G4Media.ro

Mai multe nave au călătorit din porturile rusești la Marea Neagră până…

Foto: Portul Giurgiulesti

Mai multe nave au călătorit din porturile rusești la Marea Neagră până în portul dunărean Giurgiulești din Republica Moldova, în ultimele luni

Nave din porturile rusești au început să sosească în Giurgiulești, unicul port din Republica Moldova accesibil pentru navele maritime. Potrivit think-tankului american CEPA, cel puțin cinci nave au călătorit din porturile rusești la Marea Neagră până la Giurgiulești, în perioada iulie – septembrie.

Întrebările cu privire la aceste nave au fost ridicate pentru prima dată de Andriy Klymenko, un expert ucrainean în militarizarea Mării Negre, sancțiuni și prognozarea riscurilor. În iulie, el a observat că o navă a ajuns la Giurgiulești direct din portul rusesc Novorossyisk, o bază navală importantă.

De atunci, călătorii directe din porturile rusești din Marea Neagră au fost efectuate de alte patru nave în august și septembrie, potrivit datelor colectate prin monitorizarea zilnică de către Institutul de Studii Strategice al Mării Negre, ale cărui baze de date sunt actualizate în mod regulat pentru uzul public. Klymenko a declarat că navele nu au fost supuse inspecției de către autoritățile ucrainene sau române, astfel încât acestea ar fi putut transporta orice, de la mărfuri generale standard la ceva mai sinistru.

Transporturile au avut loc în timp ce Moldova se pregătea de alegerile prezidențiale și înaintea unui vot-cheie privind aderarea la UE.

Portul Giurgiulești are o legătură feroviară directă cu statul marionetă rus Transnistria, pe care Kremlinul îl folosește pentru a se amesteca în afacerile moldovenești.

Rusia se luptă să rotească corpul de ofițeri al forței sale de 1.500 de oameni din Transnistria și să modernizeze echipamentul acesteia. Ofițerii ruși au fost împiedicați să tranziteze Moldova din 2015, când guvernul a declarat că forța se afla ilegal pe teritoriul său. Lansarea războiului total al Rusiei în Ucraina în februarie 2022 a însemnat că ruta terestră alternativă a fost, de asemenea, închisă. Când Kremlinul a trimis ofițeri prin capitala Moldovei, Chișinău, în iulie 2022, aceștia au fost refuzați. Au urmat proteste rusești furioase.

Giurgiuleștiul oferă o rută alternativă, iar navele beneficiază de protecția oferită transportului maritim internațional. Cu alte cuvinte, în timp ce trec prin apele ucrainene și române, acestea nu pot fi oprite și percheziționate în mod legal.

Ucraina și vecini precum România au depus eforturi pentru a îmbunătăți navigația pe Dunăre. Este o modalitate de a ocoli atacurile și amenințările Rusiei.

Pentru a crește exporturile, au fost efectuate lucrări de dragare la gura canalului Bîstroe pentru a crește pescajul navelor de la 3,9 m la 6,5 m. Acest lucru a deschis accesul navelor de tip „river-sea” la porturile dunărene din Ucraina și Moldova, în special la Giurgiulești. Portul Internațional Liber Giurgiulești (PILG), care este deținut de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare sau BERD, oferă Moldovei acces la Marea Neagră. De dragare a beneficiat și Ucraina în porturile sale Izmail și Reni.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.