G4Media.ro

Mari probleme în Justiție. Situația s-a agravat. O temă esențială pentru societatea…

Sursa Foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

Mari probleme în Justiție. Situația s-a agravat. O temă esențială pentru societatea românească despre care nu mai discută nimeni

O temă esențială pentru societatea românească, mersul Justiției, a fost evacuată complet în ultimii ani din spațiul public. Nici politicienii, nici presa mainstream nu mai pun în discuție modul în care funcționează sistemul judiciar, deși problemele încep să se acumuleze. Justiția ar trebui să fie temă importantă în dezbaterea pentru prezidențiale, dar nu este.

Sistemul pare să se fi întors cu mulți ani în urmă, în ciuda notelor bune acordate politic de către Comisia Europeană în rapoartele sale pe tema statului de drept.

De unde acum câțiva ani se ieșea în stradă pentru Justiție, acum nu doar că s-a instalat o apatie generală, dar vocile critice au fost eliminate pe rând din sistem sau reduse complet la tăcere.

De pildă, dosarul Pantelimon, în care doi medici au fost acuzați de crimă cu premeditare, a picat cu totul în instanță. Judecătorul de la Curtea de Apel a desființat pur și simplu rechizitoriul procurorilor, din care n-a mai rămas mare lucru. Vedeți undeva vreo dezbatere serioasă despre această situație revoltătoare? Oripilează pe cineva amatorismul procurorului?

A devenit însă simptomatic ca, în lipsa marilor cazuri de corupție sau de crimă organizată, procurorii să se arunce pe cazuri aparent senzaționale, dar insuficient probate și documentate pentru a rezista în sala de judecată.

Anticorupției dure de anii trecuți i-a luat locul spectacolul faptelor diverse și al dosarelor umflate cu pompa mediatică.

Presa, la rândul ei, în absența numelor mari și a dosarelor grele, se mulțumește cu orice are potențial de a ridica audiența: prezumtivi medici asasini, prădători sexuali din universități, afaceri încurcate cu spioni, crime oribile la malul mării, fapte diverse. Nu mai revine nimeni după ce dosarul umflat cu pompa se dovedește, uneori, un mare fiasco. Procurorii se fac că lucrează, presa se preface că stă de pază, dar de marile cazuri de corupție nu se atinge totuși nimeni, nici procurori, nici presă. Sunt câteva care stau la dospit, dar niciun procuror nu are curajul să le miște. Marile dosare nu se mai deschid, ci se închid pe rând.

Cea mai mare problemă identificată în acest moment de mai mulți specialiști din sistem cu care am stat de vorbă este popularea Înaltei Curți de Casație și Justiție cu judecători apropiați de una dintre cele mai influente grupări din justiție, conduse de Lia Savonea, fostă șefă a Curții de Apel București, fostă șefă CSM, în prezent judecătoare la Înalta Curte. Popularea a început în perioada în care Savonea conducea CSM. Modalitatea de selecție (un interviu la secție) a permis grupării care a dominat secția de judecători realizarea unei selecții stricte, de care au trecut doar fidelii.

De ce este atât de importantă Înalta Curte? Aici se judecă marile dosare, aici se stabilește practica judiciară din dosarele penale, aici se judecă recursul în interesul legii și se dau direcțiile mari, aici se pronunță hotărârile de dezlegare a unor chestiuni de drept. În treacăt fie spus, tot Înalta Curte desemnează, prin tragere la sorți, membrii Biroului Electoral Central, care supraveghează bunul mers al alegerilor.

Azi este condusă de judecătoarea Corina Corbu, însă mandatul ei expiră în septembrie anul viitor. Judecătorul care se pregătește să preia frâiele este Lia Savonea, din categoria magistraților anti-reformă. Savonea are în acest moment toate șansele să ajungă șefa Înaltei Curți. După modificarea legilor justiției, atributul numirii președintelui de la Înalta Curte a fost luat de la președintele României și mutat la secția de judecători din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii (CSM). Acolo, Savonea și-a păstrat o influență semnificativă. CSM este condus în prezent de Denisa Stănișor, care trece drept o apropiată a Liei Savonea.

