Marea prefăcătorie. Cum s-a transformat campania de testare în școli într-o probă de onestitate pentru părinți, fără obligații și fără responsabili
România a ratat încă o șansă de a evalua real circulația coronavirusului în școli și de a-i proteja cât mai mult posibil pe copii, profesori și familiile acestora de izbucnirea unor focare în comunitățile școlare. Ampla campanie de testare a copiilor – demarată când se apropie vacanța – este de fapt o acțiune benevolă, cu rezultate pentru a căror veridicitate nu poate garanta nimeni, fără obligații și fără responsabili. Un mare fals.
„Testarea nu are bază legală pentru a fi obligatorie”, afirmă cu nonșalanță ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, în ziua în care a început campania de testare.
Lipsa bazei legale este o scuză pe care niciun ministru din actualul guvern nu o poate invoca, pentru că are în spate o largă majoritate parlamentară, care poate adopta orice lege oricând dorește și la o adică poate modifica și Constituția.
Nimic nu l-a împiedicat așadar pe ministrul Educației ca astăzi să aibă baza legală pentru ca testarea în școli să fie obligatorie.
Sorin Cîmpeanu se bazează însă pe „responsabilitatea părinților”, în țara cu cea mai mică rată de vaccinare din Europa, după Bulgaria. Și unde au apărut deja anunțuri pe internet de vânzare a kiturilor cu testele de salivă primite de părinți pentru a-și testa copiii, după cum relata luni dimineață Digi24.
Cum s-a ajuns ca o campanie anunțată încă de acum 3 luni și demarată abia acum să depindă de bunul simț al părinților?
Statul nu a reușit în luni de zile să schițeze un plan coerent și eficient pentru testarea copiilor în școli. În cele din urmă, s-a ajuns la o mare prefăcătorie, încă un proiect eșuat al statului român.
Când s-au văzut în brațe cu încă o sarcină vag definită, peste toată birocrația de care au parte, majoritatea covârșitoare a școlilor au pasat testarea către părinți.
Diriginții au completat procese-verbale prin care le-au dat copiilor mai mari direct cele două teste pentru această săptămână. Pentru cei mai mici părinții au trebuit să le ia direct din mâna învățătorului. Pe semnătură.
De notat că fiecare învățător sau diriginte este răspunzător personal de distribuirea kiturilor în fiecare săptămână. Școlile nu au primit nici măcar testele necesare pentru cele două săptămâni și jumătate de cursuri care mai sunt în acest an.
Mai departe, fără obligații pentru nimeni:
- Testarea nu este obligatorie. Este la latitudinea părinților. Școala nu le poate interzice să participe la cursuri copiilor care nu sunt testați.
- Testarea de acasă nu poate fi verificată. Unele școli le-au cerut părinților să transmită poza cu rezultatul, în fiecare luni și joi, când ar trebui să-și testeze copiii. Altele au cerut să fie transmis doar dacă rezultatul e pozitiv. Practic, părintele decide dacă anunță școală că testul copilului a ieșit pozitiv. Iar un rezultat negativ o dată fotografiat poate fi trimis de mai multe ori, același.
- Singura consecință – școală online 14 zile pentru copilul testat pozitiv. După această perioadă, copilul revine la cursuri fără niciun fel de testare. Mai jos, un extras din procedura transmisă școlilor de Inspectoratul Școlar al Municipiului București:
- Testele de salivă nu dau diagnostic. Acestea nu sunt omologate în Uniunea Europeană pentru stabilirea diagnosticului de infectare cu SARS-CoV-2. Orice test de salivă pozitiv trebuie confirmat prin test antigenic rapid sau RT PCR. De aceea, școala nu poate suspenda cursurile clasei în care un copil are test pozitiv de salivă până nu are și un rezultat pozitiv cu test antigenic sau RT PCR, cu acordul părintelui. Nici direcția de sănătate publică nu poate înregistra cazul pozitiv cu tot ce decurge de aici: izolare la domiciliu, anchetă epidemiologică pentru stabilirea contacților.
- Nu se știe cum sunt manipulate. Testele ajung în școli în pachete cu componentele pentru zeci de kituri la un loc. Cineva din cadrul școlii pune în punguțe componente pentru câte două teste – oare câte persoane, oare s-au spălat pe mâini, au dezinfectat suprafața pe care sortează? Pungile sunt preluate de diriginți/învățători, apoi predate părinților sau copiilor, trecute prin ghiozdane și în final ajunse acasă, unde urmează să fie utilizate. După instrucțiunile din cele 3 filmulețe avându-i protagoniști pe miniștrii Rafila și Cîmpeanu sau după un eventual document scris trimis de școală. Așa ajung kiturile la părinți:
O parte dintre părinți își vor testa copiii în fiecare luni și joi și vor transmite conștiincios rezultatele către școală. Își vor ține acasă copiii dacă vor avea test pozitiv, își vor da acceptul pentru diagnosticul prin test antigenic sau RT PCR.
Însă câți vor face acest lucru într-o țară în care teoriile conspiraționiste și campaniile antivacciniste au convins majoritatea populației să nu se vaccineze? România are doar 40% rata de vaccinare COVID. Mai puțin de jumătate din populație a decis să se vaccineze. În același timp, românii au ajuns de curând primii în lume la decese din cauza virusului.
În loc să facă legi, reguli și mecanisme care să ducă la rezultate, autoritățile lasă din nou în voia sorții protejarea vieții cetățenilor. Suntem iar între valurile pandemiei. Pentru începutul lui 2022 se anunță valul dat de Omicron, tulpină care se așteaptă să devină rapid dominantă, tocmai pentru că este foarte contagioasă.
Se răspândește cu ușurință în școli și între tineri, potrivit concluziilor de până acum ale cercetătorilor. De modul în care a fost organizată testarea în școli vor depinde gestionarea eficientă a focarelor în primăvară și posibilitatea menținerii deschise a școlilor cât mai mult timp.
Foto: Inquam Photos/ Virgil Simonescu
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
34 comentarii