Marile companii petroliere cheltuiesc milioane pentru a părea „verzi”. Un raport arată că investițiile lor spun o altă poveste
Marile companii petroliere cheltuiesc milioane de euro pentru a se prezenta ca acționând în privința schimbărilor climatice, însă investițiile și activitățile de lobby nu se ridică la înălțimea afirmațiilor lor privind protejarea planetei, potrivit unui nou raport, citat de CNN.
O analiză a grupului de reflecție InfluenceMap, cu sediul la Londra, a constatat că volumul mesajelor pozitive pentru climă folosite de cinci mari companii petroliere și de gaze – BP, Chevron, ExxonMobil, Shell și TotalEnergies – nu este în concordanță cu cheltuielile pe care le fac pentru activități cu emisii reduse de dioxid de carbon.
Raportul vine în contextul în care oamenii de știință au devenit din ce în ce mai insistenți în a avertiza că lumea trebuie să reducă utilizarea combustibililor fosili pentru a preveni consecințele catastrofale ale crizei climatice. De asemenea, raportul vine pe fondul unor noi critici la adresa profiturilor tot mai mari ale companiilor petroliere, în timp ce costurile de consum ale energiei cresc vertiginos.
Grupul de reflecție a analizat 3.421 de materiale de comunicare publică pentru anul 2021 în cadrul celor cinci companii și a constatat că 60% din mesajele acestora conțineau cel puțin o afirmație „verde”.
InfluenceMap a calculat apoi suma de bani pe care companiile energetice se așteptau să o cheltuiască anul trecut pentru investiții verzi și a constatat că, în medie, doar 12% din bugetele lor de cheltuieli de capital erau destinate activităților pe care companiile însele le consideră cu emisii reduse de carbon sau regenerabile.
În unele cazuri, aceste cifre sunt în creștere. Shell, de exemplu, spune că intenționează să cheltuiască 12% din cheltuielile sale de capital pentru energie regenerabilă în acest an, în creștere de la 10% în 2021. Iar compania a precizat că analiza InfluenceMap nu ia în considerare investițiile din afara diviziei sale Renewables and Energy Solutions – investiții precum încărcarea vehiculelor electrice, biocombustibili și combustibilul sustenabil pentru aviație, toate acestea fiind considerate de către cercetătorii în domeniul climei ca fiind importante în efortul de a ne desprinde de combustibilii fosili.
Cu toate acestea, InfluenceMap spune că dezechillibrul dintre mesajele „verzi” și investițiile companiilor este izbitor.
Se pare că face parte dintr-o „campanie sistematică de a se prezenta publicului ca fiind pro-climaterie”, a declarat pentru CNN Faye Holder, managerul programului InfluenceMap. „Între timp, ceea ce vedem este o investiție continuă în acest sistem energetic nesustenabil – predominant pentru combustibilii fosili.”
InfluenceMap a estimat, de asemenea, că aceste companii cheltuiesc în fiecare an aproximativ 750 de milioane de dolari, cumulat, pentru activități de comunicare legate de climă, pe baza numărului de angajați din domeniul comunicării pe care companiile îi au. Grupul de reflecție a precizat într-o declarație că această cifră nu include costul publicității externe sau al agențiilor de relații publice, astfel încât suma reală este probabil „semnificativ mai mare”.
„Se pare că este doar o evoluție a tacticilor pe care Big Oil le folosește pentru a încerca să întârzie acțiunile privind schimbările climatice”, a declarat Holder.
Accentuarea excesivă a mesajelor ecologice
Cele cinci mari companii petroliere „denaturează operațiunile lor comerciale principale” prin „accentuarea excesivă a tehnologiilor de tranziție energetică” și a campaniilor ecologice în relațiile lor publice, a declarat InfluenceMap.
Raportul a dezvăluit mai multe tipuri diferite de afirmații „verzi” folosite de companiile petroliere și de gaze în comunicările lor publice din 2021, cea mai populară dintre acestea fiind evidențierea sprijinului lor pentru efortul de tranziție de la combustibilii fosili la energia regenerabilă. Al doilea cel mai popular tip de afirmație a fost axat pe sprijinul pentru reducerea emisiilor.