Puterea judecătorilor de la Înalta Curte este semnificativă. Practica impusă de deciziile pronunțate de ei conduce la unificarea practicii parchetelor, care vor fi obligate să își adapteze soluțiile. Un exemplu de soluție care a dus la distrugerea unor dosare penale, în special de la DNA, a fost cea care a stabilit că investigatorii și colaboratorii poliției au nevoie de mandat de la instanță pentru a efectua înregistrări audio-video. Din cauza acestei decizii, probele din mai multe dosare DNA au fost înlăturate, acuzațiile procurorilor nu se mai susțin. Cazul Buzatu este doar un exemplu.

Mai nou, instanțele au început să anuleze probe și din dosarele de crimă organizată ale DIICOT. La acest moment, de exemplu, s-a creat o practică neunitară între instanțele din țară și Curtea de Apel București. Unii judecători rețin ca valabile probele dacă a existat un mandat specific pentru investigator și colaborator (chiar dacă mandatul nu menționează utilizarea tehnicilor de înregistrare), în timp ce alți judecători anulează probele dacă mandatul nu menționa expres utilizarea tehnicii de înregistrare.

Singurul mod de a pune capăt acestui haos, care creează o breșă largă de scăpare pentru infractori periculoși, este ca procurorul general să sesizeze cât mai rapid Înalta Curte cu un recurs în interesul legii.

Iată o temă pentru actualii candidați la președinție: vor schimba sau nu sistemul de numire al președintelui Înaltei Curți? Dacă vor păstra sistemul actual, șansele ca un magistrat anti-reformist să conducă peste un an cea mai importantă instanță din România sunt extrem de mari. Pot evita desăvârșirea contra-reformei în justiție mutând atributul numirii șefei Înaltei Curți înapoi la șeful statului, cu precizarea că propunerea poate fi formulată mai departe de CSM, dar măcar mai există un filtru pentru a evita propulsarea unor magistrați vădit anti-reformiști la Instanța Supremă, cheia de boltă a întregului sistem judiciar.

Revenind la parchetele care subperformează, cu excepția DNA, unde încă se mai fac dosare, dar cele mari stau și acolo în așteptare, și aici viitorul președinte ar putea seta o agendă reformistă. Care vor fi prioritățile parchetelor: combaterea corupției la nivel înalt? Combaterea marilor rețele de crimă organizată, interne și transfrontaliere? Lupta cu traficanții de droguri? Spălarea de bani, inclusiv prin criptomonede?

Viitorul ministru al Justiției va trebui să realizeze un audit al parchetelor, la fel cum s-a făcut în 2004, să stabilească indicatori și criterii de performanță, iar în funcție de ele să evalueze activitatea actualei garnituri de conducere de la Parchetul General, DNA și DIICOT.

Concomitent cu evaluarea șefilor marilor parchete, sunt necesare câteva schimbări majore în Poliție. Cel puțin două: eliminarea imixtiunii șefilor din poliție în dosarele penale (sport național) și ridicarea nivelului de profesionalism și integritate în cazul polițiștilor din structurile specializate. Degeaba se reformează parchetele dacă polițiștii, fără de care procurorii nu pot face dosare de calitate, nu se schimbă și ei.

Acestea sunt doar câteva dintre problemele care s-au acutizat, semnalate de specialiști din sistem. Cu siguranță, problemele din Justiție sunt mai multe. De exemplu, oamenii s-au săturat să plătească regește judecători și procurori care nu întorc mare lucru societății, dar au grijă să-și mărească singuri veniturile prin procese intentate statului, pe care tot ei le judecă. Textul de față nu are pretenția unei radiografii complete a Justiției. Am semnalat câteva stegulețe roșii, câteva becuri de alarmă aprinse pe care societatea, din păcate, nu le mai percepe, presa nu le mai expune, iar politicienii nu mai vorbesc despre nevoia reformării Justiției.

