Mii de persoane au manifestat la Bruxelles împotriva închiderii unei fabrici Audi
Mii de persoane au defilat luni la Bruxelles în semn de susţinere a salariaţilor unei fabrici Audi ameninţate cu închiderea, în Belgia, şi pentru a cere Uniunii Europene (UE) investiţii în sectorul industrial, transmite News.ro. Fabrica Audi de la Bruxelles, care are aproximativ 3.000 de angajaţi în vederea producerii unui model de gamă înaltă al unei maşini electrice, ar putea fi închisă în 2025.
Vânzările acestui SUV – Q8 e-tron – sunt în scădere, iar conducerea a evocat ”costuri de producţie mari” în capitala belgiană.
Luni dimineaţa, o coloană de mii de muncitori – 5.500 potrivit poliţiei, ”peste 10.000” potrivit organizatorilor – a vrut să-i interpeleze pe liderii UE cu privire la necesitatea unor investiţii masive în vederea ”protejării locurilor de muncă industriale”.
”Ceea ce se face în Europa este contrariul a ceea ce ar trebui să se facă. Vorbim despre austeritate, deşi ar trebui să investim miliarde şi miliarde în industrie”, a declarat preşedintele unui sindicat belgian.
În mijlocul unor petarde şi fumigene, manifestanţii agitau pancarte prin care denunţau desfiinţarea unor locuri de muncă – în cascadă – şi salariaţi prinşi ”în capcană” în industrie sau distribuţie.
Delegaţii au venit din Germania, Polonia, Franţa sau Olanda. ”Vieţile noastre nu sunt linii de producţie”, proclama pe un carton întins un salariat de la departamentul de baterii al Audi Bruxelles.
”În câteva săptămâni ne vom întoarce în şomaj, fără bani şi fără perspective de viitor. Să fiu nevoit să mă formez din nou, la 37 de ani, va fi complicat”, a declarat acest muncitor.
În uzină activitatea nu s-a reluat în septembrie, după ”pauza” de peste vară.
Conflictul s-a intenficat după ce salariaţi în grevă au luat cheile de la 200 de maşini pentru a împiedica ieşirea acestora din fabrică. Ei le-au restituit până la urmă.
Această manifestaţie intervine în momentul în care problema maşinilor electrice care provin din China este fierbinte şi în care Uniunea Europeană (UE) este împărţită în privinţa oportunităţii de a impune suprataxe, riscând un răspuns al Beijingului.
”Europenii au neglijat producţia de maşini electrice de gamă medie, iar China ne invadează cu modele mult mai ieftine, care iau părţi de piaţă”, subliniază ministrul Locurilor de Muncă din Guvernul regiunii Bruxelles, Bernard Clerfayt, contactat de AFP.
În opinia sa, furia salariaţilor de la Audi este ”foarte legitimă, foarte de înţeles, cu atât mai mult cu cât conducerea nu este clară în privinţa planurilor pe care le are”. ”Fără îndoială, perspectivele financiare nu sunt bune”, a mai spus acesta.
Conducerea de la Bruxelles a grupului VW a evocat scenarii alternative cu privire la fabrica de lângă Bruxelles şi discuţii în curs cu ”potenţiali investitori”, fără să facă alte pecizări.
Jan Baetens, un reprezentant al Sindicatului belgian CSC, declară că nemulţumirile sunt cauzate de un termen în 2025, care urmează să marcheze în principiu sfârşitul în UE al vânzărilor de maşini noi cu motoare termice în favoarea celor electrice. Însă această dispoziţie este contestată de către Germania.
”Oamenii sunt împinşi să cumpere maşini electrice, dar la nivel de infrastructură nu suntem pregătiţi”, a spus sindicalistul.
Sindicatele belgiene au chemat la o manifestaţie naţională şi au avut loc greve în mai multe sectoare de activitate, ca în transporturile urbane la Bruxelles, unde traficul pe reţeaua de tramvai, autobuz şi metrou era perturbată.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank