G4Media.ro

Ministrul Apărării: Dacă nu semnăm contractul pentru cele patru corvete până la…

Ministrul Apărării: Dacă nu semnăm contractul pentru cele patru corvete până la final de aprilie, căutăm altă soluţie/ Grupul francez Naval Group a câștigat licitația în 2019

Ministrul Apărării, Vasile Dîncu, a declarat în cadrul emisiunii Talk News, difuzată de Profit News, că România nu mai are răbdare în privinţa celor patru corvete pe care se străduieşte, de mai bine de patru ani, să le cumpere. Ultima prelungire de două luni expiră luna viitoare, transmite News.ro.

„Din păcate, de mai bine de patru ani avem procese, apoi o perioadă de negociere foarte lungă. E o asociere dintre români şi francezi care, după cum văd în ultima vreme, nu funcţionează foarte bine. La cererea celor doi asociaţi, am mai făcut o prelungire de două luni. În foarte scurt timp, însă, la finalul lunii următoare va trebui să vedem dacă, într-adevăr, cei care au câştigat această licitaţie sunt în stare să prezinte o ofertă viabilă pentru noi, dacă nu, va trebui să căutăm o altă soluţie”, a declarat ministrul Apărării.

Ministrul Vasile Dîncu spune că nu doar cei doi asociaţi au un rol în această întârziere, ci şi procedurile greoaie privind licitaţiile şi achiziţiile.

„Problema trebuia să fie tranşată acum patru ani. S-a tot amânat pentru că, la noi, şi legislaţia, şi modul în care se realizează achiziţiile sunt foarte complicate, este o legislaţie foarte stufoasă, există şi multă birocraţie. Există posibilitatea de a face mereu contestaţii. Măcar în această perioadă de criză, sper să găsim modalităţi mai rapide prin care să facem achiziţii, pentru că, atunci când e vorba de o pandemie sau de un război în zonă, este imposibil să aştepţi după proceduri ani de zile pentru a avea o dotare minimă”, afirmă Dîncu.

România a vorbit pentru prima dată despre cumpărarea corvetelor în 2016, dar procedurile au fost accelerate în 2018. Un an mai târziu, gigantul francez Naval Group şi Şantierul Naval Constanţa au câştigat licitaţia, dar contractul nu a fost semnat nici până azi. Tranzacţia este importantă pentru România, care are acum o singură corvetă. În plus, programul cuprinde şi modernizarea celor două fregate Regina Maria şi regele Ferdinand.

La sfârșitul lunii ianuarie, Ministrul Apărării Naționale, Vasile Dîncu, declara, după întâlnirea cu ministrul francez al Forțelor Armate, Florence Parly, că este convins că va fi găsită „o soluție rapidă” pentru proiectul achiziției de corvete.

Ministrul francez a precizat că industria Franței este angajată în întregime pentru a ajuta forțele armate române în procesul de modernizare.

„Franța și industria sa sunt în întregime angajate pentru a ajuta forțele armate române să depășească o nouă etapă în procesul de modernizare, în special în problema corvetelor”, a afirmat Florence Parly.

Context

În septembrie 2021, Ministerul Apărării Naționale își exprima, într-un răspuns transmis redacției G4Media.ro, „în mod ferm disponibilitatea de semnare” a acordului-cadru pentru cele patru corvete Gowind 2500 cu compania franceză Naval Group, implicată recent în criza submarinelor. Totuși, semnarea acordului-cadru trenează de mai bine de un an de la soluționarea unui litigiu în instanță cu compania rivală Damen, care a pierdut licitația.

Grupul francez Naval Group a fost declarat câștigător în iulie 2019 al licitației demarate de statul român pentru construirea a patru corvete Gowind 2500.

În iulie 2020, Curtea de Apel București a respins definitiv solicitarea companiei olandeze Damen, aflată în competiție cu Naval Group, care a intentat proces Ministerului Apărării Naționale prin care cerea anularea procedurii de atribuire a contractului de 1,6 miliarde euro pentru achiziția celor patru corvete militare.

În cursa pentru licitație, francezii i-au devansat pe olandezii de la Damen, care urmau să lucreze pe șantierul lor de la Galați, și pe italienii de la Fincantieri, care urmau să colaboreze cu șantierul naval Tulcea.

