G4Media.ro

Grindeanu: Tarom are obligația să achite toate despăgubirile pasagerilor / Ce au…

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media

Grindeanu: Tarom are obligația să achite toate despăgubirile pasagerilor / Ce au făcut azi piloții, că s-au declarat „inapți” cu 2 minute înainte de zbor, nu arată respect față de oameni / Sper ca de mâine dimineață să se revină la programul obișnuit de zbor

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a spus luni seara, în emisiune la Antena 3, că „tactica” celor aproximativ 30 de piloți ai Tarom, care s-au declarat inapți este de fapt o grevă, și că e inadmisibil cum s-a procedat, cursele fiind anulate cu câteva minte înainte de orele la care erau prevăzute zborurile, ca o bătaie de joc la adresa călătorilor.  Grindeanu a informat că în medie salariul unui pilot al Tarom este de 5000 de Euro/lună și poate ajunge și la 6500 de Euro pe lună. El afirmă că înțelege că veniturile nu sunt la fel de mari precum la alte companii aeriene, dar a subliniat că până în prezent conducerea Aeroportului n-a reușit să implementeze programul de restructurare pentru care, de altfel, a primit și sprijin financiar din partea Comisiei Europene, respectiv 100 de milioane de euro.

„Nu poți să faci o grevă folosindu-te de această tactică: declari cu două minte înainte de zbor că ești inapt. Grevele sunt anunțate în prealabil, ca oamenii să nu mai vină în aeroport, să nu stea să predea bagaje și să treacă de zona de securitate. Ceea ce au făcut piloții a fost o împingere la maxim a acestei situații. Am avut greve și la Lufthansa, dar toată Europa a aflat din timp. Oamenii și-au reprogramat călătoriile, nu și-a bătut nimeni joc de ei. Eu de exemplu am aflat azi noapte la ora 1:30 că există două echipaje care s-au declarat inapte, de pe zona de Orient. Apoi a doua zi s-a repetat, în total 29 de piloți… Sigur, dimineața am constituit o echipă de lucru (…) Am încercat să mediem acest dialog, între piloți și conducerea Aeroportului, dar nu mă așteptam ca, așa, peste noapte să se vină cu cerință de creștere salarială de 40%. S-au început negocieri de la 40% (…) Nu poți să vii să blochezi cu 5 minute înainte zborurile și apoi să ceri cu peste 40% salariu mai mare. Nu poți să faci peste noapte asemenea mișcări, când ați văzut și voi, câte dificultăți li s-au creat pasagerilor. Când vrei să negociezi există niște pași care trebuie urmați. Se poate înțelege că sunt revendicări, că se doresc salarii mai bune, e un drept, dar pașii trebuie făcuți corect, cu respect față de pasageri, or, faptul că te declari inapt cu 10 min înainte de zbor nu arată respect fată de oameni”, a comentat Sorin Grindeanu.

El a mai precizat că ministerul său nu mai are nicio competență în a se implica în gestionarea companiei Tarom, chiar dacă statul este acționarul majoritar al companiei. Potrivit legii guvernanței, o firmă a selectat recent membrii noului Consiliu de Administrație, care e condus de Daniel Idolu, fost director la Aeroport Timișoara. De asemena, din noul CA face parte și Anca Boagiu, fost ministru al Transporturilor în Guvernul Boc.

Grindeanu a spus că a discutat cu Idolu, care i-a comunicat că s-au purtat negocieri toată ziua cu piloții. Mai mult, el a spus că s-au făcut și 10 noi angajări, subliniind că are încredere că de mâine programul Tarom va reveni la normal. „Membrii din Consiliul de Administrație au mandat să găsească soluții prin care să deblocăm această situație nefericită, dar acest lucru trebuia să se întâmple înainte că cei 29 de piloți să se declare inapți”, a spus Grindeanu.

Întrebat ce se va întâmpla cu sutele de pasageri care au avut de suferit în urma acestei greve, Grindeanu a răspuns că Tarom are obligația să plătească toate despăgubirile. „Au obligația să găsească bani și să le plătească oamenilor, iar de mâine să se revină la normal. Această situație a apărut peste noapte și sper să fie depășită la fel de repede, toate negocierile să fie făcute în liniște nu sub asemenea presiune”, a comentat Grindeanu.

El a atras atenția că deși Comisia Europeană a contribuit cu un ajutor de 100 de milioane de euro pentru restructurarea Tarom, acest lucru nu s-a întâmplat încă. Tarom are circa 1200 de angajați, cu peste 50% mai mulți decât o companie privată.

