G4Media.ro

Luxemburg a devenit prima țară din lume în care transportul public este…

Luxemburg a devenit prima țară din lume în care transportul public este gratuit

Autorităţile din Marele Ducat de Luxemburg au eliminat, sâmbătă, tarifele pentru trenuri, tramvaie şi autobuze, în încercarea de a rezolva problema ambuteiajelor şi a poluării, dar şi pentru a-i sprijini pe cei cu venituri scăzute, informează News.ro.

Toate călătoriile standard cu transportul public sunt acum gratuite.

Înainte de asta, un abonament anual costa 440 de euro. Oamenii vor trebui să plătească în continuare 660 de euro pe an pentru a călători la clasa întâi.

„Principalul motiv este să avem o calitate mai bună a mobilităţii, apoi este vorba şi despre problemele de mediu”, a spus ministrul Transporturilor, Francois Bausch.

Luxemburg are peste 600.000 de locuitori, iar aproximativ 214.000 de oameni călătoresc zilnic aici în interes de muncă din Germania, Belgia şi Franţa, ceea ce amplifică traficul, deoarece majoritatea se deplasează cu maşini. Mai mult de jumătate din emisiile de gaze cu efect de seră din Luxemburg vin din transport.

În ciuda acestor investiţii recente, Guvernul se aşteaptă ca 65% dintre navetişti să se deplaseze cu maşinile în continuare până în 2025, faţă de 73%, în 2017.

Luxemburg este acum prima ţară în care transportul public este gratuit. Câteva oraşe europene au făcut astfel de experimente în trecut, între ele aflându-se Tallinn, capitala Estoniei.

Foto: Wikipedia

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

17 comentarii

  1. Modelul luxemburghez, de ce nu se aplica si in Romania?
    Statul roman copiaza numai ce e prost in alte tari, ce e bun niciodata

    • Ideea nu e rea dar ar trebui introduse restrictii in ceea ce priveste tinuta decenta si igiena personala…

    • Poate pt ca Luxemburg are o suprafata de aproximativ 1% din cea a Romaniei. Te-ai gandit la asta? Ah da… si pentru ca noi suntem cu vreo 300 de ani in urma..

    • Modelul luxemburghez este o prostie, un socialism de neam prost în spatele căruia o mână de șmecheri se umplu de bani.
      Luxemburg este un paradis fiscal, acolo îți duci banii ca să nu mai știe nimeni nimic de ei, îi depui la o bancă și comisionul bancar se duce la câțiva CEO de bănci, restul pulimii primește transport moca cu tramvaiul.
      Unii câștigă miliarde pentru că refuză (la nivel de guvern) să facă publice numele din spatele conturilor, alții primesc un transport moca.
      Pe urmă îți bagi banii în morișca „financial services” din aceste țări și pac!, banii tăi murdari sunt spălați, uite-i curați, sunt de fapt profit la o investiție în niște bond-uri de care nu a auzit nimeni.

      Modelul luxemburghez este modelul Cayman, modelul Elveția… Ne dai nouă banii și, contra comision, noi nu spunem nimănui câți bani ai la noi. Sau de unde îi ai. Chiar dacă ne întreabă FBI, interpol, nu contează, noi avem secret bancar.
      Și, în caz de război, ne dăm drept independenți și echidistanți știind că, de fapt, niciun mare șmecher nu o să ne invadeze știind că îl avem la mână, că are banii colea la noi.

  2. Ai dracului comunisti!!!!

  3. Fraierilor, NIMIC nu e gratis pe lume!

    • Un oras este ca o echipa de fotbal. Cand castiga o echipa, cand joaca ca o echipa sau cand joaca fiecare pentru el? Sigur ca serviciile comune gratis au un cost, dar beneficiul pentru acea comunitate de oameni este inca si mai mare.

  4. Scutesti cateva mii de euro anual(asigurari, taxe, combustibil, intretinere, reparatii) daca folosesti mijloacele de transport in comun…nu orice stat se poate lipsi de aceste venituri.
    In plus nu in orice stat este dispus cetateanul sa subventioneze prin taxe aceste servicii.

  5. Acela este tramvai sau tren???Vai de capul nostru!!!!!!!!!!!!!!

    • Tramvai. Been there, done that. Modelul de transport public luxemburghez este unul aproape perfect, in Romania nu va putea sa existe ceva asemanator nici in viitorul foarte indepartat – asa cum bine spunea novac, mai inainte.

    • PIB/capita in Luxembourg este aproape de 10 ori mai mare fata de Romania si de 3-4 ori mai mare decat al capitalei noastre. Cand ai 45% din populatie cu buda in fundul curtii, mai ai mult de lucru pana sa ajungi la tramvaiele din Luxembourg.