Totuși, în toate sondajele, corupția, integritatea, justiția rămân teme de maxim interes pentru societatea românească. Absența dezbaterii pe aceste teme nu le face mai puțin importante, doar amplifică frustrările din societate și o împing către soluții radicale.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

35 comentarii

  1. Dezgust maxim cand vine vorba de justitie
    In fiecare saptamana, dar mereu, apar cazuri fie cu inspectori anaf retinuti pentru mita, fie vamesi, fie politisti, etc insa FARA SA PRIMEASCA CU SUSPENDARE. Mare zarva la retinere si dupa cativa ani fie se presccriu dosarele fie cu suspendare
    #RomaniaNormala
    #PsdPnl 50%
    #AstiaSuntem

    • Lasă ca vine Codruța peste 5 ani și câștigă cursa prezidențială. În tandem cu Nicușor Dan, prim ministru.

  2. Da! Are dreptate Tăpălagă!
    Și totul se întâmplă pt că nu mai avem presă liberă!
    Mercenarii din presă toacă banii de la partide și onestitatea breslei a devenit zero barat!Nu mai are cine să facă agenda ZILEI, să dezbată zilnic degradarea statului de drept!
    JUSTIȚIA CĂLĂRITĂ DE ACEASTĂ CREATURĂ DE-A DREPTUL INFERNALĂ , NUMITĂ LIA SAVONEA, FACE CA ACEASTĂ ȚARĂ SĂ DEVINĂ DE NELOCUIT!
    PRESA AR TREBUI SĂ URLE PE ACEASTĂ TEMĂ ZILNIC!!
    CARE PRESĂ? NU MAI AVEM! DOAR O MÂNA DE JURNALIȘTI ONEȘTI PE ICI PE COLO!
    RUȘINE JOHANNIS! FSN 2.0 NE-A FĂCUT SCLAVI!

  3. Nu mai ai ce sa discuti, este acaparata complet de infractori, mai nou mai este folosita pentru a linsa nevinovati pentru jocuri politice.

  4. nu cred ca procurorul a fost amator, pur si simplu doctoritele si.au acoperit bine urmele schimband injectomatele fara sa consemneze exact cu scopul de a nu putea fi facuta trasabilitatea, f bine ca le.a dat cateva sapt pe arest, doctorii cred ca spitalul e sifrageria lor pt ca loarta halat 😀

  5. Ce JUSTIȚIE este asta că este DEZASTRU, CALAMITATE, CATASTROFĂ, ASTA NU ESTE JUSTIȚIE ESTE BĂTAIE DE JOC, JUSTIȚIE CU EPOLEȚI, DEMOCRAȚIE CU EPOLEȚI, CINE „COORDONEAZĂ ” ACEASTĂ MIZERIE NUMITĂ „JUSTIȚIE ” ?????? S.R.I ȘTIE…CIOLACU…ȘTIE…..

    • Mafia si-a subordonat si justitia. a integrat-o, se vede asta cu ochiul liber.
      Intreg statul roman este la cheremul acestei mafii. Si nu exista speranta de a ne elibera.
      Desi inca mai exista si ziaristi cinstiti si curajosi precum Dan Tapalaga, societatea romaneasca e amortita, nu este capabila sa reactioneze adecvat. Suntem niste nevolnici.

  6. Societatea nu le mai percepe? Eu cred ca societatea e profund dezgustata de ce se intampla in justitie si politie. Scrieti in fiecare zi despre asta si atunci va fi o tema pentru politicieni.

  7. Cauzele sunt clare: lipsa voinței politice de a avea o justiție independentă și eficace,prin oferirea unui suport legislativ și informativ adecvat, care să se muleze pe deciziile CCR care au schimbat regulile în timpul jocului și deprofesionalizarea corpului magistraților și a poliției, acțiuni care s-au manifestat vădit odată cu instaurarea regimului Dragnea și până în prezent.

