G4Media.ro

Marii editori europeni de presă acuză Google de tactici ilegale. Ei au…

Sursa foto: Unsplash/ Pawel Czerwinski

Marii editori europeni de presă acuză Google de tactici ilegale. Ei au depus la UE o plângere

O coaliție a editorilor de presă a depus la Uniunea Europeană o nouă plângere antitrust împotriva Google. Consiliul Editorilor Europeni (EPC), care-i include, printre alții pe directorii executivi ai New York Times, The Guardian, News UK, Condé Nast și Axel Springer, acuză Google că a folosit „o serie de tactici ilegale pentru a bloca concurența în domeniul tehnologiei publicitare” încă din 2008, de când a achiziționat firma DoubleClick, ceea ce i-ar fi permis să dețină o „poziție de forță” asupra editorilor de presă și a tuturor celorlalți din ecosistemul tehnologiei publicitare.

Platforma Techcrunch arată că publisherii acuză Google că “a cauzat și continuă să cauzeze prejudicii considerabile, nu doar editorilor de presă din Europa, ci și tuturor agenților de publicitate și, în cele din urmă, consumatorilor, sub forma unor prețuri mai mari (inclusiv taxe pentru tehnologia publicitară), mai puține opțiuni, mai puțină transparență și mai puțină inovare”, așa cum a declarat referitor la plângerea sa adresată autorităților de reglementare a concurenței din UE, președintele EPC, Christian Van Thillo.

Dominația monopolistă a Google în „lanțul valoric” al tehnologiei publicitare i-a permis să perceapă un comision foarte mare, de cel puțin 30%, pentru tranzacțiile pe care le intermediază între editori și agenții de publicitate – acuzând-o că a suprimat în mod activ concurența din partea rivalilor, dezvoltând „conflicte de interese imposibil de gestionat” și că se auto-referă în mod sistematic în detrimentul clienților săi, „introducând caracteristici care scad veniturile editorilor de presă și le cresc pe ale sale”, a mai explicat președintele EPC.

Techcrunch susține că a primit confirmări din partea Comisiei Europene că a primit plângerea și că „Investigația privind încălcarea de către Google a normelor UE în materie de concurență prin favorizarea propriilor servicii tehnologice de afișare a publicității online în așa-numitul lanț de aprovizionare „ad tech” este în curs de desfășurare”. Google a declarat că nu a văzut încă plângerea, dar că “publicitatea online stă la baza unei mari părți din conținutul de care ne bucurăm și din care învățăm online. Aceasta a oferit pentru prima dată milioanelor de întreprinderi mici șansa să își permită să facă publicitate, iar pentru editorii de știri, mari și mici, a creat noi oportunități și noi fluxuri substanțiale de venituri care nu existau în epoca tipărită. Atunci când editorii aleg să utilizeze serviciile noastre de publicitate, ei păstrează majoritatea veniturilor și, în fiecare an, plătim miliarde de dolari direct către partenerii editoriali din rețeaua noastră de publicitate”.

În alte observații, Google a sugerat că instrumentele sale publicitare generează un randament pozitiv al investiției pentru clienții săi, afirmând că, în medie, editorii primesc 8 euro înapoi în profit pentru fiecare 1 euro cheltuit pe reclamele Google. Iar editorii își păstrează peste 95% din veniturile din publicitatea digitală pe care le generează atunci când folosesc instrumentul Ad Manager al Google pentru a afișa anunțuri pe site-urile lor.

Plângeri antitrust Adtech

Divizia de concurență a UE a inițiat o serie de acțiuni de aplicare a normelor antitrust împotriva Google, sub conducerea actualei șefe Margrethe Vestager, inclusiv una axată pe brokerajul de anunțuri de căutare (AdSense). Iar Comisia Europeană a deschis o investigație formală vara trecută cu privire la probleme pe care alte autorități europene de reglementare le-au cercetat deja în profunzime și, în unele cazuri, au luat măsuri.

Autoritatea franceză pentru concurență a impus anul trecut o amendă de 268 de milioane de dolari în urma unei investigaţii care a arătat că Google a abuzat de poziţia sa dominantă pe piaţa de publicitate online, unde unele din instrumentele sale au devenit aproape esenţiale pentru marii editori.

În septembrie, o coaliție de agenți de marketing (fără nume), jucători din domeniul tehnologiei publicitare și editori, care se autointitulează „Mișcarea pentru un Web deschis” (cunoscută și sub numele de MOW) , s-a plâns, de asemenea, Comisiei Europene cu privire la Privacy Sandbox al Google.

În noiembrie 2021, Tribunalul UE a confirmat decizia Comisiei Europene din iunie 2017 care a amentat Google cu 2,42 miliarde de euro pentru încălcarea normelor antritrust. Comisia Europeană a acuzat Google că a abuzat de poziția sa dominantă pe piață ca motor de căutare generală, favorizând propriul serviciu de comparare a prețurilor față de serviciile concurente.

Două săptămâni mai târziu, Autoritatea de Concurență și Piață din Italia (AGCM) a sancționat giganții tehnologiei Apple și Google cu suma totală de 20 de milioane de euro pentru că au apelat la „metode agresive” de colectare a datelor și de folosire a lor în scop comercial, informează RFI.

Iar luna trecută, CNIL, organismul francez de supraveghere a confidențialității datelor, a anunțat că a amendat compania Google, deținută de Alphabet, cu suma record de 150 de milioane de euro (169 de milioane de dolari) pentru că a îngreunat posibilitatea utilizatorilor de a refuza cookie-urile, modulele ce urmăresc activitatea online, transmite Reuters.

Gigantul adtech se confruntă cu o provocare antitrust majoră și în SUA, unde un proces, condus de Texas și intentat în decembrie 2020, îl acuză că operează un monopol ilegal în domeniul publicității online, mai arată Techcrunch. (Sursa foto: Unsplash/ Pawel Czerwinski)

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

2 comentarii

  1. Și Firea îl acuza pe Nicușor Dan cu date de la Curtea de Conturi, si ăia cu procurorii care nici cand sunt sesizati nu ies din cuvântul sefului lor.
    Presa? Best effort. Doar spectacol
    Adevarul? Doare. Au avut grija rușii de asta.

  2. Google are bani de poate plăti toate fondurile PNRR.