Metrorex, acuzată că vrea să cumpere pentru Magistrala 5 trenuri fără aer condiționat, cu design învechit și depășite tehnic / Reacția Metrorex
Una dintre firmele interesate de licitația de achiziționare de trenuri pentru Magistrala 5 de metrou, Drumul Taberei-Eroilor, acuză Metrorex că vrea să cumpere trenuri “cu design învechit și cost operațional ridicat”. Compania care administrează rețeaua de metrou a Capitalei vrea să cumpere inițial 13 trenuri noi pentru a circula în Drumul Taberei, urmând ca ulterior să mai fie achiziționate încă 17 unități. Valoarea maximă a contractului este de 1,2 miliarde lei.
“Parcurgând specificațiile tehnice și cerințele concrete ale fișei de date, specialiștii noștri au observat o similitudine ce frizează identitatea între prezenta licitație și cele anterioare din anii 2011 și 2014 (cu atât mai mult în cadrul licitației din 2014, urmare a intervenirii unor serioase aspecte de nelegalitate cu valențe penale, licitația a fost anulată), licitații ce au ridicat serioase semne de întrebare cu privire la imparțialitatea și echidistanța procedurilor față de toți participanții la procedură”, scrie în documentul publicat în sistemul de achiziții publice. Documentul publicat nu este atribuit nici unei companii pentru că procedura din sistemul de achiziții publice nu permite acest lucru, însă firma elvețiană Stadler a contestat la CNSC procedura de licitație.
Practic, Metrorex este acuzată că a lansat din nou o licitație cu dedicație pentru spaniolii de la Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF).
Potrivit documentului citat, Metrorex este acuzată că vrea să achiziționeze trenuri în a căror construcție trebuie folosit oțelul când există înlocuitori tehnici şi calitativi superiori, precum aluminiul. De asemenea, trenurile care ar urma să fie achiziționate:
“Din motive de neînţeles din punct de vedere comercial, se acordă prioritate unui produs care, dintr-o perspectivă tehnică şi comercială este de o calitate inferioară, dar este oferit la un preţ egal sau comparabil cu un produs mai avansat”, scrie în documentul citat.
Prin urmare, compania cere modificarea caietului de sarcini, care “este conceput într-un mod defectuos, tinde să profite un singur candidat și pare că se dorește să se impună un produs ce, din punct de vedere tehnic și comercial, nu respectă standardele actuale și cele mai bune practici din industria feroviară”.
Procedura de licitație a fost contestată deja de elvețienii de la Stadler Rail Management AG. Aceștia s-au adresat Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor pe 2 aprilie.
Metrorex a lansat pe 22 martie licitaţia pentru achiziţia a 30 de trenuri care vor circula pe Magistrala 5 de metrou Drumul Taberei – Iancului. În primă fază vor fi cumpărate 13 trenuri, urmând ca ulterior să mai fie achiziţionate încă 17.
Valoarea contractului este estimată între 520,15 milioane lei și 1,2 miliarde lei. Finanțarea va fi asigurată de fonduri europene și un împrumut de la Banca Europeană de Investiții.
Metrorex operează în prezent trei tipuri diferite de trenuri de metrou: Bombardier, CAF și rame IVA produse la Arad.
În iunie 2014 Metrorex a lansat o licitație pentru achiziționarea a minim 43 si maxim 51 de trenuri noi care să circule pe Magistrala 5. Ofertele au fost deschise pe 16 octombrie 2014. Cinci firme au depus atunci oferte:
ASTRA Vagoane Călători – 5,1 mil euro euro/tren de metrou
CSR (China)- 5,22 mil euro/tren de metrou
CAF – 6,06 mil euro/tren de metrou
Alstom – 6,31 mil euro/tren de metrou
Pesa – 6,5 mil euro/tren de metrou
În martie 2015, Metrorex anunța că licitația a fost câștigată de spaniolii de la Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), care au livrat și trenurile care circulă în prezent pe Magistrala 2 Berceni-Pipera în baza unui contract semnat în 2011.
Licitația a fost anulată după ce pe fir a intrat DNA, care a a deschis un dosar penal acuzând presupuse înțelegeri între CAF și Metrorex.
UPDATE Ministrul Transporturilor: “Cred că au fost prinse în caietul de sarcini niște clauze legale. Eu m-am săturat săturat de firmele astea”
Aflat într-o vizită pe șantierul liniei de metrou Drumul Taberei-Eroilor, ministrul Transporturilor a răspuns pe un ton agresiv neregulilor semnalate de elvețienii de la Stadler în legătură cu licitația pentru achiziționarea de trenuri de metrou.
“Cred că au fost prinse în caietul de sarcini niște clauze legale. Nu cred că domnul director a avut vreo altă intenție de a face altceva decât este legal. Eu m-am săturat de firmele astea care ne tot găsesc nouă explicații la ceea ce vrem să facem. Vor să vină să participe la licitație, bine. Nu vor, e treaba lor”, a declarat Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor.
La rândul său, directorul general al Metrorex, Dumitru Șodolescu, a dat asigurări că specificațiile tehnice din caietul de sarcini sunt unele fundamentate și care respectă prevederile legale.
“Este o clarificare depusă la care o să răspunderm. Caietul de sarcini este făcut de consultantul ales, avizat în Consiliul Tehnico-Economic al Metrorex, avizat de AFER, respectă toate prevederile legale. Totul se bazează pe o analiză tehnico-economică și în ceea ce privește execuția din oțel și nu din aluminiu și în ceea ce privește ventilația forțată și nu aer condiționat”, a explicat șeful Metrorex.
Foto: Harta magistralei de metrou M5
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
9 comentarii