Potrivit grupului de reflecție, unele dintre afirmațiile companiilor privind protecția planetei au prezentat gazele ca fiind o soluție pentru climă. Gazul natural, care de obicei emite mai puțin dioxid de carbon decât cărbunele, este totuși un combustibil fosil și este compus în principal din metan – un factor care contribuie semnificativ la criza climatică.
Dintre cele cinci companii, Shell a avut cea mai mare neconcordanță între mesajele pro-climatice și investițiile în activități cu „emisii reduse de carbon”, potrivit InfluenceMap, urmată de ExxonMobil.
Analiza a constatat că Shell a folosit afirmații „verzi” în 70% din mesaje, în timp ce doar 10% din cheltuielile sale sunt destinate investițiilor cu emisii reduse de dioxid de carbon. Shell spune că se așteaptă ca această cifră să crească la 12% în 2022.
Între timp, Exxon a avut afirmații ecologice în 65% din mesaje, în comparație cu 8% din cheltuielile pentru investiții ecologice. ExxonMobil a declarat pentru CNN că „investește peste 15 miliarde de dolari de acum până în 2027 în inițiative de reducere a emisiilor”, iar compania se așteaptă ca investițiile sale ecologice să se tripleze până în 2025.
Lobby-ul dezvăluie concentrarea pe combustibilii fosili
InfluenceMap a remarcat, de asemenea, că aceste cinci companii continuă să facă lobby pe lângă factorii de decizie politică pentru a bloca combustibilii fosili în politica climatică.
„Știința este foarte clară” că „utilizarea combustibililor fosili trebuie să scadă semnificativ și rapid”, a declarat Holder pentru CNN, citând cel mai recent raport al Grupului interguvernamental al ONU privind schimbările climatice. „Dar ceea ce vedem din partea acestor companii este – în special în SUA și din partea asociațiilor industriale – o adevărată presiune pentru ca gazele fosile să fie incluse și să fie considerate ca o soluție „verde” sau cu emisii reduse de dioxid de carbon.”
Raportul a menționat că InfluenceMap „a găsit dovezi că fiecare companie, cu excepția TotalEnergies, a implicat direct factorii de decizie politică pentru a pleda pentru politici care să încurajeze dezvoltarea de noi petrol și gaze în 2021-22”.
Patru dintre aceste companii – BP, Chevron, ExxonMobil și Shell – sunt membre ale asociației comerciale americane American Petroleum Institute (API), pe care oamenii de știință și apărătorii climei au criticat-o pentru că se opune reglementărilor menite să combată schimbările climatice.
World Resources Institute, care nu a fost afiliat la analiză, a evidențiat anterior problema marilor companii petroliere și gaziere care folosesc în mod strategic asociațiile comerciale, inclusiv API, pentru a se angaja în practici de „greenwashing” – practici publicitare înșelătoare care fac companiile să pară că produsele lor sunt mai prietenoase cu clima decât sunt în realitate.
„Îndemnăm toate companiile să își reexamineze activitățile de lobby, cheltuielile politice și participarea la asociațiile comerciale pentru a se asigura că acțiunile lor sunt pe deplin aliniate cu declarațiile lor publice privind schimbările climatice”, a declarat WRI într-o declarație din 2021.
„Companiile membre API continuă să facă investiții în direcția inovării, cercetării și a celor mai bune practici pentru a reduce și mai mult emisiile de GES și pentru a aborda provocarea climatică”, a declarat pentru CNN Megan Bloomgren, vicepreședinte senior al API pentru comunicare, într-o declarație.
Într-o declarație pentru CNN, un purtător de cuvânt al Shell a declarat că firma „investește deja miliarde de dolari în energie cu emisii reduse de carbon”.
„Pentru a contribui la modificarea mixului de energie pe care Shell îl vinde, trebuie să creștem rapid aceste noi afaceri”, a spus purtătorul de cuvânt. „Asta înseamnă să le spunem clienților noștri, prin publicitate sau prin social media, ce soluții cu emisii mai reduse de dioxid de carbon oferim în prezent sau dezvoltăm, astfel încât să poată schimba atunci când este momentul potrivit pentru ei.”
Un purtător de cuvânt al Exxon a declarat pentru CNN că firma urmărește să obțină emisii nete zero în operațiunile sale până în 2050 și a precizat că și-a atins obiectivul de reducere a emisiilor pentru 2025 cu patru ani mai devreme.
„ExxonMobil investește peste 15 miliarde de dolari de acum până în 2027 în inițiative de reducere a emisiilor și anticipăm o triplare a investițiilor până în 2025”, a declarat purtătorul de cuvânt într-un e-mail. „Acest lucru reflectă angajamentul nostru de a ne reduce propriile emisii și încrederea în adoptarea pe piață a soluțiilor cu emisii mai reduse, cum ar fi [captarea și stocarea carbonului], hidrogenul și biocombustibilii”.
Un purtător de cuvânt al TotalEnergies a declarat: „Politica noastră de anunțuri publice reflectă transformarea TotalEnergies într-o companie multi-energetică”. TotalEnergies a mai precizat că raportul arată că are cea mai mare capacitate de energie regenerabilă prognozată dintre companiile petroliere analizate.
CNN a solicitat comentarii și de la BP și Chevron, dar nu a primit niciun răspuns.
„Lumea va avea în continuare nevoie de petrol și gaze pentru mulți ani de acum încolo”, a adăugat purtătorul de cuvânt al Shell. „Investițiile în acestea vor asigura că putem furniza energia de care oamenii vor trebui să se bazeze în continuare, în timp ce alternativele cu emisii mai reduse de dioxid de carbon sunt extinse.”
Cu toate acestea, Programul de Mediu al ONU a remarcat că nivelurile actuale de producție de petrol și gaze la nivel mondial nu ar îndeplini ambițiile climatice prevăzute în Acordul de la Paris.
„Guvernele lumii plănuiesc să producă în 2030 o cantitate de combustibili fosili de peste două ori mai mare decât cea care ar fi compatibilă cu limitarea încălzirii la 1,5°C”, potrivit raportului Production Gap al UNEP, adăugând că „majoritatea marilor producători de petrol și gaze plănuiesc să crească producția până în 2030 sau mai târziu”.
Agenția Internațională a Energiei a raportat, de asemenea, că societățile de petrol și gaze trebuie să oprească acum forajul dacă lumea speră să prevină o catastrofă climatică. Investițiile în noi proiecte de aprovizionare cu combustibili fosili trebuie să înceteze imediat, a declarat AIE în 2021, iar nicio nouă centrală pe cărbune nu ar trebui aprobată.
Creșterea prețurilor la energie
Raportul InfluenceMap, care evidențiază nivelul relativ scăzut al cheltuielilor companiilor pentru investiții ecologice, vine în contextul în care prețurile la energie cresc în Europa, în timp ce marile companii petroliere continuă să raporteze profituri ridicate.
Prețurile la energie au crescut în Europa începând din toamna anului trecut, determinate de o creștere bruscă a cererii pe măsură ce țările au ridicat blocajele în caz de pandemie. Invazia Rusiei în Ucraina și scăderea ulterioară a exporturilor de petrol și gaze naturale ale Moscovei către Europa în 2022 au făcut ca prețurile să crească și mai mult.
Între timp, o furtună perfectă a dus la profituri neașteptate pentru industria petrolieră: cele mai mari prețuri ale petrolului din ultimul deceniu, cererea uriașă de rafinare a țițeiului pentru ca acesta să poată fi folosit ca combustibil, plus atenția reînnoită a guvernelor asupra securității energetice.
Exxon a obținut un profit de aproape 17,9 miliarde de dolari în perioada aprilie-iunie, de aproape patru ori mai mult decât a câștigat în aceeași perioadă din 2021. Chevron a înregistrat un profit de 11,6 miliarde de dolari, în timp ce Shell a obținut 11,5 miliarde de dolari.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank