G4Media.ro

Marile stațiuni din Bulgaria, cu hotelurile goale. Presa scrie că germanii nu…

Foto: hoteluri-bulgaria.com

Marile stațiuni din Bulgaria, cu hotelurile goale. Presa scrie că germanii nu mai merg în Bulgaria, iar turiștii locali preferă țările mai ieftine

Analiză a publicației bulgare SEGA, preluată de Rador:

Marile stațiuni de pe litoralul bulgăresc al Mării Negre s-au plâns că nu au turiști. Mijlocul lunii iunie a trecut deja, iar în Sunny Beach și la Nisipurile de Aur majoritatea hotelurilor sunt goale. În stațiunile mai mici de pe litoral, care se bazează în principal pe turiștii bulgari, se înregistrează de asemenea un început de sezon slab.

Parcă ar fi căzut o bombă în Sunny Beach

Cea mai mare stațiune de pe litoralul bulgăresc, Sunny Beach, este aproape goală la jumătatea lunii iunie. „Parcă ar fi căzut o bombă. În momentul de față sunt pline doar câteva hoteluri de categorie superioară din stațiune”, a menționat, pentru Travel News, Elena Ivanova, vicepreședinte al Sindicatului Proprietarilor din Sunny Beach, care deține complexul Imperial Resort.

„Sezonul a început extrem de slab. Înainte de pandemie, pe vremea asta, era deja plin de turiști. În acest moment, doar aproximativ 10 hoteluri sunt pline, iar în rest gradul de ocupare este de sub 10%”, a explicat și hotelierul Veselin Nalbantov, vicepreședintele Asociației Bulgare pentru Hoteluri și Restaurante.

Industria ospitalității din Sunny Beach are de suferit mai ales din cauza absenței turiștilor germani, care înainte de pandemia de COVID erau cei mai numeroși oaspeți străini de pe litoralul bulgăresc al Mării Negre. În această vară, numărul lor este de așteptat să nu depășească 50% comparativ cu anul 2019, an de dinainte de COVID, când Bulgaria a fost vizitată de peste 700.000 de germani.

Deocamdată, dintre turiştii străini, la Sunny Beach au început să sosească britanici şi câţiva scandinavi. Au apărut și cehi, și polonezi, dar ei nu pot salva sezonul. Bulgarii și românii nu și-au luat încă vacanță, au explicat hotelierii bulgari.

Potrivit acestora, există două motive principale pentru care turiștii germani nu mai merg în Bulgaria la mare. Pe de o parte, le este frică să meargă pe litoralul bulgăresc al Mării Negre din cauza apropierii de războiul din Ucraina și lipsei de siguranță în acestă situație. Pe de altă parte, Germania a intrat în stagnare economică, inflația acolo rămâne ridicată și mulți germani nu mai aleg o vacanță la mare. Această scădere a pieței germane a fost evidentă de acum câteva luni, când nu s-au rezervat suficiente zboruri charter de pe aeroporturile germane către cele din Burgas și Varna.

Creșterea prețurilor la cazare și în restaurante în Bulgaria în această vară a făcut ca mulți turiști străini și bulgari să caute alternative pentru vacanța de vară. În Turcia vecină, stațiunile oferă la același preț mai multe servicii turistice decât un pat cu mic dejun, iar unele oferte sunt destul de avantajoase deoarece includ și călătoria cu autocarul sau cu avionul.

În medie, prețul unei nopți de cazare într-un hotel din Sunny Beach a crescut cu circa 15%, arată oameni din industrie. Dacă anul trecut prețul a fost de 180-190 de leva pe zi pentru o cameră, anul acesta este în jur de 250-260 de leva. În plus, restaurantele și barurile au crescut și acestea prețurile cu cel puțin 15%. Cu aproximativ 10% a crescut și prețul accesoriilor de plajă – umbrelă și șezlong.

Hotelierii dau însă vina pentru acest început slab de sezon și pe situația politică incertă din Bulgaria. „Fostul ministru al turismului, Ilin Dimitrov, a anunțat cu surle și trâmbițe o creștere uriașă a numărului de turiști, dar nu se remarcă așa ceva. Guvernul interimar nu a făcut nimic pentru a face publicitate Bulgariei în străinătate și pentru a explica că suntem o destinație sigură”, a comentat Veselin Nalbantov. În prezent, hotelierii sunt îngrijorați că știrile despre pericolul de poluare a apelor Mării Negre de la barajul Kahovka ar putea face să eșueze complet sezonul.

În stațiunea Nisipurile de Aur e mai mult personal decât turiști

Și în stațiunea Nisipurile de Aur e un grad de ocupare foarte scăzut. „Cu ani în urmă pe vremea asta erau deja mulți turiști, iar acum dacă ne plimbăm seara pe alei și vedem un turist, strigăm ‘Ura’. În acest moment, în stațiune sunt mai mulți lucrători decât turiști”, a spus pentru BNR hotelierul Stanislav. Stoianov. Și el se întreabă de unde a venit acest optimism pentru un sezon puternic și nu exclude multe falimente în sector. Multe hoteluri din Nisipurile de Aur nu s-au deschis încă în așteptarea turiștilor. „Există posibilitatea să nici nu se deschidă în acest sezon estival”, a adăugat hotelierul. La fel ca la Sunny Beach, și la Nisipurile de Aur vacanța este mai scumpă cu 15-20%.