„De 15 ani această companie a trecut de pe profit pe pierdere. Situația economică nu e una bună. S-a dat această gură de oxigen, 100 de mil de euro, țintit pentru restructurare. Dacă nu faci restructurarea și nu te ocupi de tot ce înseamnă această companie nu au cum să ajungă banii, evident”, a comentat Grindeanu.

În emisiune la Antena3 a intrat și pilotul Cezar Osiceanu, care a spus că a refuzat să zboare pentru că a făcut o indigestie din pricina mâncării de la bordul aeronavei. El a spus că ceilalți colegi ai săi s-au folosit în mod legal de prevederile din contractul colectiv de muncă, care le permite să se declare inapți, dacă sunt bolnavi.

Osiceanu l-a contrazis pe Grindeanu, afirmând că piloții ar avea aceleași venituri din 2006, și că salariile nu ajung la 6.500 de euro. De asemenea, pilotul a mai spus că nu li se respectă timpii de odihnă, conform codului muncii.

În replică, Grindeanu a punctat că toate acestea revendicări trebuiau negociate, discutate în prealabil. Osiceanu a răspuns că revendicările au fost transmise conducerii Tarom cu mai multe luni în urmă.

Ministrul Sorin Grindeanu a reamintit că pilotul Cezar Osiceanu a făcut și el parte din conducerea Tarom, lăsând să se înțeleagă că există o uriașă încrengătură la nivelul acestei companii de stat. „E complicată încrengătura asta la Tarom. Cei care sunt în zbor sunt permanent în contact cu deciziile celor de la sol și invers. (…) Eu nu spun că nu e normal să aibă revendicări, dar să anulezi zborul cu 2 minute înainte e o situație mai mult decât nepotrivită. Sper ca de mâine dimineață să se revină la programul obișnuit de zbor”, a încheiat Grindeanu.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

16 comentarii

  1. Bai domnu’ Grindeanu, asta inseamna lipsa de profesionalism si din partea voastra, dar corect, si din partea pilotilor. Sa explicam: voi care sunteti pusi politic acolo sunteti vai de voi, habar nu aveti ce trebuie facut, sugeti banii aiurea si ati adus firma aia in faliment prin angajati si salarii inutile date pilelor si cunostintelor, plus un management total defectuos. Voi trebuia sa fiti primii care va dadeati demisia si lasati oameni capabili sa conduca. 2. Pilotilor carora nu le convine salariul, sunt liberi sa-si caute de munca in alta parte. NU ii obliga nimeni sa stea la TAROM. Ce au facut ei azi, poate fi considerata exact ca spaga luata de medici pentru o operatie. Fara ea nu te opereaza. Deci nici asta nu e ok.
    Tragand linie, Ministerul Transporturilor, demisia in masa si angajati oameni pe criterii de competenta, iar pilotii platiti ata cat isi permite Tarom. Daca mai avem cu cine zbura, alegem rute perfomante si zburam, facem bani si platim pilotii mai bine si tot asa…Daca nu mai ramane nici un pilot, inchidem, vindem flota si asta e…NU e greu deloc, doar trebuie sa plece Grindeanu primul…Bafta!

  2. Romania a primit si primeste ceea ce voteaza. Tinerii vor pleca pe capete. Cei care isi stiu valoarea si cei carora nu le e frica de munca, vor lasa tara in spate. Peste tot sunt probleme.. Dar ca la noi la nimeni.

  3. Ce nesimtit, acest Grendel. Nu e o surpriza, totusi.
    Pilotii au tot dreptul sa faca greva, cand vor muschii lor, daca le sunt incalcate drepturile.
    Ca orice alta categorie profesionala, de altfel.
    Doar ca si curiozitate, cand se privatizeaza Tarom? Sau ramane exemplul perfect de nepotism si sinecuri?

  4. Grindeanuule…zi ne unde ai ascuns cartea de mathematics

  5. Ce fac pilotii este o mizerie, nici mai mult nici mai putin decat o mizerie.

    Ce opreste pilotii sa se duca sa lucreze pe dublu/triplu in alte companii(?) – plecati domnilor, toti odata sau pe rand!
    Dupa mine, toti ‘inaptii’ ar trebui penalizati financiar si disciplinar, iar cei care continua sa apara la A3 sa fie dati afara – uite chiar asa, dati afara fara discutii.
    Asa e in privat, comentezi – zbori. Asa e peste tot, asta e capitalismul – muncesti pe banii primiti sau pleci. Daca vrei mai mult, comentezi, cauzezi pagube companiei – zbori afara imediat.

    • care e legatura intre tarom si capitalism? ti se pare ca personalul navigant si mecanic sunt problema in tarom?

  6. Ei profita de faptul ca statul roman va plati tot, pagubele facute de piloti, salariile crescute pe care le doresc, chiar si … bonusul anual, de ce nu?

    Asta e problema, ca statul e un administrator prost, iar faptul ca sunt alegeri anul asta va conta – pilotii vor primi TOT, Ciolacu va plusa ca … sunt alegeri, romanii vor plati, datoria publica va creste … si tot asa

  7. Foarte bine fac! Este dreptul loc . Atata timp cat un comandor are un salariu de aproape 3 ori mai mic decat al unui comandor de la WIZZ sau Ryanair, atata timp cat exista un deficit de 80 de piloti la TAROM, ceea ce inseamna ca ceilalti trebuie sa munceasca mai mult decat norma LEGALA si atata timp cat legea spune ca trebuie sa mumceasca 5 zile si 2 zile pauza, iar eu muncesc si 8 zile consecutiv, 8 zile de zburat in fiecare zi, de cel putin 2 ori pe zi, fara sa fie platiti, deci practic 3 zile lucreaza pe gratis, protestul trebuie sa continue!
    Pentru aia care urla in comentarii “Domne’ in capitalism daca nu iti place pleci!” – seful sindicatului de la TAROM a spus pentru Europa Libera de mai mult timp, nu de ieri, ca TOTI piloti TAROM au oferte de angajare de la companii aeriene rivale, iar tot ceea ce ii tine aici e amintirea TAROM: 1. Au ramas prea mult timp din respect si onoare pentru o companie capusata de 35 de ani de partidele din Romania; 2. Sistemul capitalist ofera recompense sub forma de salariu si beneficii bazate pe competentele tale si cat de mult muncesti. Din 8 zile, ei sunt platiti doar 5 zile. Asta nu mi se mare destul de capitalist si doar exploatare; 3. Pai daca toti pleaca, cine va mai lucra la TAROM? Sa inchidem TAROM, companie de interes national care poate fi folosita pe timp de razboi? Nu am inchis si vandut destule companii?
    Mai puneti mana pe carte baieti, in special @civis si @Apolodor!

    • Stimate domn, te rog sa ma scuzi ca nu mi-am declinat studiile in fata ta.
      Iar asta cu companie nationala furata de 35 de ani, iar voi stati si lucrati acolo din mandrie pt Tarom, te rog sa ma scutesti. Am schimbat 5 firme ca sa gasesc ceva mai bun pentru mine in Romania, pana intr-un final cand am ales sa fac ce e mai bine pt mine si sa plec din tara. Te consider la fel de vinovat si pe tine si pe colegii tai care v-ati complacut intr-o situatie ca cea de mai sus din Tarom si ati acceptat sa lucrati pentru un angajator incompetent fara a incerca sa schimbati nimic atatia ani. Din cauza asta nu s-a schhimbat nimic acolo. Faptul ca exista deficit de piloti la Tarom inseamna ca sunt multi oameni mai destepti, care au ales sa lucreze in alta parte, nu e cazul tau, clar…tu esti ”nationalist” si vrei sa muncesti pentru bani putini si sefi incompetenti. Discutii am putea sa facem multe si nu cred ca e cazul sa ne jignim, cei care ne expunem ideiile aici. Doar e o tara libera …inca… Cer senin!

  8. Grindeanu sugereaza, cred eu, ca acum este o noua conducere, cu ceva lagaturi cu Timisoara si Boc. S-ar putea sa fie aceiasi situatii ca la primarii: castiga unul alegerile, dar cei vechi il saboteaza fara sa le pese ca afectati sunt platitorii de taxe. Obs, banii de la EU tot bani de taxe sunt. Mda, in Romania, furtuni in pahare cu apa, nu se rezolva nimic, de fapt. Personalul din Tarom, foarte slab pregatit in relatiile cu clientul. Au mostenit ”aerele” din timpul in care erau singurii si singurele care zburau ”afara” si faceau comert cu cafea si sapun Lux.

  9. Dacă nu este capabil să conducă ministerul de ce nu demisionează?

  10. Foarte bine punctat! E trist cum un „matematician” care-și ascunde „opera” dă sfaturi de morală. Scoate cartea, tovarășe Grindeanu, să o vedem și noi!

  11. Solutia este PRIVATIZAREA

    • Tu ai innebunit? Sa nu mai aiba dacii liberi linie aeriana? Vrei sa iasă Sosoaca președinte? Mai bine așa, stabilitate. Ii place si UE-ului.

  12. Dar unde este respectul domnului Grindeanu fata de calatori. Dansul a numit conducerea Tarom. O companie care traieste de zeci de ani pe banii contribuabililor. Faliment si lasati privatul sa lucreze. Gata cu ciordelile de partid in companii.