe banchete sau în picioare, eficientizarea controalelor făcute de „nași”, eliminarea vânzătorilor ambulanți și nu în ultimul rând, descurajarea consumului alcool, descurajarea fumatului, încurajarea purtării măștii sanitare.
„În aceste trenuri stăm înghesuiți în picioare, în vagoane și pe holuri. Un număr foarte mare de pasageri se urcă fără bilete, iar când apare controlorul și supra-controlul, aceștia taie un bilet la 4 pasageri care contribuie fiecare cu cât au în buzunar, nu plătesc valoarea reală a călătoriei. Despre asigurarea climatului de călătorie civilizat, impunerea respectării măsurilor împotriva infectării cu coronavirus și purtarea măștii de protecție, nu mai poate fi vorba”, a declarat ea pentru G4Media.ro.
”Jumătate din călători nu poartă mască, ba chiar fac act de bravură din asta, mulți beau alcool, fumează peste tot în vagoane și pe holuri, mănâncă semințe și alte alimente și aruncă ambalajele pe jos, există mulți vânzători ambulanți de diverse produse care se freacă de noi cu sacoșele încontinuu în periplul lor permanent în cele 2-3 vagoane ale trenurilor, ceea ce contribuie la un disconfort în plus pe parcursul călătoriei și la răspândirea virusului. Ținând cont că jumătate din pasageri nu poartă mască, iar numărul de călători din aceste trenuri depășește cu mult numărul de locuri prevăzute în cele doar 2-3 vagoane, dată fiind aglomerația în picioare în vagoane și pe holuri, este evident că în aceste trenuri se zădărnicește combaterea bolilor și se contribuie la transmiterea coronavirusului”, a declarat Marcela G. pentru G4Media.ro.
Deși femeia a semnalat în scris toate aceste nereguli, instituțiile fie nu i-au răspuns, fie i-au răspuns evaziv, fie au pasat problema de la una la alta. Spre exemplu, într-un răspuns primit de la CFR Călători, femeii i se spune că nașii „tratează corespunzător contravenienții depistați în trenuri” și că „afirmațiile formulate despre facilitarea călătoriilor frauduloase sunt nefondate”, că dezordinea și gălăgia din tren țin de „respectul de sine care se reflectă în respectul față de ceilalți”, că „gradele de utilizare determinate cu ocazia controalelor efectuate de personalul de specialitate nu arată necesitatea” suplimentării vagoanelor pe relația indicată. Pe scurt, totul este în ordine iar problemele ridicate sunt „nefondate”.
Într-un răspuns pe care l-a primit de la Ministerul Transporturilor via CFR Călători, Marcelei G. i se spune că pentru atmosfera neplăcută din trenuri sunt de vină „grupurile de călători de etnie romă care sfidează întreg personalul CFR”. Niciun cuvânt însă despre măsurile pe care ar trebui să le ia compania.
Dintr-unul dintre răspunsurile primite de la Ministerului Afacerilor Interne, femeia află că pe linia pe care a semnalat neregulile au fost făcute mai multe controale și au fost împărțite amenzi. În ceea ce privește „comportamentul neprofesional al personalului CFR”, i se recomandă să se adreseze Societății Naționale de Transport Feroviar CFR Călători. Ceea ce a și făcut. În zadar însă, spune femeia. Obiceiurile vechi sunt la fel de actuale.
În concluzie, în decurs de un an, Marcela a trimis la diferite instituții 15 petiții pentru care a primit și numere de înregistrare. A primit doar 7 răspunsuri, iar problemele sunt aceleași. Toate petițiile și răspunsurile au fost consultate de G4Media.ro.
„Răspunsurile date de Poliția Transporturi reflectă teama de a nu supăra CFR. Personal am fost sunată de un comisar de la Poliția Transporturi care mi-a recunoscut că ei știu situația, m-a încurajat să continui demersul dar a spus că va răspunde la cererea mea „cum poate”. Ministerul Sănătății nu a răspuns în nici un fel, ci a forwardat petiția mea tot către CFR spre soluționare, semn că nu vrea să supere CFR. Intentionez să scriu si la Guvernul României care are în subordine Comitetul care se preocupă atât de mult de „zădărnicirea combaterii bolilor” și la Organizația Mondială a Sănătății, filiala din România, deoarece sunt singurele instituții care mai pot trage la răspundere CFR Călători”, a declarat Marcela G. pentru G4Media.ro.
De curând, G4Media.ro a scris și despre modul deplorabil în care arată Gara Basarab. Pasagerii – mulți dintre ei navetiști – trebuie să facă slalom printre oamenii străzii care dorm efectiv pe pardoseală, ferindu-se de zecile de porumbei care le zboară pe deasupra capului și stând cu ochii în patru să nu se desprindă vreo bucată de tencuială din tavan. Peste tot este o mizerie de nedescris. Pereți, pardoseală, camere de supraveghere, aparate de aer condiționat, etc., totul este acoperit cu găinaț, pene și nu în ultimul rând, cu un strat gros de praf. Pe la colțuri poți vedea mucuri de țigară și ambalaje. Nici în exterior, gara nu arată mai bine. Temelia clădirii este puternic măcinată iar peronul este foarte murdar și degradat. Cele câteva terase și baruri din incinta ei aduc mai degrabă cu niște improvizații care au scaune, mese și grătare foarte soioase. Deși la prima vedere ai fi tentat să crezi că este un loc părăsit și inutil, în momentul în care ajunge primul tren, gara se umple cu sute de navetiști.
Foto: G4Media
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
46 comentarii