G4Media.ro

Ministerul Dezvoltării a explicat de ce a fost scos din consultare publică…

Sursa foto: Shutterstock

Ministerul Dezvoltării a explicat de ce a fost scos din consultare publică proiectul taxării mașinilor poluante: Decizia, luată în vederea unei consultări mai ample/ Ministerul spune că măsura este absolut necesară pentru aer curat

Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației a explicat marți seara de ce a retras din dezbaterea publică proiectul privind introducerea unor taxe pentru autovehiculele care circulă în Zonele cu Niveluri Scăzute de Emisii. Potrivit instituției, este nevoie de „consultări mai ample”.

Cu câteva ore mai devreme, PSD a anunțat că proiectul de hotărâre de guvern promovat de Ministerul Dezvoltării nu va intra în dezbaterea Guvernului şi va fi scos de pe agendă.

„Proiectul de HG promovat de Ministerul Dezvoltării (condus de ministrul PNL Adrian Veştea – n.r) cu privire la introducerea unor taxe pentru autovehiculele care circulă în Zonele cu Niveluri Scăzute de Emisii nu va intra în dezbaterea Guvernului. Această iniţiativă, care are un impact social ridicat şi care introduce taxe noi, nu a respectat solicitarea premierului Marcel Ciolacu de a parcurge în prealabil o etapă de consultare publică şi de a fi validată politic în interiorul Coaliţiei de Guvernare”, a transmis, marţi, PSD.

PSD menţionează că această iniţiativă, „care are un impact social ridicat şi care introduce taxe noi”, nu a respectat solicitarea premierului Marcel Ciolacu de a parcurge în prealabil o etapă de consultare publică şi de a fi validată politic în interiorul Coaliţiei de Guvernare.

„Ca atare, proiectul va fi scos de pe agenda Guvernului”, au mai spus social-democraţii.

Ministerul Dezvoltării scrie pe pagina sa de Facebook că decizia a fost luată în vederea unei consultări mai ample atât cu partenerii din cadrul Coaliției de Guvernare, cât și cu reprezentanții structurilor asociative ale autorităților administrației publice locale, ai mediului de afaceri și ai societății civile.

Proiectul, lansat în consultare publică, în data de 26 iulie a.c., are în vedere aplicarea prevederilor Legii nr. 155/2023 privind mobilitatea urbană durabilă, act normativ adoptat de Parlamentul României (ca urmare a consultării în cadrul Coaliției de Guvernare) și publicat în Monitorul Oficial al României pe 31 mai 2023, și care precizează că, ”în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, ministerul de resort, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (Ministerul Mediului – România) și Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (Ministerul Transporturilor si Infrastructurii România) elaborează metodologia de elaborare a regulilor de acces, a modului de aplicare a tarifelor, precum și a excepțiilor aferente ZNSE, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului”.

Potrivit ministerului, ”proiectul, lansat în consultare publică, în data de 26 iulie a.c., are în vedere aplicarea prevederilor Legii nr. 155/2023 privind mobilitatea urbană durabilă, act normativ adoptat de Parlamentul României (ca urmare a consultării în cadrul Coaliţiei de Guvernare) şi publicat în Monitorul Oficial al României pe 31 mai 2023, şi care precizează că, „în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, ministerul de resort”. ”Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor şi Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii elaborează metodologia de elaborare a regulilor de acces, a modului de aplicare a tarifelor, precum şi a excepţiilor aferente ZNSE, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului”, arată comunicatul.

”În plus, Legea nr. 155/2023 reprezintă Jalonul nr. 288 în cadrul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), pentru care a fost stabilită obligativitatea de a crea mecanismul de adoptare a zonelor cu emisii scăzute de către autorităţile publice locale, iar metodologia de elaborare a regulilor de acces, a modului de aplicare a tarifelor, precum şi a excepţiilor aferente zonelor cu nivel scăzut de emisii reprezintă una dintre măsurile aferente CISC (Comitetului Interministerial privind Schimbările Climatice) – prioritatea de ordin legislativ nr. 43 din Planul stabilit pentru anul 2024”, menţionează ministerul Dezvoltării. MInisterul arată că proiectul propus de MDLPA a fost elaborat în cadrul unui grup constituit la nivel tehnic, cu reprezentanţi ai Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, ai Ministerului Transporturilor (prin Registrul Auto Român) şi ai Ministerului Afacerilor Interne şi are în vedere o abordare unitară la nivel naţional cu privire la criteriile şi etapele necesare, astfel încât să fie stabilit un cadru de implementare cât mai facil pentru autorităţile publice locale şi pentru cetăţeni.

”De asemenea, se acordă o maximă flexibilitate pentru autorităţile publice locale, care ar urma să stabilească localizarea zonelor cu emisii scăzute, dimensiunea acestora, clasele de vehicule pentru care este permis accesul nerestricţionat (în funcţie de norma de poluare şi de tipul de carburant) şi modul de abordare – dacă se stabilesc restricţii sau tarifare (accesul în zona respectivă fiind condiţionat de un tarif stabilit exclusiv de autoritatea publică locală). Prin urmare, posesorul unui vehicul non-euro nu este obligat la niciun tarif dacă nu intră într-o astfel de zonă. Totodată, se instituie o perioadă de acomodare de un an de zile, ceea ce înseamnă că obligativitatea respectării prevederilor din Legea nr. 155/2023 şi din proiectul de HG ar intra în vigoare începând cu data de 31 mai 2026”, subliniază Ministerul Dezvoltării.,

Ministerul ţine să precizeze că ”România se află în risc de infringement din cauza situaţiei deficitare, chiar alarmante, a calităţii aerului din mai multe zone urbane din ţară, unde se înregistrează creşteri ale nivelului de poluare peste media înregistrată la nivelul altor ţări europene”.

”Ministerul Dezvoltării reafirmă că această măsură este absolut necesară pentru toţi cetăţenii, contribuind la asigurarea unui mediu cu aer curat, la crearea mai multor spaţii de relaxare, promenadă sau interacţiune, dar şi la decongestionarea traficului din zonele cu mari aglomerări urbane, fără a fi afectată mobilitatea regională”, mai spune instituţia.

Guvernul avea în plan să instituie în orașele României Zonele cu Niveluri Scăzute de Emisii unde circulația autovehiculelor deținute de cetățeni și firme ce nu stabilesc anumite baremuri privind noxele vor avea circulația limitată iar, în anumite cazuri, permisă doar după plata unei taxe, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern inițiat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, după cum a scris Economedia aici. Autovehiculele instituțiilor de apărare, ordine publică și servicii publice sunt exceptate de la prevederile actualei HG. De asemenea, prevederile legii nu se aplică celor ce au domiciliul sau rezidența în respectiva zonă.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

3 comentarii

  1. Foarte oximoronic. E absolut necesar sa implementam asa ceva si ne incasam amenzi daca nu o facem, dar hai sa mai amanam nitel ca nu arde

  2. Ce vrăjeală ieftină. E an electoral

  3. Ministerul să explice de ce a făcut proiectul, nu de ce l-a scos.