G4Media.ro

Ministrul Justiției, după decizia CCR privind întreruperea prescripției: ”Timp de patru ani,…

sursa foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

Ministrul Justiției, după decizia CCR privind întreruperea prescripției: ”Timp de patru ani, Parlamentul nu a reuşit să corijeze această lege/ Vom vedea ce scrie în motivare”

Ministrul Justiţiei, Cătălin Predoiu, a declarat, joi, în contextul în care Curtea Constituţională a admis o sesizare referitoare la întreruperea termenului de prescripţie a răspunderii penale, că nu poate face speculaţii şi a arătat că, dacă va fi necesar, în cadrul iniţiativei legislative cu privire la Codul penal Ministerul Justiţiei va viza şi articolul respectiv.

„Acest articol a mai fost în examenul CCR în 2018. A fost pronunţată atunci o decizie de neconstituţionalitate cu o anumită critică. Timp de patru ani, nici Parlamentul nu a reuşit să corijeze această lege. Noi avem la minister un proiect de lege care urmează să fie promovat, în perioada imediat următoare. Este în consultare cu Comisia Europeană şi ne vom adresa şi acestui articol. (…) Nu pot face, în acest moment, speculaţii până nu vedem motivaţia CCR. (…) Cunoaşteţi politica mea de a nu comenta dosare în curs şi în niciun caz nu pot să fac o gafă de a oferi vreuneia sau alteia din părţi vreun argument pe baza declaraţiei ministrului Justiţiei. Aşteptăm decizia CCR. Vom vedea ce scrie în motivare. Din punct de vedere al ministerului, care este iniţiatorul iniţiativei legislative, vom adapta, dacă este necesar, proiectul în curs şi fiecare să îşi facă atribuţiile. Proiectul este gata încă din anul 2020. (…) Consultarea cu Comisia Europeană se va finaliza în perioada următoare, vorbim de zile aici, şi o să-i dăm drumul către Parlament. Oricum avem termen în Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă pentru adoptarea proiectului 31 decembrie 2022. Avem timpul necesar să îl aplicăm”, a explicat Cătălin Predoiu, după ce a participat la reuniunea Ligii Aleşilor Locali ai PNL, care se desfăşoară la Poiana Braşov.

El a precizat că în proiectul MJ la articolul 155 al Codului penal există un text de remediu, care stipulează că „întreruperea se face la comunicarea oricărui act de procedură suspectului sau inculpatului”.

Ministrul Justiţiei a fost întrebat şi despre dosarele care trenează.

„Ministerul Justiţiei nu face justiţie, nu face anchete, nu judecă procese. Aceste funcţiuni sunt îndeplinite de către parchete, respectiv de instanţe”, a răspuns el.

Cătălin Predoiu a subliniat că în privinţa marilor fugari au fost întreprinse toate demersurile necesare.

„Vom continua să le întreprindem. Ştiţi foarte bine că şi în mandatele anterioare am dus la bun sfârşit astfel de proceduri de extrădare. Activitatea acestui departament nu s-a oprit niciodată, indiferent cine a condus ministerul, dar trebuie să înţelegeţi faptul că există o dificultate a acestor proceduri, pentru că vorbim de jurisdicţii străine, legislaţii străine, care sunt sau nu compatibile cu cea românească, de aceea făceam referire recent la cadrul normativ al UE care asigură o compatibilitate sporită şi o procedură mai uşoară în materie de extrădare pe teritoriul UE, lucrurile ar trebui să meargă mai bine”, a explicat Predoiu.

El a precizat că şi-a exprimat „rezervele faţă de legislaţia anumitor ţări care au permis portiţe legislative prin care cererile de extrădare adresate de instanţe, nu numai de Ministerul Justiţiei, au fost zădărnicite”.

„Am văzut că au fost luate anumite măsuri legislative în acele ţări, dar eu cred că mai este mult de făcut şi am exprimat deschis acest lucru şi ambasadorilor ţărilor respective, şi miniştrilor de justiţie din ţările respective. Vom continua acest dialog în spirit european pentru că legislaţia noastră trebuie să fie compatibilă. Pe de o parte ni se cer eforturi şi facem eforturi pentru combaterea corupţiei şi a oricărei forme de infracţionalitate, pe de altă parte vrem şi noi să vedem că hotărârile judecătoreşti sunt respectate şi în România şi în altă ţară, vorbim de hotărâri definitive, dar toate aceste activităţi se fac în limita unor competenţe. Nu putem să ne depăşim aceste competenţe, să comentăm dosare, să emitem judecăţi de opinie cu privire la dosare în curs sau cu privire la efectele unei decizii a CCR asupra unor dosare în curs. Judecătorii din România şi de oriunde în lume sunt liberi în conştiinţa lor juridică, pe baza legii, să judece orice caz. Ministerul Justiţiei nu are legătură cu astfel de proceduri”, a punctat Predoiu.

Curtea Constituţională a României a admis, joi, o sesizare referitoare la întreruperea termenului de prescripţie a răspunderii penale, excepţie ridicată de omul de afaceri Adrian Mititelu în dosarul în care a fost condamnat definitiv la 3 ani de închisoare pentru evaziune fiscală.

