G4Media.ro

Haos global din cauza unui bug informatic care a afectat aeroporturi, spitale,…

Sursa foto: Pixabay.com

Haos global din cauza unui bug informatic care a afectat aeroporturi, spitale, companii aeriene, televiziuni și companii aeriene. O firmă de securitate cibernetică ar fi responsabilă de perturbarea serviciilor IT

Sectoare economice din întreaga lumea au fost afectate vineri de o problemă apărută la sistemele de operare Windows. Aproape 1.400 de zboruri au fost anulate, iar serviciile bancare, de sănătate, presa și magazinele au fost afectate la nivel global. Firma de securitate cibernetică Crowdstrike a anunțat că un „bug” (defect) al uneia dintre actualizările sale software a afectat sistemele de operare Windows. Potrivit companiei, a fost găsită o soluție, dar „ar putea dura ceva timp” până când sistemele vor fi pe deplin funcționale.

UPDATE 20:40 Ministerul Afacerilor Externe informează cetăţenii români care se află în străinătate şi intenţionează să călătorească pe cale aeriană că, în cursul zilei de vineri, în multe aeroporturi din străinătate au fost înregistrate perturbări ale orarului de zbor cauzate de o disfuncţionalitate a sistemelor de tehnologie a informaţiilor aviatice la nivel global, transmite Agerpres.

Astfel, au fost înregistrate întârzieri semnificative ale curselor aeriene în mai multe aeroporturi internaţionale, iar din raţiuni de siguranţă unele companii au dispus sistarea tuturor zborurilor până la remedierea situaţiei.

În acest context, MAE le recomandă cetăţenilor români care se află în aeroporturile afectate sau care au programate zboruri din/către astfel de aeroporturi să verifice orarul de zbor şi să menţină legătura cu reprezentanţii companiilor aeriene pentru obţinerea unor informaţii actualizate cu privire la potenţialele modificări ale acestui orar.

MAE reaminteşte cetăţenilor români care se confruntă cu o situaţie de urgenţă că pot contacta misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României în circumscripţia cărora se află, pentru a beneficia de asistenţă sau protecţie consulară. Lista completă a misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare ale României în străinătate poate fi consultată accesând www.mae.ro/romanian-missions.

Cetăţenii români pot obţine informaţii şi solicita sprijin la numerele de telefon ale misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare în a căror circumscripţie se află, apelurile fiind redirecţionate către Centrul de Contact şi Suport al Cetăţenilor Români din Străinătate şi preluate de operatorii Call Center în regim de permanenţă.

UPDATE 20:30 Zeci de zboruri au fost întârziate și anulate în SUA în urma blocajului IT global.

sursa foto: captura

UPDATE 20:15 Aproximativ 4.295 de zboruri la nivel global, sau 3,9% din toate serviciile programate, au fost anulate până astăzi, potrivit datelor din domeniul aviației furnizate de Cirium. Această cifră include și cele anulate din alte motive.

UPDATE 18:15 Aproximativ 3.340 de zboruri au fost anulate la nivel mondial, adică aproximativ 3% din toate serviciile programate, potrivit companiei de date aviatice Cirium – informează BBC. Acesta este numărul total de anulări, ceea ce înseamnă că unele s-ar putea să nu fie cauzate de căderea sistemelor IT.

UPDATE 18:00  Angajații s-ar putea confrunta cu o întârziere a plății salariilor, ca urmare a problemelor apărute în sistemele IT, ale industriile din întreaga lume, spune Global Payroll Association conform BBC.  Melanie Pizzey, director executiv al Global Payroll Association, spune că întreruperea ar putea avea „implicații grave pentru întreprinderile” din întreaga țară, în special cele care procesează săptămânal salariile.

Ea spune că întreruperea ar putea întârzia plata pentru angajații care sunt plătiți săptămânal sau lunar. „În cel mai bun caz, cei care gestionează salarizarea vor trebui să facă ore suplimentare pentru a remedia problema”, adaugă ea.

