Măsura corectă luată greșit: Interdicția de a preda un an pentru profesorii care abandonează examenul
„Noi trebuie să așezăm o ștachetă a exigenței mai sus la profesori, dacă vrem calitate”. Așa a explicat ministrul Educației decizia luată peste noapte de a-i opri pe cei care au ieșit din examenul de titularizare să mai poată ocupa posturi, ca suplinitori sau la plata cu ora, anul acesta. Ai arătat că subiectele ți s-au părut „cam dificile” anul ăsta și ai zis să încerci la anul. Dar asta nu înseamnă că e „cam dificil” să vii în fața elevilor? Asistăm acum la o mică revoltă a celor care au abandonat titularizarea, cu scopul de a veni la catedră pe altă cale.
Este o măsură corectă, dacă nu cumva profesori care au avut note peste 9 la titularizarile trecute și care nu s-au putut angaja atunci vor fi scoși acum de la catedră, pentru că au ieșit din examen, neștiind noua regulă și gândindu-se că nota din portofoliu e mai mare decât ar fi putut obține la subiectele de acum.
Dar este drept că orice angajator își poate pune orice criteriu de angajare vrea, când vrea, atâta vreme cât nu este discriminatoriu sau ilegal.
Cu ce nu sunt de acord: cu modul 100% lipsit de transparență în care Ecaterina Andronescu ia și aplică deciziile.
Metodologia de organizare și desfășurare a examenului de titularizare era o noutate pentru ministru? Răspunsul este negativ: în mandatul său de ministru, două ordine au modificat documentul care conține toate regulile de desfășurare a examenului de titularizare:
- unul în decembrie 2018 pentru a pune metodologia în concordanță cu decizia CCR potrivit căreia profesoarele pot rămâne la catedră până la 68 de ani,
- al doilea în aprilie 2019 pentru a introduce o inovație juridică – “durata de viabilitate a postului” – în contractele de muncă ale profesorilor titularizați pe articol 253 declarat neconstituțional.
Ar fi putut ministrul să anunțe chiar de atunci că are zero toleranță la acces pe căi dosite la catedră? Că nu îi va mai accepta la angajare, așa cum s-a întâmplat până acum, dacă au abandonat examenul?
Sau decizia de ultimă oră a venit ca soluție la o altă problemă decât cea de calitate: problemele financiare ale întregului Guvern? Eliminarea acestor 3.000 de posibili suplinitori înseamnă micșorarea normelor în plată, din toamnă, și majorarea plăților cu ora. Mai ieftin, în final. Acum, în învățământul primar și gimnazial sunt 154.440 de profesori, din care 56.976 în urban și 58.464 în rural, potrivit Institutului Național de Statistică.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
8 comentarii