  6. si in romania este transpot aproape gratis
    bicicleta electrica
    o cumperi o data si ai transport gratuit
    nu tu combustibil nu asigurare nu impozit nu amenzi nu cheltuiele cu reparatii si intretinere nu parcare si multe altele
    dar nah romanu ii prea fitos sa mearga cu bicicleta

  7. 1.Luxembourg-ul numai are secret bancar de ceva anisori. Are in schimb optimizare fiscala (arcelor, amazon europe, ferero etc. Au sediile acolo) si reprezintă al doilea centru financiare de fonduri (4000 mld € an)
    2. Da, nimic nu e gratis, tocmai ce va creste acciza pe carburant cu aprox 5 centi pe litru ( ei zic ca e taxa eco, da noi stim mai bine :-)).
    1/2 din cantitatea de carburanti vanduta de către Lux anual este cumpărata de straini( dif de 20-40 centi/litru fata de De, Fr, Be) si camioane (sunt firme care fac traseul obligatoriu prin zona(la 1000l rezervor cca. 2-400€ conteza).
    3. Măsura este si nu este utila:
    – veniturile din bilete sunt insignifante fata de costul total al serviciului de transport(rutier +feroviar) – e mai smecher sa plătească toti prin acciza, nu?
    – in oras intra zilnic 150.000 de frontalieri(lucrători din tarile vecine), marea majoritate cu masina proprie deoarece nu exista legături de transport in comun pt. Toate situatiile, trenurile si autobuzele sunt supra-aglomerate, uneori in pana, greva etc. Ambuteiajele sunt de nedescris iar accidentele creeaza blocaje foarte des. Daca lucrezi de la 9-18, faci 1-1.5 h in masina pt. 15-20 km dimineata, si la fel seara, e normal sa încerci ca măcar cumpărăturile sa ti le faci in Lux – nu cred ca iti convine sa te plimbi cu plasele prin autobuze+tren. Concluzie – prea putini frontalieri vor renunta la mersul cu masina.
    – pe de alta parte este de rasul curcilor sa dai 2 € pe un bilet ca sa mergi cu tramvaiul 7 km (atât e gata deocamdată). Da, biletul e de 2 h si utilizabil si pe mijloc de transport consecutiv. Gratuitatea va atrage pe cei ce locuiesc in oras si care calatoreau doar ocazional(restul aveau oricum abonamente)
    – pt.cineva mai sus: Tramvaiele sunt CAF, identice cu modele existente in Budapesta de ex. Sunt tramvaie de capacitate mai mare, arata binisor dar nu sunt rachete high-tech. In centru vor merge pe baterii (de aia au si costat 4.2 mil € bucata – cu scandal de presa obişnuit; si aici exista gica-contra, nu i-a inventat Ro.
    Concluzie – Lux are conditii mai aparte care permit ca acest serviciu sa devina gratuit. Pe de o parte niciodata nu se vor acoperi din venituri mai mult de 5-8% din costuri; pe de alta, reprezintă o subventie mascata catre cei ce aveau oricum abonament si „un cadou” către utilizatorii sporadici. Cireasa de pe tort: VOR PLATI DE FAPT TOTI LUXEMBURGHEZII CE ACHIZITIONEAZA CARBURANT!

  8. Locuim la graniță, în Franța, dar preferăm să lucrăm în Luxemburg . Nu se compară nivelul salariilor și ,în general ,nivelul de trai . Sănătatea ,învățământul sunt subvenționate de stat , s-au creat atâtea facilități pentru diferite categorii de populație , încât gratuitatea pe mijl. de transport în comun este ceva insignifiant . @Marian ,ai vrea tu un așa ,,socialism de neam prost „,cum numești sistemul de aici ! E drept că au legi dure ,chiar drastice pentru cei care vor să le ocolească ,așa că ,,șmecherii „,cum îi numești tu, nu prea fac pui pe aici . Aceștia preferă România ,unde legile sunt făcute de infractori spre a fi încălcate și nimeni să nu dea socoteală .

  9. „there is no free breakfast” cum zice englezul. Transportul era oricum foarte ieftin. 25 Eur pt abonamentul lunar in orash si 50 Eur pentru toata taa pe toate mijloacele. Subventia era de vreo 90% si acum practic va fi de 100%. Acoperita din majorarea pretului benzinei cu cativa centi. Deci e doar o lovitura d eimagine,legislatia incurajeaza masiv cumpararea de masini mari, exista beneficii fiscale pentru leasing ,… . Parcul de masini are probabil o medie de cativa ani vechime. In consecinta nimeni care foloseste masina nu va renunta la ea ca sa economiseasca 25 Eur pe luna. E o lege data pentru imagine de un guvern/stat mafiot care prin politica lor de favorizare a fentarii platii taxelor in tarile unde se presteaza serviciile si se vand produsele nu face decat sa adanceasca saracia si decalajele din multe tari ale lumii. Asa cum Becali sifoneaza milioane si arunca niste bancnote din poarta la cersetori ies si parlamentarii Luxemburghezi la rampa sa arunce maruntis la bobor dupa ce au pus umarul la deturnarea fondurilor de miliarde de Euro in intreaga lume.
    Asa ca incercati sa vedeti intreaga „poza” si sa nu mai plecati dupa fente de PR.

  10. Pai in Bucuresti cine plateste ? Eu si inca vre-o 2-3 fraieri! Ma simt chiar susinat cand urc in autobuz si folosesc cardul! Mai bine face totul gratuit si subventionat, macar SA STIM O TREABA! Daca nu credeti ia observati cati platesc? Iar cand vin baietii si fetele drastice numite pompos controlori, celor care nu au taxat le iau BOII DE LA TROTINETELE ELECTICE!

  11. Excelent! Asa ar trebui si la noi si in toata Europa: transportul in comun (cu exceptia claselor 1 si business) sa fie gratis. La fel accesul la internet, si ar trebui WiFi peste tot. Rezultatul ar fi cresterea activitaii si a interactiunii intre oameni, din care toate sectoarele economice vor beneficia.