G4Media.ro

Membru CSM, despre intenţia MJ de înrolare a calculatoarelor judecătorilor într-un domeniu…

Sursa foto: Pixabay

Membru CSM, despre intenţia MJ de înrolare a calculatoarelor judecătorilor într-un domeniu administrat de minister: Ne aflăm în faţa unei situaţii deosebit de grave/ Toată informaţia produsă de sistem va fi la dispoziţia Ministerului Justiţiei

Judecătorul Claudiu Drăguşin, membru al Consiliului Superior al Magistraturii (CSM), a declarat, în legătură cu intenţia Ministerului Justiţiei de înrolare a calculatoarelor judecătorilor într-un domeniu administrat de minister, că este o situaţie ”deosebit de gravă”. El a explicat că, astfel, toată informaţia produsă de sistem va fi la dispoziţia Ministerului Justiţiei, menţionând că este vorba de hotărâri judecătoreşti, încheieri, dar şi cereri de chemare în judecată, întâmpinări în materie penală, rechizitorii, transmite News.ro.

Pe ordinea de zi a şedinţei de joi a Secţiei pentru judecători a CSM s-a aflat un punct intitulat ”Efectele constituţionale în privinţa independenţei justiţiei ale demersurilor realizate de Ministerul Justiţiei în vederea înrolării echipamentelor IT din cadrul instanţelor într-un domeniu administrat de minister”.

Judecătorul Claudiu Drăguşin, membru CSM, a afirmat că această situţie poate fi tranşată prin dialog.

”Cred că ne aflăm în faţa unei situaţii deosebit de grave, care trebuie tranşată, e adevărat prin dialog şi prin această intervenţie publică şi prin discuţia o vom avea astăzi vreau să subliniez că este o invitaţie la dialog, dar acest dialog trebuie purtat în cadrul constituţional şi nu în cadru tehnic. Noi până acum am avut o formă de dialog cu ministerul, dar el s-a purtat întotdeauna, cel puţin de la începutul mandatului nostru, discuţiile s-au purtat la nivel tehnic”, a explicat judecătorul.

El a menţionat că astfel vor fi la dispoziţia Ministerului Justiţiei toate documentele din toate dosarele existente la instanţele din România.

”Prin această tentativă de «reformă» se încearcă preluarea sau rezultatul va fi că toată informaţia produsă de sistem va fi la dispoziţia Ministerului Justiţiei, evident printr-o explicaţie tehnică. Aici am în vedere preluarea serverelor ECRIS ceea ce înseamnă preluarea tuturor documentelor din toate dosarele existente în toate instanţele din România şi când mă refer la documente asta înseamnă hotărâri, încheieri, documente produse de instanţă, dar şi documente depuse de părţi: cerere de chemare în judecată, întâmpinări în materie penală, rechizitorii, declaraţii de martori. Toate documentele care sunt produse de instanţă vor fi administrate dintr-un centru de comandă de la Ministerul Justiţiei”, a arătat judecătorul Drăguşin.

El a adăugat că sistemul judiciar are nişte zone de confidenţialitate care astfel ar fi încălcate.

”Din perspectiva efectelor, sistemul judiciar are, ca orice alt sistem, nişte zone de confidenţialitate. E mai mult decât confidenţialitate, dar există nişte zone care trebuie protejate. Aş începe cu secretul deliberării. Secretul deliberării este un principiu sacru recunoscut de Convenţia Europeană a Drepturilor Omului, recunoscut de Constituţia României şi care presupune că atunci când judecătorul ia o decizie o ia el singur împreună cu conştinţa lui. Dacă sistemul pe care Ministerul l-a conceput va fi pus în aplicare, practic, acest principiu al secretului deliberării va trebui reconfigurat. Judecătorul va lua decizia împreună cu conştinţa lui şi potenţial, probabil posibil, cu cineva de la Ministerul Justiţiei”, a mai afirmat Claudiu Drăguşin.