Update 17.00: Firma americană de antivirus Crowdstrike, care ar fi la baza defecțiunii globale, a pierdut 15% din valoarea sa la bursă, potrivit BBC. Compania e condusă de CEO-ul George Kurtz.

UPDATE 15:40 Avioanele pot ateriza din nou la Zurich, cel mai mare aeroport elvețian, începând de vineri, la prânz.

„Restricțiile de capacitate au fost ridicate cu efect imediat”, a declarat Skyguide într-o declarație citată de AFP.

UPDATE 15:07 Reuniune a Comitetului de urgenţă „Cobra” în Marea Britanie, pentru a analiza impactul problemelor informatice ale Microsoft

UPDATE 14:56 A fost anulat și zborul Wizz 3005 Otopeni – Luton

UPDATE 14:35 Cinci curse ale companiilor Wizz Air, Aeroitalia și Lufthansa au fost anulate vineri pe aeroportul Otopeni, din cauza penei informatice a sistemului Microsoft. Detalii, aici.

UPDATE 14:15 „O soluție va fi găsită în curând”: Microsoft reacționează oficial la întrerupere

Microsoft a publicat o declarație oficială cu privire la pana globală care afectează mulți clienți de afaceri din întreaga lume.

„Suntem conștienți de o problemă care afectează Windows din cauza unei actualizări la o platformă software terță”, a declarat Microsoft într-un comunicat de presă.

„Ne așteptăm ca o soluție să fie găsită în curând”, a precizat gigantul tehnologic.

UPDATE 13:03 American Airlines anunță reluarea operațiunilor

UPDATE 12:44 Acțiunile Crowdstrike, compania de securitate cibernetică acuzată că s-ar afla la originea penei informatice mondiale, au scăzut cu 20% în tranzacțiile care precedează deschiderea Wall Street.

UPDATE 12:38 Pana globală care afectează numeroase activități din întreaga lume „perturbă operațiunile informatice” ale organizatorilor Jocurilor Olimpice, a declarat vineri Comitetul de organizare Paris-2024, citat de AFP.

„Paris-2024 este conștient de problemele tehnice globale care afectează software-ul Microsoft. Aceste probleme perturbă operațiunile informatice ale Paris 2024”, a precizat Cojo într-un comunicat, cu o săptămână înaintea ceremoniei de deschidere a Jocurilor (26 iulie-11 august).

„UPDATE 12:14 Nimic în acest stadiu” nu sugerează un „atac cibernetic”, afirmă agenția franceză pentru securitate cibernetică

UPDATE 12:04 Zborurile sunt reluate treptat pe aeroportul din Berlin

UPDATE 12:00 Perturbarea serviciilor de telecomunicații provoacă întârzieri și pe aeroportul Otopeni: zborul Wizz 3125 către Abu Dhabi are o întârziere estimată de o oră, cursa Wizz Air către Bologna – întârziere 48 min. Wizz Air 3021 către Tenerife – întârziere o ora și 10 min iar zborul Wizz Air 3099 către Memmingen are o întârziere estimată de 45 min.

UPDATE 11:44 Niciun avion nu mai decolează de pe Aeroportul din Zurich

UPDATE 11:23 Și companiile Wizz si Eurowings se confruntă cu perturbări în activitate

UPDATE 11:20 Bursa de la Londra, afectată de o pana informatică globală

Bursa din Londra a fost afectată de o problemă tehnică care a afectat platforma sa de difuzare a informațiilor către piață. Afișarea modificărilor din FTSE 100, principalul său indice, a fost întârziată la deschidere.

„Serviciul de informare RNS se confruntă în prezent cu o problemă tehnică globală legată de o terță parte, care împiedică publicarea informațiilor”, potrivit unei note publicate pe site-ul Bursei din Londra și citat de BFM TV.

