Ministrul Burduja despre marele proiect de 500 de milioane de euro al statului român: Cloud-ul guvernamental nu rezolvă în sine eliminarea drumurilor între instituţiile statului
Cloud-ul guvernamental nu rezolvă în sine eliminarea drumurilor între instituţiile statului sau eliminarea hârtiilor, pe care ni le dorim cu toţii, a declarat marţi ministrul Cercetării, Inovării şi Digitalizării, Sebastian Burduja, potrivit Agerpres.
La ce va folosi atunci proiectul estimat la 500 de milioane de euro? La ”rezilienţa datelor şi plasarea lor într-un sistem sigur”, potrivit noului ministru liberal.
„Cloud-ul guvernamental nu rezolvă în sine eliminarea drumurilor între instituţiile statului sau eliminarea hârtiilor, pe care ni le dorim cu toţii, dar ce rezolvă un cloud este rezilienţa datelor şi a plasa aceste date într-un sistem sigur – care nu mai este pe serverul de sub biroul unui preşedinte de agenţie sau mai ştiu eu pe unde – este într-un sistem sigur. Ăsta este scopul principal al cloud-ului. Mai există dimensiunea de interoperabilitate; aceea va rezolva eliminarea drumurilor între instituţii şi eliminarea hârtiilor şi copiilor care ni se cer de fiecare dată când interacţionăm cu statul. Dar poţi să ai interoperabilitate înainte de a avea cloud şi acesta este unul dintre obiectivele mele principale. Şi, de asemenea, poţi să ai cloud fără să ai interoperabilitate. Se întâmplă şi în alte ţări”, a declarat ministrul Digitalizării, la conferinţa „România şi industriile de vârf: Cum putem folosi oportunitatea resetării accelerate a economiei europene”.
Cloud-ul guvernamental este unul dintre cele mai mari proiecte ale României din PNRR. Proiectul pus în dezbatere publică de guvern a stârnit însă criticile mediului privat, care a pus la îndoială atât modul de gestionare a datelor, cât și funcționalitatea cloud-ului.
Potrivit acestuia, cloud-ul guvernamental „este un proiect mare, un proiect de jumătate de miliard, dar el în sine, fără partea de interoperabilitate, nu va rezolva bătăile de cap ale românilor în raport cu statul”.
„Pe acelea trebuie să le luăm la bucată şi asta trebuie să facă acest minister, de fapt să împingă alţi actori ai statului, alte instituţii publice să se digitalizeze şi să comunice între ele, să facă bazele de date să comunice între ele. Nu este o mare filosofie. Trebuie să ne uităm la documentele cele mai cerute de cetăţenii români, de exemplu cazierul judiciar, care se cere la fiecare angajare sau la orice alt eveniment mare, şi să-l digitalizăm”, a spus Sebastian Burduja.
El a explicat că, pe partea de rezilienţă, tehnic, poţi să ai un cloud guvernamental şi să nu ai interoperabilitate.
„Nu ne dorim lucrul ăsta. Noi ne dorim să rezolvăm partea de interoperabilitate, punctual, instituţie cu instituţie, până să avem proiectul de cloud implementat, astfel încât în momentul în care va fi gata să avem cât mai multe instituţii care nu doar îşi migrează datele în cloud, dar sunt şi în stare să comunice între ele. Aici avem şi Legea interoperabilităţii, care este în Parlament şi are termen finalul lunii iunie, depusă de colegul meu Sabin Sărmaş. Conform PNRR-ului, primele instituţii migrate ar fi undeva prin 2025-2026, dar dorinţa mea este să nu aşteptăm atât timp până când să avem baze de date care comunică între ele şi de fapt să digitalizăm aceste servicii într-un termen accelerat”, a adăugat ministrul. (Sursa foto: Facebook / STS)
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
15 comentarii