Albena se bazează pe propria publicitate

Albena raportează un început bun al sezonului estival. Dar, în ciuda acestui fapt, stațiunea nu va putea atinge cifra de afaceri de dinainte de pandemie, așa cum preconiza fostul ministru al turismului. Același lucru a fost anunțat de actualul ministru – Zarița Dinkova, potrivit căreia Bulgaria va primi 4,5 milioane de turiști în această vară, la fel ca în 2019.

„La Albena vom recupera până la 80% din turiștii care ne-au vizitat înainte de pandemie”, a declarat Velina Giumova, manager principal de vânzări în stațiune, pentru Travel News.

Totuși, anul acesta este de așteptat să sosească acolo mai mulți turiști din Danemarca, Polonia și Cehia, comparativ cu 2019. Turiștii bulgari și români se vor menține la nivelurile de anul trecut.

Și la Albena se plâng de o lentoare a rezervărilor de pe piața germană – programul charter din această vară este mai slab și mai scurt ca durată. Totuși, stațiunea crede că încet-încet vor recupera pierderile pentru că au luat măsuri pentru o publicitate puternică a stațiunii în Germania.

La Sozopol se plâng de vremea rea

Începutul sezonului este mai slab și la Sozopol anul acesta, turiștii sunt încă puțini. Orașul de pe litoralul Mării Negre se bazează în principal pe turiști bulgari, iar vremea rea din iunie a amânat vacanța multora. Li s-a cerut să redirecționeze rezervările pentru mai târziu, spun hotelierii. Ei se așteaptă ca fluxul turistic să se intensifice după ce elevii vor fi în vacanță, de la 1 iulie.

Pentru turiştii bulgari, în această vară, preţurile pentru cazare în hoteluri mici, de familie, şi casele de oaspeți de pe litoralul bulgăresc al Mării Negre au crescut între 10 şi 30%. Mâncarea în restaurante este, de asemenea, mai scumpă, iar o umbrelă și un șezlong pe plajă costă 7-8 leva fiecare.

Mai ieftine decât la Sozopol sunt vacanțele în orașe precum Kavarna, Axtopol, Țarevo. Acolo, creșterea medie a prețului față de anul trecut este între 5% și 10%.

Deocamdată și comercianții din Sozopol au vânzări foarte slabe. „Turiștii ruși care cumpărau și erau turiști buni pentru orașul nostru au dispărut. Nemții și scandinavii nu mai vin. Polonezii au fost întotdeauna turiști slabi pentru că nu cheltuiesc nimic în afară de ce au la all inclusive”, spune un comerciant pe o stradă centrală din Sozopol. Acesta apreciază că sezonul se scurtează în fiecare an – cea mai puternică lună este iulie, iar după Apollonia, Sozopol este pustiu.

De-a lungul coastei nordice a Mării Negre, turismul de weekend poate fi remarcat în luna iunie, a declarat pentru BNR Desislava Kiriakova, hotelier din Balcic. Turiștii sunt în principal români și interesul este același ca anul trecut. Rezervările anulate se încadrează în limitele obișnuite și nu au legătură cu temerile de poluare a apelor bulgare de coastă după distrugerea barajului Nova Kahovka.

Euro și Schengen au stimulat turismul în Croația

În același timp, Croația se așteaptă la un an record pentru turism, după ce, odată cu adoptarea monedei euro, țara a aderat și la spațiul Schengen de liberă circulație, în luna ianuarie. Aceste evenimente au crescut semnificativ numărul de turiști străini care doresc să viziteze coasta Adriatică a Croației, transmite Reuters. Se poate remarca o creștere a numărului de turiști care călătoresc în Croația în weekend din țările vecine, ca efect direct al aderării la Schengen.

Turismul asigură 20% din economia croată. „Până acum am înregistrat aproape 5 milioane de vizitatori și peste 17,5 milioane de cazări, ceea ce reprezintă o creștere de 20% față de anul trecut”, a declarat Kristian Stanicic, directorul Asociației Turistice Croate, adăugând că numărul de cazări a crescut cu 11% față de 2019, când s-a înregistrat un număr record de vizite. Sectorul a înregistrat un profit de peste 13 miliarde de euro în 2022 și se așteaptă ca acestea fie îmbunătățit anul acesta. (Articol de Ioana Petrova / Traducerea: Mirela Petrescu)

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

5 comentarii

  1. Ce fericiti suntem noi cand moare si capra vecinului. Imediat o sa apara si articolele cu Grecia si Turcia…

  2. Bulgaria era o destinație low cost. Cum au crescut puțin prețurile, au pierdut la concurență cu Grecia și Turcia. De litoralul nostru ce să mai zic, a pierdut de mult timp.

    • Litoralul romanesc are musterii lui. E plin de dudui botoxate si cefe late tatuate pe tot corpul, printre oferte de porumb fiert si hamsii.

    • Si mai sunt si la noi cateva plaje salbatice necontaminate inca de manele, gen Gura portitei (desi extrem de scumpa sau plaja Vadu de la marginea Deltei.

  3. Era prea frumos sa ramana bulgarii sub romani. S-au aliniat si ei, totusi in pofida scumpirilor sunt de preferat, in Romania totul merge inapoi.