După ce a semnat în aprilie 2018 un parteneriat cu Șantierul Naval din Constanța, pentru a putea construi corvetele acolo, Naval Group s-a înscris în cursa pentru contractul în care Ministerul Apărării Naționale a pus la bătaie 1,6 miliarde de euro, cu modelul de corvetă Gowind 2500.

Contractul pentru cele patru corvete noi includea în forma inițială și modernizarea celor două fregate aflate deja în dotarea forțelor navale. Printre statele cărora Naval Group a mai vândut modelul de corvetă Gowind 2500 se numără Emiratele Arabe Unite, Egipt și Malaysia.

Licitația corvetelor a fost blocată încă din ianuarie 2019, după ce secretarul de stat pentru Armamente, proaspăt demis de premierul Viorica Dăncilă în luna iunie, a sesizat Parchetul Militar cu privire la suspiciuni că procedura s-ar fi realizat în mod ilegal.

Guvernul tehnocrat condus de Dacian Cioloș anunțase inițial în 2016 că atribuie contractul direct olandezilor de la Damen pentru suma de 1,6 miliarde euro, urmând ca Damen să construiască navele la șantierul din Galați. După ce PSD a venit la putere, procedura a fost sistată, considerând că procedura nu a fost respectată, fiind nevoie de aprobarea Parlamentului pentru o achiziție cu o valoare atât de mare.

sursa foto: Naval Group

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

29 comentarii

  1. De la un Stat eșuat nu te poți astepta decât la vorbe și la timp și bani pierduți.
    Un Stat de impotenți care se vaită de legislație și birocrație ca și cand le-ar fi făcut altcineva, mama!

    • Acest comunicat a fost dat sa nu pregateasca pentru inca o miselie care o fac.

    • Sa mori tu. Poate exista alte probleme care impiedica achizitia corvetelor. Poate ca problema este la constructorul francez. Mai documentati-va naibii inainte sa vorbiti.

    • chiar daca contractul pica, banii sunt dati inapoi 🙂 logic nu ?

  2. Straduiti-va bine ca le puteam avea de 4 ani daca nu era peeeeseeeeedeeee aripa Dragnea, spagari de top. Asa cum puteam avea deja si platforme de extractia gazului in offshore. Ati asteptat sa atace Rusia Ucraina. Incredeibil ce oameni indolenti.

    • @ прогресс Multă U.E. lui putin si lui progres!

    • Deciziile le ia CSAT în frunte cu mult iubitul Cerb paltonar din Carpați aflat la 2 lea mandat,resfirați,resfirați.

    • @Progesistule te-am deteriorat de esti atat de dezincronizat in scris? 🙂

    • Nea Progres, uita ce ti-a spus matale Dragnea, la capitalisti gazul se duce la ala care da banul.
      D-aia homo sovieticus da chix mereu, crede ca economia asculta de comenzile lui.

    • Șpaga nu e la gruparea dragnea ci la gruparea generalilor DGIA (Savu & altii), via DAMEN.

  3. dar de ce nu am semnat pana acum? Sunt 3 ani de la castigarea licitatiei, nu? Ah, e cumva un semnal din ochi celor de la Naval Group sa dea spaga necesara, nu? Bai cainilor, meritati deportati in Ucraina ca si cautatori de mine antipersonal.

  4. Sa ai firme cu santiere proprii in Romania (olandezii si italienii) si tu sa te milogesti de francezi sa cada la pace cu un santier fara experienta in domeniul navelor militare. Penibil…

    • Pai astia nu se inteleg daca sunt impreuna la guvernare dar sa te astepti la altceva.

    • Si francezii trebuie sa construiasca 3 din cele 4 corvete in Romania, au semnat deja contract cu Santierul Naval Constanta. Doar prima corveta or s-o construiasca altundeva.

    • @Griska la SNC e problema. Nu e autorizat pt. Nave militare. Și ceva psd-isti pe la SNC, probabil motivul pt care a fost anulată comanda cu Damen și au câștigat francezii.
      P.S toate cele 4 corvete trebuie făcute în RO. Și nimic nu e semnat deocamdată.

