
Mașini, mâncare, haine: cum îi vor afecta pe americani taxele vamale impuse de Trump
Pentru consumatorii americani, autoturismele vor fi în medie mai scumpe cu 3.000 de dolari, va exista o scumpire la avocado și alte alimente proaspete, iar între Canada și Statele Unite o „secesiune” a produselor alcoolice, arată o analiză La Repubblica.
Coada lungă a creșterilor globale a început în America de Nord, dar se răspândește deja în întreaga lume prin taxele la oțel, sau cele la soia și la bumbacul din SUA care merg în China. Treptat, livrările de bază ale unei mari părți a consumului mondial de alimente sunt împovărate de aceste taxe, deseori nejustificate.
Lumea barierelor vamale a sosit, iar primele consecințe sunt deja vizibile. Economiștii americani au început să facă socotelile: conform Capital Economics, inflația va crește de la 2,6% la 3,2% în 2025, afectând toate aspectele vieții consumatorilor pentru a se răspândi apoi la nivel global, potrivit Rador Radio România.
Anunțate în ianuarie și apoi suspendate pentru o lună, taxele vamale aplicate Mexicului au fost considerate imediat o lovitură pentru industria auto, care s-a mutat puternic peste granița de sud pentru a reduce costurile până la punctul în care aproximativ jumătate din cele 16 milioane de vehicule vândute anul trecut în SUA au fost importate, Mexicul fiind pe primul loc, cu un excedent comercial de 40 de miliarde de dolari. Intenția lui Trump este de a convinge producătorii să readucă producția în Statele Unite, însă efectul imediat va fi ridicarea prețurilor cu amănuntul, cu creșteri medii estimate de 2-3.000 de dolari pe vehicul. La care se adaugă costul mai mare al materiilor prime: mai presus de toate oțelul, pe care Trump vrea să-l facă din ce în ce mai „național” prin limitarea importurilor din toată lumea.
Celălalt impact vizibil imediat va fi în supermarketuri: pe de o parte, Mexicul este principalul furnizor de legume în sudul Statelor Unite, pe de altă parte, Canada furnizează roșii și leguminoase. Deși multe dintre aceste producții pot fi înlocuite cu producții locale, efectul „distrugerii” lanțurilor de aprovizionare consolidate ar putea duce la creșterea prețurilor sau la o penurie a produselor, așa cum s-a întâmplat cu avocado, care în luna ianuarie a devenit foarte scump pe rafturile din SUA. James Knightley, economist-șef la ING, a estimat că efectul pentru o familie de patru persoane din SUA va fi de aproximativ 3.342 de dolari într-un an, luând în considerare toate creșterile posibile.
În același timp, trebuie luat în considerare și răspunsul vecinilor: Canada a anunțat contra-taxe de 25% pentru produse în valoare de 115 miliarde în mărfuri americane. În ianuarie, fotografiile unor negustori canadieni care boicotau berile americane au făcut înconjurul lumii, dar dincolo de aspectele folcloristice rămâne faptul că Toronto este cel mai mare cumpărător din lume de mărfuri americane, pentru o valoare de 350 de miliarde de dolari. Mai mult, comerțul dintre cele două țări este printre cele mai mari din lume, ajungând la 900 de miliarde de dolari, chiar dacă una dintre cele mai importante categorii, schimbul de gaze și petrol, pare scutită deocamdată de acest război comercial.
În ultimele luni, actuala administrație a majorat deja de două ori cu 10% taxele vamale la mărfurile chinezești (țintă principală în timpul primului mandat al lui Trump), Răspunsul Beijingului a sosit prompt, concentrându-se pe importurile de materii prime precum soia, porumb și grâu, folosite în creșterea animalelor, și pe bumbac, care alimentează industria textilă. Din China efectul inflaționist se poate răspândi în întreaga lume chiar dacă, ținând cont de experiențele pe care le-a avut în timpul primului mandat al lui Trump, în ultimele luni Beijingul a diversificat spre America de Sud aprovizionarea cu multe produse. Atât de mult încât, potrivit economiștilor Rabobank, începând din 2018, exporturile globale ale fermierilor americani au scăzut cu 27 de miliarde, în special către China.
Aprilie va fi luna confruntării cu Europa, însă companiile, inclusiv cele italiene, iau contramăsuri. Mașinile și oțelul vor fi afectate, dar UE are deja pregătit un răspuns. Amploarea tarifelor nu este definită, deși obiectivul lui Trump de a obține egalizarea TVA-ului impus în UE plasează posibilele creșteri la un procent de aproximativ 20%.
Sursa: LA REPUBBLICA / Rador Radio România / Traducerea: Cătălina Păunel
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankPentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.