    • Da! Bine! Și dacă voința politică este zero de la această hid’oșenie PNL-PSD-UDMR-AUR, ce ne facem?
      Așteptăm să pice din cer?!
      Rămân la părerea mea că doar o presă care să fie cu adevărat liberă și care să pună presiune pe politic, ăsta e rolul ei, ne salvează! EA, a 4-a PUTERE IN STAT NU EXISTA ÎN PROPORȚIA CARE TREBUIE !
      O PREZENȚĂ MASIVĂ LA VOT CARE SĂ VOTEZE ALTERNATIVĂ ONESTĂ ȘI EA NE MAI POATE AJUTA!
      CUM FACEM? SUNT 6 MILIOANE DE OAMENI PLECAȚI AFARĂ CARE NU VOR PUTEA VOTA! PE ASTA ȘI MIZEAZĂ FSN2.0! VAI, MAMA NOASTRĂ!

  8. Sunt convins că dacă șeful statului și majoritatea parlamentară își vor dori,vom avea o justiție la fel de eficace și activă ca în epocile Morar-Kovesi.

  9. Cu siguranta fac parte din aceeasi Loja si au cazut la pace cu toti. Degeaba se straduie salariatii M.A.I. si procurorii M.J. sa stranga probe si sa instrumenteze dosarul intrucat se pune batista pe tambal si sistemul de sanatate ramane neschimbat. Vorba lui Caragiale….

  10. Nu numai sistemul de sănătate,cam toate sistemele rămân neschimbate,nereformate.

  11. Justitia noastra mai nou se cheama prescriptie. Și pensii spreciale. Nu mai e nicio miză de urmărit. Nu mai e nicio aripă reformatoare. Dacă vine Savonea justiția nu poate decât să ajungă pe fundul gropii pe care și-a săpat-o singura. Poate apoi se va ridica în sfârșit. Nu savonea a interpretat prescripția mai rău ca Ccr, nu savonea s-a înfipt să dea bani cu nemiluita magistraților. Sămânță de corp profesional dăunător și nehalit au majoritatea din sistem, altfel nu ajungeam aici. De unde să ai magistrați profesioniști dacă ei ies la pensie când li se mai coace mintea? Nu ai cu cine, pur și simplu.

  12. Apropo,instanța Curții de Apel București a pasat în sarcina Parchetului de pe lângă Tribunalul București să stabilească prin toate probele ce pot fi administrate(considerate insuficiente) care este cauza morții pacientului Militaru Marian pe secția de terapie intensivă a Spitalului Pantelimon.Așteptăm răspunsul cel puțin pentru el,dacă nu și pentru ceilalți 16 pacienți decedati în numai patru zile consecutive,la aceeasi secție a spitalului,un record veritabil.

  13. Și Curtea Constituțională ar trebui desființată și reînființată pe baze noi, cu compertențe specifice, cu specialiști în domeniu, nu cu juriști și politruci numiți politic.

    • Corect, trebuie desfiintata si reconstruita nu pe principii normale, ci pe unele specifice unui stat amenintat de jivinele mafiote.
      Si asta in toate domeniile. Cei car si-au batut joc de aceasta tara prostanaca sa fie pedepsiti cum merita.
      Din pacate, chiar daca s-ar gasi cine sa faca curateie, e atat de multa murdarie, incat dureaza un secol.

  14. De când actul Parchetului are atribuții în psihiatrie, cu slugi pe la Jandarmerie, 2 dube și 10 jandarmi per una femeie să fie dusă în baza unui mandat emis în jur de 11 noaptea și unicul dosar per Sector 6, București, de ziua tatălui ei, fără cale legală de comunicare sau contestare. Unde este separația puterilor din stat?

  15. Zilele petrecute în spitalele de psihiatrie fiind considerate a fi cumul de zile de detenție, conform Codului de Procedură Penală revizuit în 2010 de guvernul BOC cu completările și modificările ulterioare.

