
Manga japoneză ar putea fi mai piratată în 2025 decât filmele și serialele
În timp ce filmele și serialele sunt de obicei cele care vin în minte atunci când se discută despre pirateria digitală, datele firmei de cercetare Muso arată că ținta cu cea mai rapidă creștere în 2024 nu a fost niciun fel de format video, scrie Variety.
Această onoare, sau dezonoare în acest caz, revine mediilor scrise – o creștere datorată aproape exclusiv manga japoneză.
Numărul trimestrial de vizualizări piratate pentru ceea ce Muso numește „editare” a crescut cu aproximativ 56%, de la 16,5 miliarde în primul trimestru la 25,7 miliarde în al patrulea trimestru. Comparativ, vizionările ilicite trimestriale pentru conținutul TV au crescut cu aproximativ 36% între T1 (25,1 miliarde) și T4 (32,2 miliarde).
Un purtător de cuvânt al Muso a precizat, de asemenea, că această creștere de 21,82% înregistrată de publicații între T3 și T4 a fost „cu mult peste efectele sezoniere tipice” observate de obicei spre sfârșitul anului din cauza unor factori precum sezonul sărbătorilor. (Prin comparație, audiența TV ilicită a crescut cu 4% între T3 și T4).
La fel ca în cazul pirateriei serialelor TV și a filmelor, un factor-cheie al creșterii pirateriei manga este lipsa accesului, combinată cu cererea ridicată. Deși manga a fost mult timp o piatră de temelie a industriei japoneze de divertisment, aceasta a câștigat popularitate internațională în ultimii ani datorită creșterii culturii nerd online și a fandomurilor dedicate acesteia.
Dimension Market Research a estimat toamna trecută că dimensiunea pieței industriei manga va atinge 15 miliarde de dolari în 2024 și 66 de miliarde de dolari până în 2033, în timp ce Animenomics a raportat că numai manga digitală a generat peste 3 miliarde de dolari în venituri din vânzări (aproximativ 33% din veniturile totale ale industriei editoriale japoneze) anul trecut.
Dar, pe măsură ce tot mai mulți oameni devin interesați de manga clasică, inclusiv „One Piece” și „Chainsaw Man”, precum și de succesele recente, cum ar fi „Dan Da Dan,” dar nu le pot accesa prin canale legale, este mai probabil să apeleze la piraterie ca soluție. Barierele la intrare pot fi magazinele din apropiere care nu vând manga, platformele de abonament digital care sunt prea scumpe sau indisponibile într-o anumită țară, lipsa traducerilor oficiale pentru o anumită limbă sau faptul că o anumită serie este epuizată.
„În timp ce platformele manga licențiate s-au extins, acestea continuă să se lupte cu lansările simultane, modelele de prețuri și accesibilitatea globală”, a declarat purtătorul de cuvânt. „Site-urile de piraterie umplu acest gol, oferind instantaneu traduceri multilingve ale celor mai recente capitole, adesea înainte ca versiunile oficiale să devină disponibile.”
Apropierea de tendințele pirateriei pe termen lung evidențiază atât rolul-cheie al manga în creșterea pirateriei în editare, cât și reflectă creșterea generală a cererii de manga. În timp ce vizionările de pe site-urile de manga piratate au reprezentat aproximativ jumătate din numărul total de vizionări piratate ale publicațiilor în 2019, cele 55 de miliarde de vizionări de pe site-urile de manga fără licență în 2024 au reprezentat 70% din toate vizionările piratate ale publicațiilor pentru anul respectiv.
Chiar dacă creșterea autoeditării și a cărților electronice a contribuit, de asemenea, la creșterea pirateriei în domeniul publicării, vizionarea de publicații non-manga a aterizat anul trecut chiar sub vizionarea site-urilor de filme fără licență (24,5 miliarde).
Pentru a pune lucrurile în perspectivă, vizualizările pentru platformele TV piratate au crescut cu aproximativ 26% între 2019 și 2024, în timp ce cele pentru manga piratată au crescut cu doar 347% în aceeași perioadă de cinci ani.
În plus, datele lui Muso evidențiază faptul că pirateria manga este într-adevăr o problemă globală. Primele 10 țări care au generat vizualizări web fără licență pentru sectorul editorial în 2024 – care, din nou, a fost condus în mod covârșitor de manga – acoperă literalmente întregul glob, cu SUA și Indonezia depășind Japonia și alte țări, inclusiv Rusia, Franța și Mexic, completând lista.
Această cerere de anime-uri fără licență explică de ce Crunchyroll, o companie americană adesea creditată drept primul serviciu de streaming axat pe anime-uri, a înregistrat una dintre cele mai rapide și mai constante creșteri dintre toate platformele SVOD, triplându-și numărul de abonați începând din 2021. Cei ca Netflix și Disney abia au început să capitalizeze pe anime și să ofere Crunchyroll o concurență reală.
Dacă popularitatea în creștere a anime-ului este un indiciu al atractivității mondiale a animației japoneze, atunci manga prezintă o cale excelentă pentru industria divertismentului de a profita de această atracție. În timp ce combaterea directă a platformelor de piraterie este importantă, iar industria manga încearcă să facă acest lucru în moduri din ce în ce mai ambițioase, cealaltă componentă a combaterii pirateriei ar trebui să fie îmbunătățirea accesului la manga la nivel global și transformarea unora dintre acești „pirați” în consumatori.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank