G4Media.ro

Metrorex propune scumpirea călătoriei cu metroul, de la 1 ianuarie. O călătorie…

Metrorex propune scumpirea călătoriei cu metroul, de la 1 ianuarie. O călătorie ar urma să coste 5 lei

Metrorex propune majorarea tarifelor de călătorie cu metroul, începând de la 1 ianuarie 2025, tariful pentru o călătorie urmând să crească de la 3 lei în prezent la 5 lei, iar abonamentul lunar de la 80 de lei la 100 de lei, conform unui proiect de Ordin publicat marţi pe site-ul Ministerului Transporturilor, transmite Agerpres.

„Metrorex SA propune ajustarea tarifelor de călătorie cu metroul începând cu 01.01.2025, diferenţiat pe tipuri de titluri de călătorie, în sensul echilibrării preţului unitar per călătorie, concomitent cu încurajarea utilizării abonamentelor lunare cu plata în avans care asigură resursele financiare necesare acoperirii cheltuielilor de exploatare, dar care protejează călătorii fideli, creşterea medie fiind de circa 45%, ceea ce înseamnă o creştere lunară în valoare absolută a veniturilor din transportul călătorilor de circa 11 milioane lei”, se menţionează în proiect.

Conform anexei proiectului, tariful pentru o călătorie va creşte de la 3 la 5 lei, cel pentru două călătorii de la 6 la 10 lei, pentru 10 călătorii de la 25 de lei la 40 de lei. Abonamentul pentru 24 de ore va costa 12 lei (8 lei în prezent), cel pentru 72 de ore – 35 de lei (20 lei în prezent), abonamentul săptămânal 45 de lei (35 lei în prezent), cel lunar – 100 lei (80 în prezent), abonamentul pe 6 luni – 500 lei (400 în prezent) şi cel pe un an 900 lei (700 în prezent).

De asemenea, preţul abonamentului lunar pentru donatori de sânge va creşte de la 40 de lei la 50 de lei şi cel pentru studenţi de la 8 lei la 9 lei. 10 călătorii pentru studenţi vor costa 4 lei (2,5 lei în prezent).

În proiectul de Ordin se explică faptul că în ultimii 4 ani gradul de subvenţionare a transportului de călători cu metroul a scăzut de la 57,35% în anul 2021, la circa 50,14% în 2024, excepţie făcând anul 2022, când gradul de subvenţionare a fost de 66,51%.

„Gradul de acoperire al subvenţiei în veniturile totale a scăzut de la an la an, fapt care se datorează în principal creşterii ponderii veniturilor din transport călători cu metroul, respectiv ponderii altor venituri din exploatare, în veniturile totale, ca urmare a măsurilor întreprinse de managementul companiei. În scopul îmbunătăţirii permanente a rezultatului exerciţiului financiar, respectiv al micşorării diferenţei dintre venituri şi cheltuieli, legiuitorul a dat posibilitatea companiei ca, periodic, să facă ajustări ale tarifelor de călătorie cu metroul cu respectarea unor condiţii minime impuse”, precizează sursa citată.

Ultima ajustare tarifară a avut loc în anul 2021, fiind aprobată prin Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 1026/27.07.2021.

„În perioada analizată de la ultima ajustare a tarifelor, august 2021 şi până în luna septembrie 2024, preţurile de consum pentru anumite elemente care au pondere mare în cheltuielile de exploatare ale Metrorex au crescut, astfel că indicele de creştere a preţurilor specifice pentru combustibili, apă şi canal şi energie termică a fost: pentru combustibili – 131,07%, pentru apă, canal – 151,63%, pentru energie termică – 153,91%. Preţul mediu al călătoriei cu metroul, reprezentând rezultatul raportului dintre veniturile din transportul de călători şi numărul călătorilor transportaţi este în prezent de circa 1,71 lei/călătorie, adică 0,34 euro cenţi, în condiţiile în care la nivel european preţul mediu este de 2 euro”, se menţionează în proiect.

În perioada următoare, Metrorex S.A. va face demersurile necesare în vederea ajustării tarifelor de călătorie la titlurile comune cu STB şi CFR, în această etapă tarifele titlurilor respective rămânând nemodificate.

Titlurile de călătorie cu metroul achiziţionate până în ziua precedentă aplicării noilor tarife vor putea fi utilizate până la terminarea numărului de călătorii sau expirarea duratei de valabilitate a acestora.

Utilizatorii metroului se pot deplasa pe toată reţeaua metroului din Bucureşti, respectiv pe toate cele 5 linii magistrale şi 64 de staţii, prin achitarea o singură dată a taxei de călătorie, transferul de pe o linie pe alta, indiferent de titlul de călătorie utilizat, făcându-se fără taxe suplimentare.

Potrivit sursei citate, măsura de ajustare a tarifelor de călătorie cu metroul va conduce la o creştere lunară a veniturilor proprii ale Metrorex cu circa 10,719 milioane lei, valoare ce va contribui la diminuarea deficitului de finanţare şi un grad mai mare de acoperire a cheltuielilor de asigurare a serviciului public de transport călători cu metroul în condiţii de siguranţă.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

8 comentarii

  1. Da cum să nu, eu zic să facă 10 lei călătoria, să fie bani la buget, în Minsk capitala Belarusului, o călătorie cu metroul costă 1 leu, da un leu ați auzit bine și la noi vrea să devină pretul la metrou ca prețul de la trenul de Otopeni 5 lei – 16 km

  2. Banii nu se vor duce în investiții, ci în salariile miilor de giboni care șantajează anual bucureștenii.
    3 oameni, uneori chiar 4, schimbă un neon: 2 duc scara, unul neonul și unul e șeful.
    Schema de personal este atât de încărcată inutil, încât vor fi 5 oameni la schimbat un neon.
    Problema este că anual pe creste salariul cu 20%, au venituri (salarii plus nenumăratele sporturi) atât de mari, încât un electrician are cât un ministru, daca nu ai mai mult

  3. Banii nu se vor duce în investiții, ci în salariile miilor de **** care șantajează anual bucureștenii.
    3 oameni, uneori chiar 4, schimbă un neon: 2 duc scara, unul neonul și unul e șeful.
    Schema de personal este atât de încărcată inutil, încât vor fi 5 oameni la schimbat un neon.
    Problema este că anual pe creste salariul cu 20%, au venituri (salarii plus nenumăratele sporturi) atât de mari, încât un electrician are cât un ministru, daca nu ai mai mult

  4. In Valencia, 10 calatorii sunt 4 euro. Deci 0.40 euro = 2 lei calatoria.

    • Iar in Madrid, spre comparatie (capitala vs capitala), 6.10 euro, adica 30 lei, deci 3 lei pe calatorie.

  5. De o gramada de ani de zile, toti cetatenii tarii cotizeaza la metrorex. Deci pe spatele fiecarui cetatean din tara asta, circula bucurestenii aproape gratis cu metroul. Un cost corect al calatoriei ar fi undeva spre 10 lei. Ce e sub 10 lei, e asistenta sociala din partea tarii pentru bucuresteni. Asa ca da, la 5 lei e asistenta sociala.

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.