  16. In justitie gasim azi nu doar cele mai abjecte personaje din societatea romaneasca, dar si pe cele mai periculoase, daca tot e sa facem caz de stabilitatea tarii: ginditi-va la spolierea pe scara larga a bugetului prin salariile si pensiile uriase, prin pensionarea cu mult prea devreme a acestor otrepe si asta culmea, ca rasplata pentru ca au salvat corupti pe banda rulanta, fie si prin simpla inactiune.
    Monstruozitatea sistemului vine din faptul ca contraselectia a fost amplificata printr-un feedback pozitiv: politicienii au selectat practic antireformistii din justitie si au facut legi pro-coruptie iar antireformistii din justitie au aplicat fara sa cricneasca si cu celeritate noile legi strimbe, salvind politicienii corupti si inchizind cercul.
    Cei corupti din justitie nu doar ca nu depind de voturi, ca politicienii, dar nici nu mai sint in pericol de a raspunde in fata legii, care a fost deja croita de politicieni tocmai pentru a proteja si chiar propaga legal coruptia ─ de pilda, desi e in mod clar un conflict de interese cit casa, atit politicienii cit si cei din justitie isi pot vota sau stabili propriile salarii.
    Asadar, toate cele trei puteri din stat, legislativul, executivul si justitia sint astazi pe miini corupte ─ inclusiv a patra putere (i.e. presa) a fost sedata in mod cinic chiar cu banii celor pe care ar fi trebuit sa-i slujeasca.
    In 2017, cind s-a iesit in strada pentru justitie, presa inca isi facea treaba: din pacate, politicienii au reusit in cele din urma sa puna in functiune acest mecanism monstruos de amplificare a coruptiei, simultan cu amortirea electoratului derutat de non-problemele redescoperite in timpul pandemiei, tinind mai degraba de spectrul teoriilor conspiratiei si cu ajutorul nesperat al noilor retele sociale, toate desfasurate la o scara fara precedent.
    Din pacate, fiindca am ratat sistematic toate alternativele, singura noastra sansa ramasa este, de fapt, chiar prabusirea: fiindca sistemele astea nu se pot intretine pe termen mediu si lung iar la un moment dat crapa ─ nu pot fi alimentate la nesfirsit nici macar din afara, tocmai pentru ca resursele necesare functionarii lor devin exorbitante.

  17. Asa conducători, așa justiție !

  18. Apropo de situația de la Spitalul Pantelimon,Colegiul Medicilor mai funcționează ca for disciplinar,că văd că e mut,lipsește cu desăvârșire sau se transformă în avocatul breslei,chiar și când nu e cazul?De ce nu se sancționează lipsa de transparență și integritate a celor vinovați din corpul medical,pentru neprezervarea unui injectomat pentru fiecare pacient,pentru mutarea de colo-colo a injectomatelor după bunul plac, pentru a face imposibilă verificarea alocărilor în raport cu fiecare pacient?Nu vi se pare că acest lucru duce la haos,la tolerarea indisciplinei,la posibilă și plauzibila de luat în discuție ștergere a urmelor,că avem de-a face cu o abatere disciplinară?

  19. Pentru lipsa de intervenție pe cazuri concrete,punctuale a Colegiului Medicilor ca for disciplinar,întreg corpul medical ajunge să fie blamat pe nedrept.E inadmisibil așa ceva!

  20. In fine, să vă apere de nucleare familia Băsescu și acoliții care controlează jusțiția cu salarii și pensii de minim 5000 de euro pentru nio munca!

  21. o NAȚIE de sclavi youtube.com/watch?v=Cju90oQ9X08

  22. Iar domnul general (r) Nicolae Ciucă nu a făcut nicio Academia Militară, singura de acest fel din România fiind Academia Tehnică Militară Ferdinand, că ar fi avut și dânsul poate permis de utilizare a substanțelor nucleare. Dar ghici ce? Nu are, nu are cu tot teatrul lui de război.

  23. Nu mai publici, că generalul sincer habar nu are de substanțe nuclare!? Și nici permis de utilizare

  24. Că școala lui nu Acdemia Militară?

  25. Singura adevarată este Academia Tehnică Militară Ferdinand

  26. Și cu tot teatrul lui de război nu are permis de utilizare a substanțelor nucleare. Cum este posibil?

  27. Rezervistul nu are permis de utilizare a substanțelor nucleare. Cum este posibil?

  28. Și ce este rău ca în corporație individul să nu fie călcat de mașina HR și să existe sindicat?

  29. Aici ofițer (r) Prisecaru D. OANA. Bună, Patrocle!

  30. să înceapă concurs de dezbateri