Potrivit unui comunicat al CCR transmis AGERPRES, judecătorii constituţionali au admis excepţia de neconstituţionalitate şi au constatat că sunt neconstituţionale dispoziţiile art. 155 alin. (1) din Codul penal, respectiv „Cursul termenului prescripţiei răspunderii penale se întrerupe prin îndeplinirea oricărui act de procedură în cauză”.

sursa: Agerpres.ro, sursa foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

14 comentarii

  1. Probabil asta este situatia. Judecatorii vor analiza caz cu caz si de la data comunicarii unui act de procedura (ce priveste infractiunea respectiva) inculpatului -suspectului se va considera intrerupta prescriptia si inceperea noile termene. Situatiile extreme care scapa (poate nu exista totusi) se vor datora faptului ca parlamentul s-a facut ca isi indeplineste in 45 zile obligatiile de corectare si judecatorii au considerat extrem de relaxat drepturile inculpatilor-suspectilor, fara a considera argumentele CCR. Pe ideea las ca merge si asa. Previzibilitatea și predictibilitatea unei norme presupun că destinatarul acesteia are reprezentarea aspectelor în funcție de care este obligat să își modeleze conduita. Nu e clar nu i se aplica. Mai ales in domeniul penal. Nu stiu cum gandesc cei care fac legi, dar poate sunt necesare niste cursuri, periodic.

  2. Domnule Predoiua, vă rugăm, fără abureli cu „nu a reuşit”: Parlamentul PNL & PSD nu a vrut să corijeze leagea.

    • Mai Vagabondule Mincinos Ordinar. Tu esti membru al Parlamentului din 2008. Ce ai pazit acolo? Golanule! Derbedeule!

  3. Traiasca si infloreasca coruptia!
    CCR zice cum si ce culoare sa aiba pasta pixului cand se scriu legile.
    ‘Orice’ e cuvant rasist, trebuie inlocuit.
    Unele cuvintele nu e bune, bai bajeti!

  4. SINGURUL PROIECT PENTR „romania’ EXECUTAT CU MAXIMA DETERMINARE, PRECIZIE SI UNIUNE ESTE SCAPAM TOTI, RAMANEM CU TOT CE AM FURAT SI NE DAM LEGI SA NU PUTM FI PEDEPSITI.

    CEA MAI SINISTRA filiala DE EXECUTANTI A PARTIDULUI ESTE ccr.

  5. talentatul domn predoiu… UN ALT SINISTRU IN GALERIA DE SINISTRI.

  6. Cataline, pretenu’ tau Ghita ce mai face, tot pe malul piscinei la sarbi?
    Bica tot free la Roma?
    Elena tot la bulgari?

    • MILIARDE DE EURO BAGATE ANUAL IN „INDEPENDENTA” „justitiei”. LI SE DUBLEAZA VENITURIILE LA DOIA ANI.

    • UNUL DIN AVOCATII ielenei, SINISTRUL TT NICI NU FUSESE UNS SINISTRU AL „justitiei” SI ALERGA MAI SA CADA IN NAS LA CHEMAREA FUGARULUI ghitza

  7. LEGILE SUNT FACUTE DE AVOCATII INFRACTORILOR DE PARTID.

    • Legile, făcute pentru infractori, niciodată ptr. partea vătămată, au in tensionat inserate neclarități, a.i., sa le folosească hotilor, borfașilor. Parca pute a varan (Felix), care butonează iar totul, via grivco. Oare de ce ANAF nu-l executa (pe varanul-felix) ptr. ,recuperarea creanței de ,80 mil. Euro (mult prea mica fata de cea reală), dovedită într-o hot jud execut. acume multi ani?

  8. CCR consiliaza parlamentarii daca sau nu sa promoveze proiecte de lege, in functie de intelegerea lor cu parlamentarii, CCR tranteste sau nu legea favorabila infractorilor.Moldova ne-a luat-o înainte,,nu prea dau legi in favoarea infractorilor.

  9. OAUUU….! Atunci ce face acest minister ? Dacă nu are nici o competenta în actele de justitie ale magistraților, ce cauta acest minister , doar toaca banii publici ? MCV – ul este pe justiție ( implicit Min. JUSTITIEI ) nu pe ministerul public .! Codurile sunt pentru asanarea infracționalității și coruptiei dintr-o societate normala , nu sunt o ,,colecție,, de aberații lingvistice ale căror articole se anulează unele pe altele , în final câștiga cel care are bani și pile . Nu mai spun ca au consacraț tot felul de termeni dubiosi pe care cetateanul sa nu îi înțeleagă.

  10. Ccr ar trebui desființată: toaca f.multi bani și nu produce nimic în folosul contribuabilii, al cetățeanului de rând, ci numai ptr. Politrucii lor. E inadmisibil, ca interpretarea constituției sa fie făcută de amatori( nicidecum profesioniști) așa cum le c-da politrucii. Un grup de judecători de la icj, numiți de CSM, ne-ar costa m. Mai puțin, și ar fi si eficient.
    Moldova ne- a întrecut în mai multe domenii nu numai legislativ, dovedind
    că politicienii lor își respectă
    contribuabilii.