UPDATE Mini-revoluție în administrație: primăriile și consiliile județene pot prelua de la CNAIR și de la guvern centurile ocolitoare și alte proiecte de infrastructură. Regiunea București – Ilfov e singura excepție
Autoritățile locale vor putea prelua de la diferitele autorități, ministere și companii naționale proiectele de infrastructură rutieră şi feroviară de interes local, a anunțat vineri şeful Cancelariei prim-ministrului, Ionel Dancă. Mișcarea, cerută de peste un deceniu de diferiți primari și șefi de consilii județene, poate fi realizată ca urmare a unei ordonanțe de urgență adoptate joi de guvern.
Posibilitatea de a transfera proiectele a fost acceptată de Comisia Europeană pentru șapte din cele opt regiuni de dezvoltare din România, excepția fiind regiunea București – Ilfov, una dintre cele mai bogate din întreaga Uniune Europeană, a declarat pentru G4Media.ro Marcel Boloș. ministrul Fondurilor Europene. Astfel, centura București și alte obiective de infrastructură din Capitală vor rămâne la autoritățile centrale.
Autoritățile centrale, mai ales Compania de Autostrăzi (CNAIR) s-au remarcat în ultimii ani prin incapacitatea de a gestiona proiectele de infrastructură, acestea fiind întârziate ani buni din cauza incompetenței sau corupției.
Mulți aleși locali au cerut posibilitatea de a prelua aceste proiecte, precum centurile orașelor, arătând că au fonduri (locale și europene) și capacitatea de a gestiona proiectele.
„Ministerul Fondurilor Europene a propus şi a fost adoptată o ordonanţă de urgenţă care permite transferul proiectelor de infrastructură rutieră şi feroviară de interes local de la autorităţile centrale la nivelul autorităţilor locale. Este o soluţie aşteptată, cerută de foarte mult timp de către autorităţile locale care asistau neputincioase la modul în care unele rute de transport cu trafic intens, pur şi simplu, aglomerau comunităţile locale, aglomerau infrastructura de transport local la nivelul unor localităţi, fără a putea interveni pentru modernizarea, extinderea sau reabiliarea acestor infrastructuri”, a explicat Dancă, în cadrul unei declaraţii de presă, la Palatul Victoria, potrivit Agerpres.
”E o decizie care pune dezvoltarea locală pe o nouă direcție. Aceasta e una dintre deciziile cele mai importante pe care le-am luat pentru a responsabiliza autoritățile locale”, a declarat Marcel Boloș pentru G4Media.ro.
El a evidenţiat că, prin această OUG, autorităţile locale vor avea posibilitatea să preia în gestiune şi execuţie proiecte de infrastructură rutieră şi feroviară, fie prin autoritatea locală, fie prin asociaţii de dezvoltare intercomunitară. Astfel, drumuri naţionale, centuri ocolitoare care nu erau până în prezent în grafic de execuţie la nivelul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere vor putea fi transferate autorităţilor locale şi executate în gestiunea acestora, urmând ca, după finalizarea lucrărilor, acestea să revină în administrarea CNAIR.
Mai exact, actul normativ adoptat de Guvernul orban le dă autorităților locale posibilitatea, fie de a intra într-un parteneriat cu CNAIR pentru derularea unor proiecte, fie de a le prelua cu totul. „Lista proiectelor de infrastructură care pot face obiectul prevederilor prezentului articol se aprobă prin ordinul ministrului transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor, cu avizul Ministerului Fondurilor Europene”, se arată în OUG.
2,15 miliarde de euro, risc de dezangajare în acest an a fondurilor europene
„Prin acest mecanism, se rezolvă o problemă acută a Programului Operaţional Infrastructură Mare, respectiv un risc de dezangajare de peste două miliarde de euro, tocmai pentru că sunt proiecte care au întârziat, nu au fost pregătite suficient de către guvernările anterioare – din lipsă de interes, din lipsă de competenţă – şi acum acestea au posibilitatea să fie transferate la nivel local, unde există voinţă şi interes major pentru realizarea acestora şi vor putea fi realizate, astfel încât România să nu piardă banii europeni”, a menţionat Ionel Dancă.
Potrivit actului normativ, pentru anul 2020 riscul de dezangajare la nivelul tuturor programelor operaționale este în valoare de 2,15 miliarde euro, iar cele mai mari valori ale riscului de dezangajare sunt înregistrate la nivelul Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM) cu valoarea de 778,17 milioane euro, Programului Operațional Regional cu valoarea de 740,13 milioane euro și a Programului Operațional Capital Uman cu o valoare de 382,16 milioane euro. Cu alte cuvinte, România riscă să piardă în șase luni sume uriașe de bani. Riscul de dezangajare acționează imediat la sfârșitul anului calendaristic prin dezangajarea sumelor din bugetul alocat României.
El a precizat că, în cadrul aceleiaşi ordonanţe de urgenţă, au fost introduse modificări în ceea ce priveşte decontarea unor cheltuieli, în special pentru zona de cercetare.
„Cu acordul Comisiei Europene, în cadrul proiectelor de cercetare vor putea fi decontate cheltuieli de până la 75% cu achiziţia echipamentelor, în primul an de derulare a proiectului. Aceste cheltuieli erau până în prezent decontate ulterior desfăşurării unor etape din cadrul proiectului. Nu puteau fi decontate în prima etapă. Este o modificare importantă care grăbeşte şi facilitează derularea proiectelor de cercetare”, a arătat şeful Cancelariei premierului, citat de Agerpres.
Foto: Lucrări di infrastructură / CNAIR
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
14 comentarii