G4Media.ro

Ministerul Culturii va solicita companiei Louis Vuitton să recunoască modelul iei din…

Sursa foto: Facebook / La Blouse Roumaine – Louis Vuitton 2024 – O întreaga familie din Vaideeni, Vâlcea fotografiată în 2022 – Femei din Gura Râului, Sibiu, ieșind de la biserică, 1998

Ministerul Culturii va solicita companiei Louis Vuitton să recunoască modelul iei din Mărginimea Sibiului / ”Această situaţie merită transformată într-o oportunitate”

Ministrul Culturii, Raluca Turcan, a anunţat că va solicita companiei Louis Vuitton să recunoască modelul iei cu şinoare specifică zonei Sibiului, în urma campaniei iniţiate de comunitatea La Blouse roumaine „Give Credit”, transmite News.ro.

„În mod firesc, vom solicita companiei Louis Vuitton recunoaşterea valorii patrimoniale şi culturale a modelului iei cu şinoare, specifică zonei Sibiului. Creaţia populară autentică şi-a menţinut valoarea peste timp, dovadă că ia românească a fost şi rămâne o sursă de inspiraţie pentru pictori, designeri sau producători de produse de lux precum Louis Vuitton. Această situaţie merită transformată într-o oportunitate, în sensul recunoaşterii la nivel internaţional a valorii inestimabile a tradiţiei româneşti”, a scris Raluca Turcan pe Facebook.

Brandul Louis Vuitton a folosit, potrivit La Blouse roumaine, modelul cămăşii din Mărginimea Sibiului în noua colecţie 2024, fără menţionarea originii şi fără acordul păstrătorilor de zestre culturală. Prin campania „Give Credit” se cere ca brandul „să scoată piesele din colecţie până la obţinerea acordului din partea comunităţilor, cu creditarea originii”.

În urma anunţului ministrului Culturii, Paula Popoiu, director al Muzeului Satului, a subliniat, într-un mesaj, că odată cu acest demers ar putea fi reglementată copierea şi menţionarea sursei.

„Poate se reglementează copierea şi se impune obligativitatea de a menţiona sursa. Trebuia făcut demult acest lucru. Ca rău nu ar fi să vezi ca Vuitton se inspiră din cămăşile ţărăncii din România. Nu poţi opri marile case de modă să se inspire. Am avut şi noi cândva UCECOM care tot din costumul tradiţional se inspira. E vina noastră ca nu am făcut nişte reglementări clare în privinţa copierii acestor elemente de cultură tradiţională. Ce facem dacă o casă de modă românească face acelaşi lucru? Şi le prezintă în străinătate. Sigur ne-am bucura pentru ca ar fi o bună imagine pentru România. Sigur ar fi şi să le facem noi cunoscute şi să le şi protejăm împotriva copierii excesive şi anonime . Nu cred ca putem fi doar o insulă închisă vizitatorilor. Dacă facem din ia tradiţională o marcă europeană se va menţiona sursa obligatoriu şi pentru Vuitton. Că dacă vrem sa o ţinem ascunsă prin lăzi de zestre sau colecţii muzeale nu văd la ce ne- ar folosi. Şi dacă tot ne revoltăm hai să vedem şi ce este cu iile copiate de chinezi pe materiale proaste şi aduse în magazinele româneşti. Uneori se strecoară şi prin magazine de muzeu. Mai degrabă aş spune ca ia trebuie popularizată ca românească şi atunci ar fi mai de folos pentru imaginea ţării. Şi dacă mai scoatem şi ceva albume cu colecţiile noastre, în limba engleză, franceză, spaniolă s-ar şti cam de pe unde vine inspiraţia Vuitton. Sau alte case de modă pentru ca au mai fost şi vor mai fi. Ar fi de bun augur o dezbatere care să aibă drept consecinţă nişte reglementări legislative”, a scris Paula Popoiu.

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...