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

9 comentarii

  1. Astuia ii inregistreaza SRI constiinta…

  2. Inainte se dadeau informatiile indirect, acuma e direct, nu vad care e problema? Ca nu mai i-au spaguta?

    • Păi ia cineva „șpăguță” prin sistem informatic?! Eu unul știu că „șpăguța” e element al economiei subterane. În altă ordine de idei, dacă acest proiect prinde contur, ministrul (care are culoare politică, indiferent cine îl numește), va avea acces la informații clasificate ale sistemului de justiție, ca un exemplu la cereri formulate de parchete cu privire la diverși inculpați, sau la alte informații care în momentul de față sunt secret de serviciu. Un fel de SIPA, dar nu față de magistrați, ci față de întreg procesul de justiție și desfășurarea lui. Cât despre reprezentanții politici, mă gândesc că nu există vreun român normal la cap care să creadă că ministrul X de la partidul Y nu ar fi tentat să se folosească de anumite informații în avantajul partidului pe care îl reprezintă. Să nu mai vorbim de date personale sau informații confidențiale. V-ar conveni ca un partid politic, prin ministrul său, să aibă acces la documente personale ale dvs. pe care le-ați depune la instanță într-un posibil proces?

      Noi, ca țară, ar trebui să mergem fix în direcția opusă, adică puterile din stat să nu se suprapună, să existe o adevărată separație a lor.

    • Culegeti ce-ati semanat.
      E nasol sa constati la un moment dat ca in Romania a… reusit Justitia sa devina la fel de „iubita” si „de incredere” ca politicienii. Si asta fara sa fie vina exclusiva a politicienilor, ca de obicei; ba dimpotriva.
      Ehe, si lumea iesea in strada sa apere Justitia, isi lua gaze de la jandarmi etc.
      Fugit irreparabile tempus…

    • „Gambler. nu magistratii „culeg ce au semanat” (ei vor ramane cu toate privilegiile stiute si ne…), de data asta „culegem” noi toti, asta nu se intelege, magistratii vor avea in continuare aceleasi „drepturi si obligatii”, marea problema ramane la „democratie” si „statul de drept”. Asta-i una dintre consecintele, grave, ale ridicarii MCV-ului. Justitia, atata cat mai este/era, o sa fie „cu acte in regula” la cheremul politicienilor.

    • @Adriana Negureanu
      Ma refeream strict la sustinerea Justitiei de catre omul de pe strada.
      Specialii din Justitie nu mai pot convinge pe nimeni, de nimic, in acest moment. Zbiara degeaba. Pot avea si dreptate, ca tot degeaba urla. Nu-i mai crede nimeni si nici nu se gaseste careva dispus sa-i mai cautioneze.
      Si-au batut joc de bruma de credibilitate pe care au avut-o, atata cata era. Si-au vandut-o si gata (aici e partea cu banii despre care vorbiti dvs). Credibilitatea aia se intoarce greu si in timp indelungat.
      In plus, trebuie sa depui efort ca sa (re)devii credibil, nu sa scoti la iveala goange ca asta, ca iti intercepteaza SRI constiinta in vreme ce sta la taclale cu sinele in vreme ce tu intri in conflict cu ambele… Si aici cercul se inchide: si daca ar fi adevarat ce sustin esentialii din Justitie, nu o sa gaseasca sprijin nicaieri.
      Parerea mea.

    • Situatia asta afecteaza democratia? Bineinteles. Statul de drept? Cu siguranta. Dar omul de pe strada nu poate face (aproape) nimic. Nici nu a dus el Justitia in situatia asta. Si desi stie ca e afectat (ma rog, nu toti isi dau seama), nu mai vrea sa faca nimic, pentru ca si-a luat teapa. Printre alte multe tepe.

  3. Hotărârea judecătorului trebuie motivată în scris, chiar în textul hotărârii. Deliberarea se face împreună cu legea, nu cu conștiința judecătorului. Secretul deliberării nu poate însemna deci decât secretul șpăgii sau secretul hotărârii impuse de șefii CSM sau ai instanțelor.

  4. „Aici am în vedere preluarea serverelor ECRIS…”
    Deci serverele există, cineva le administrează (probabil STS), altcineva le accesează pe baza unei autentificari, in baza unor protocoale, a unor proceduri…
    „Secretul deliberării este un principiu sacru recunoscut de Convenţia Europeană a Drepturilor Omului, recunoscut de Constituţia României şi care presupune că atunci când judecătorul ia o decizie o ia el singur împreună cu conştinţa lui.”
    Ce spune Codul de Procedură Penală:
    Art. 392: Deliberarea
    (1)La deliberare iau parte numai membrii completului în faţa căruia a avut loc dezbaterea.
    (2)Completul de judecată deliberează în secret.
    Nu văd cum se încalcă „secretul” deliberării” dacă se „înroleaza calculatoarele judecătorilor într-un domeniu administrat de minister”. Oricum cum se procedeaza în țări cu „justiție independentă” (Franța, Germania, etc), așa trebuie să procedăm și noi, ca să n-o mai ardem ingrijorati…