    • 👍

  5. culmea e ca cel care s-a opus cel mai tare a fost ministrul apararii din guvernul catu.francezii au castigat licitatia si au facut presiuni la inalt nivel insa ministrul apararii , ulterior pm s-a tinut tare si nu a vrut sa discute cu ambasadorul intai apoi cu ministrul apararii din franta , situatia ajungand la macron care a amenintat cu plecarea dacia in maroc.olandezii poate ca nu merita macar prin prisma presiunilor pe care le fac pe partea politica( intrarea in schengen) pentru preluarea sau cel putin reducerea activitatii portului constanta care le-ar aduce scaderea fluxului pe rotterdam.actualul ministru al apararii denatureaza adevarul cu reacredinta .

    • In materie de fregate si corvete francezii sunt cei mai tari din Europa. Naval Group este un gigant pe piata.
      Aia cu olandezii si Portul Constanta e o tampenie propagata in spatiul public de niste natarai.

    • Gabriel> cate nave militare a construit santierul din Constanta si cate au construit olandezii si italienii la Galati, Tulcea etc? Cine e patronul SNC? Un afacerist serios, nu?

  6. „In materie de fregate si corvete francezii sunt cei mai tari din Europa. Naval Group este un gigant pe piata.
    Aia cu olandezii si Portul Constanta e o tampenie propagata in spatiul public de niste natarai.”
    De aia vând în emirate, Malaysia și Egipt. Unde corupția și dictatura dictează.
    Despre ce vorbim?

    • Vorbeam de tehnologie si performante. Chiar crezi ca americanii sau olandezii nu dau spaga pentru contracte babane? Ai fi un naiv.

  7. Și da nu uitam alte aspecte. Francezii au vrut să vândă Rusiei Nave de asalt. Firme de stat franceze refuza sa se retragă din Rusia. Franța a luat atitudine fermă împotriva Rusiei abia la câteva zile după atac. După ce s-au lămurit că blitzkriegul armatei roșii a dat chix. Macrin îl primea pe Putin cu covor roșu . Poatr ar trebui să alegem altceva.

  8. Asta e, daca Franțuzii nu au vrut sa de-a Șpagă.
    GHINION.

  9. Romania, un stat esuat.
    Ultimul, nu uita sa stingi lumina.
    Furt , coruptie, moaca, atac la persoana, invidie, mitocanie, incompetenta, avaritie , fudulie , analfabeti functionali cu doctorate.

    • ……continuare…
      Lasitate, minciuna, lipsa de responsabilitate , marturie falsa, lenesi, sistemul judiciar cladit ptr a proteja, sprijini si incuraja , cei mentionati anterior.
      Pe dl ministru al Dezarmarii Romaniei , dl Dancu, IL cam doare unde soarele nu lumineaza , de corvete
      Seful Ministerului Mentinerii Romaniei Dezarmate , dl Dancu ,este ocupat cu caile de a fi buni vecini cu Rusia.

      Dl Dancu este ptr Inzestrarea miltara a Romaniei, exact ce a fost camaradul sau , dl Dragnea, ptr independenta energetica a Romaniei. Adica sarutul mortii.
      La aceasta putem adauga si pe discotecarul dl Teodorovici , si pe liceeanul amator cu un ego de marimea Rusiei , dl Catu.
      Ah , era sa-l uit pe dl DOCTOR , prim ministru , Ciuca si pe dl pastor fara oi , dl Ciolacu , si pe dl faraon Arafat pe care absolut nici o pandemie, criza economica, caderi de guverne , remanieri si inflatii sunt in stare sa ol dizlocheze de pe postul in care a fist cimentat.
      Ma voi repeta : Romania, un stat esuat.

  10. Epilog

    Romania , SUBSIDIATA ,de UE.
    Romania , APARATA ,de NATO.

  11. Imi cer scuze ptr omisie…
    Dl presedinte Iohannis….
    In opinia mea , cele mai mari calitati ale actualului presedinte roman , sunt doua…nu. Trei :
    Este autorul roman care a scris cartea cu titlul : ” Platitudini si Discursuri obscure”.
    Dupa mandat dl Iohannis , ar putea deschide o clinica. Dumnealui a reusit prin efectul colateral al discursurilor lui,sa vindece Insomnia.
    Ura dlui Iohannis fata de dl Orban ,( al carui prima calitate este Ego ul , urmata imediat de cameleonismul politic) , a fost mai mare decat dragostea lui fata de Coalitia precedenta. Pandemie, sau nu.