UPDATE 11:18 Problema ar fi fost cauzată de o actualizare defectuoasă a furnizorului de securitate cibernetică CrowdStrike, potrivit publicației The Verge.

Mii de echipamente Windows se confruntă astăzi cu problema Blue Screen of Death (BSOD) la pornire, afectând bănci, companii aeriene, televiziuni, supermarketuri și multe alte întreprinderi din întreaga lume. Aceasta scoate din funcțiune PC-urile și serverele afectate, forțându-le să intre într-o buclă de pornire de recuperare, astfel încât mașinile nu pot porni corect. Serviciul de securitate informatică CrowdStrike este utilizat pe scară largă de multe întreprinderi din întreaga.

UPDATE 11:16 Compania aeriană olandeză KLM a anunțat vineri că a fost nevoită să își suspende o mare parte din operațiuni din cauza penei informatice globale.

„KLM, ca și alte companii aeriene și aeroporturi, a fost, de asemenea, afectată de întreruperea globală a sistemului informatic, făcând imposibilă gestionarea zborurilor”, a precizat compania aeriană într-un comunicat, adăugând că a fost «nevoită să își suspende cea mai mare parte a operațiunilor».

UPDATE 11:14 Aeroportul din Hong Kong a declarat vineri că unele companii aeriene au fost afectate de o defecțiune a sistemelor informatice Microsoft.

„O întrerupere Microsoft care a perturbat serviciile companiilor aeriene din întreaga lume afectează unele dintre companiile aeriene de la Aeroportul Internațional Hong Kong”, a declarat Autoritatea Aeroportului Hong Kong, adăugând că operațiunile de zbor nu au fost afectate, potrivit AFP.

UPDATE Ora 11:03 Aeroportul Schiphol din Amsterdam, unul dintre cele mai aglomerate aeroporturi din Europa, a declarat vineri că a fost afectat de pana IT globală, care a afectat și aeroportul Eindhoven din sudul Olandei, compania aeriană Transavia și spitalele olandeze.

„În prezent, există o întrerupere IT globală. Această întrerupere are un impact și asupra zborurilor spre și dinspre Schiphol. Impactul este în prezent cartografiat”, a precizat aeroportul într-o declarație.

UPDATE 11:01 Trei companii aeriene indiene au anunțat vineri întreruperi ale sistemelor de rezervări, care corespund problemelor tehnice generalizate raportate de operatorii de zbor din întreaga lume.

„Sistemele noastre sunt afectate în prezent de o pană Microsoft”, a declarat transportatorul economic IndiGo într-o postare pe platforma de social media X, iar companiile aeriene Akasa Air și SpiceJet au anunțat, de asemenea, probleme tehnice.

UPDATE 11:58 Principalele companii aeriene americane, inclusiv Delta, United și American Airlines, au reținut la sol toate zborurile vineri dimineață din cauza unei probleme de comunicare, potrivit Administrației Federale a Aviației, citată de AFP.

„Toate (…) zborurile, indiferent de destinație”, au fost reținute la sol din cauza «problemelor de comunicare», a precizat FAA într-o notificare către companiile aeriene.

UPDATE 10:56 Air France anunță „perturbarea operațiunilor în anumite escale”, dar precizează că aeroporturile din Paris nu sunt afectate

UPDATE 10:54 O sursă din cadrul Aeroportului Internațional Henri Coandă a declarat pentru G4Media că problema ar fi legată de sistemul global de rezervări SITA, utilizat de companiile aeriene pentru rezervări. “E o problema la cloud-ul Microsoft, folosit de acest sistem. Noi, ca aeroport, nu avem legătura cu sistemul de rezervări”, a precizat sursa citată.

