„Mână a Moscovei sau nu, operațiunea pare derizorie” – Opinie în „Le Monde diplomatique”, pe tema deciziei Curții Constituționale a României de a anula alegerile prezidențiale din decembrie
Se înmulțesc comentariile pe plan internațional, în privința deciziei CCR de a anula alegerile prezidențiale din decembrie. Într-un material de opinie publicat de Benoît Breville în „Le Monde diplomatique” (sub titlul „Lichidarea electorală”), se lansează ipoteza că prin această decizie a CCR se creează un precedent, astfel că toți cei cărora nu le convin rezultatele alegerilor vor putea cere anularea lor.
„Lichidarea electorală, de Benoît Breville
Printre numeroasele alegeri care au marcat anul 2024, nu era scris că scrutinul prezidențial românesc va ocupa un loc aparte. Din 1989 și de la căderea comunismului, Partidul Social Democrat (PSD) și Partidul Național Liberal (PNL), ambele egal atlantiste și proeuropene, s-au succedat la putere, atunci când nu guvernează împreună, cum este cazul în prezent. Prin urmare, o surpriză la scară internațională părea puțin probabilă.
Totuși, aceste alegeri vor intra în istorie. Pentru rezultatele sale, care l-au văzut pe prim-ministrul și marele favorit Marcel Ciolacu (PSD) eliminat în primul tur, la fel ca și competitorul său de la PNL, și mai ales pentru rezultatul său: o anulare pur și simplu, din cauza unui vot nesatisfăcător. Peste tot în lume, guvernele au experimentat deja numeroase metode de eludare a voinței electoratului: ignorarea verdictului urnelor prin impunerea unui tratat respins prin referendum, utilizarea unor stratageme instituționale pentru a se agăța de putere în ciuda înfrângerii, inventarea unor acuzații de fraudă pentru a păta legitimitatea unui candidat… Dar niciodată într-o țară democratică milioane de buletine de vot nu au fost șterse în acest mod.
Afacerea a început cu rezultate neașteptate în seara de 24 noiembrie. Călin Georgescu, care se situa între 5% și 9% în sondaje, s-a clasat pe primul loc cu 23% din voturi, în fața liderei unui mic partid centrist, Elena Lasconi.
Fost afiliat extremei drepte, Georgescu candidează acum ca independent, fără partid sau fonduri de campanie, și a refuzat să apară la televiziuni. Susținător al suveranității alimentare și energetice, el denunță globalizarea, inflația, imigrația, NATO, Uniunea Europeană, ajutorul pentru Kiev și vaccinurile împotriva Covid-19…. Toate pe TikTok și YouTube, într-un discurs presărat cu ezoterism și apeluri la Iisus.
Preluarea de către o astfel de persoană a conducerii unei țări prin care trec grânele ucrainene și care va găzdui în curând cea mai mare bază a Alianței Atlantice nu putea decât să provoace o avalanșă de critici. La 28 noiembrie, Consiliul Național de Apărare – condus de președintele demisionar Klaus lohannis (PNL) – a acuzat TikTok că îi acordă lui Georgescu un „tratament preferențial”. Imediat după aceea, Consiliul Național al Audiovizualului a cerut Bruxelles-ului – care s-a conformat imediat – să investigheze aceste „amplificări algoritmice” și „riscurile lor potențiale pentru securitatea națională”. La 4 decembrie, președintele Iohannis a dezvăluit documente ale serviciilor secrete evocând ingerințe străine, pe baza cărora cei nouă judecători ai Curții Constituționale, care își datorează toți funcțiile PSD și PNL, și-au întemeiat anularea, în aplauzele cancelariilor și ale presei occidentale.
Ce spun aceste note „declasificate”? Că influencerii au fost plătiți pentru a-l promova pe Georgescu, pentru un total de 380 000 de euro – nu mult în comparație cu cele 11 milioane de euro plătite de Ciolacu pentru a-și promova programul. De asemenea, candidatul ar fi beneficiat de sprijinul coordonat al 25 000 de conturi TikTok pentru a crește viralitatea videoclipurilor sale. Mii de atacuri cibernetice au vizat, de asemenea, infrastructura informatică electorală. Și apoi… asta e tot. Nicio dovadă de intervenție străină, nici măcar de complicitate cu Georgescu.
Mână a Moscovei sau nu, operațiunea pare oricum derizorie. În Statele Unite, Kamala Harris a cheltuit 140 de milioane de dolari pentru a-și crește audiența pe Facebook și Instagram, de șase ori mai mult decât concurentul ei, și a pierdut. Viralitatea unui mesaj nu este totul: el mai trebuie să convingă oamenii. Dar de acum înainte, grație României, grație Bruxelles-ului, toți cei ale căror cuvinte sunt ignorate de mass-media și înăbușite de rețelele sociale vor putea obține anularea alegerilor dacă nu le place rezultatul. Vreți să pariați?”
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
12 comentarii