UPDATE 10:51 Ryanair spune că se confruntă cu perturbări globale din cauza unei defecțiuni informatice

UPDATE 10:50 Toate aeroporturile spaniole sunt afectate de o pană informatică globală  (manager)

Aeroporturile din Sydney și Berlin, precum și companii aeriene precum Delta Airlines, American Airlines și United, au raportat vineri perturbări majore ale serviciilor lor. În Statele Unite, numărul de urgență 911 a fost inaccesibil. În Franța, jurnaliștii de la RTL, TF1 și CNEWS au semnalat probleme tehnice majore care au perturbat emisia.

Cel mai mare operator feroviar din Marea Britanie a anunțat vineri că a fost afectat de probleme informatice care au dus la potențiale anulări de ultim moment.

„Ne confruntăm în prezent cu probleme informatice generalizate în întreaga noastră rețea”, au anunțat pe rețelele de socializare cele patru companii feroviare din grupul Govia Thameslink Railway.

Vineri dimineață, zborurile au fost suspendate pe aeroportul Berlin Brandenburg din Germania din cauza unei „probleme tehnice”, a declarat pentru AFP o purtătoare de cuvânt.

„Există întârzieri la check-in și operațiunile de zbor au trebuit să fie anulate până la ora 10:00 (0800 GMT)”, a declarat purtătoarea de cuvânt, adăugând însă că nu poate preciza când vor fi reluate.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

7 comentarii

  1. Cele mai mari servicii de cloud, AWS si Azure, au angajat foarte multi rusi.
    Majoritatea dintre ei sustin ce face tara lor in Ucraina, desi nu o spun cu voce tare.

    Aceste retele de cloud sunt foarte redundante, au izolare geografica a serviciilor, samd. dar inginerii rusi care se ocupa de ele pot totusi sa indice punctele vulnerabile – probabil asta s-a intamplat si aici.

    De ce firmele americane Amazon si Microsoft angajeaza rusi, in detrimentul europenilor spre exemplu, e greu de inteles.
    Partial se datoreaza acest fapt celor care fac recruitment – 100% indieni. Oricum e complet aiure – la AWS in Irlanda e plin de rusi spre exemplu.

    • rusii intelectuali de prin occident considera ca e mai bine sa fii proscris castigator decat proscris perdant.
      si as adauga google cu decizia lor mareata de a se baza excesiv de mult pe kotlin; elizarov a ramas in sankt petersburg de ex.

  2. Romania nu va fi afectata, deoarece la noi dosarele cu sina functioneaza perfect. S-ar putea sa ceara functionarii publici o marire pentru continuitatea lucrului. 🙂

  3. Mda…, incerc o gluma:
    Woody Harrelson in filmul 2012- la momentul declansarii apocalipsei, descrie unde se afla harta(ce indica locul unde sunt construite arcele salvatoare…): „in sectiunea harti; subsectiunea conspiratii; intre Roswell si Marilyn Monroe…”
    Cam pe-acolo gasim si raspunsul problemelor de azi!
    Totul va fi bine …

  4. Sunt atacuri rusești la infrastructuri .Trebuie sa ne obișnuim ,războiul are și alte forme

  5. E vorba despre CrowdStrike, companie eminamente americana.Treaba cu AWS sau Azure e tangentiala, pentru ca cei doi colosi utilizeza serviciile de scanare a porturilor aplicatiilor din cloud, utilizate ca SaaS.Citesc doar bazaconii de la priceputi pe grup.Nu au nicio treaba rusii sau alti pezevenghi cu incidentul. Serviciile MSOfice 365, toate in cloudul Azure au fost afectate din cauza problemelor de update pe Crowdstrike. Una doua imediat se arunca cu ciocolata in Microsoft sau Amazon.

  6. Compania CrowdStrike care produce un Antivirus s-a gandit sa lanseze o noua versiune a unui driver (fisiere .sys) pe care softul lor il foloseste si ce ramane o enigma e cum au rulat ei faza de testare pt acel nou driver si de ce nu au facut o lansare Beta (doar la cativa clienti) si au preferat sa o faca pe scara larga.