Mirabela Amarandei: Despre libertate, iubire și cunoaștere, așa cum le văd eu
Pentru copilul meu, eu îmi doresc un univers în care diversitatea nu e doar prețuită, ci reprezintă o valoare în sine. Un spațiu, sau spații ale gândirii și ale manifestării în care el sau ea, diferit(ă) de ceilalți fiind, să știe că e valoros sau valoroasă, să simtă că este respectat(ă) și că aparține acestei lumi.
Îmi voi crește copilul spunându-i mereu că există fete și băieți diferiți de el, care văd, simt, gândesc altfel de cum vede, simte, gândește el. Că există copii blonzi, roșcați sau bruneți, că sunt copii mai scunzi sau mai înalți decât el, mai slabi sau mai rotofei, cu ochi verzi, albaștri sau căprui și că fiecare, dar fiecare dintre acești copii se bucură de același privilegiu ca și el: de a crește, de a se dezvolta, de a se împlini ca ființă umană și de a-și duce viața frumos printre toți ceilalți.
Îmi voi învăța copilul că diversitatea umană e unul dintre cele mai frumoase și mai fascinante bogății ale lumii ăsteia. Că șabloanele pentru oameni sunt invenții ale răului și că a fi altfel decât celălalt e o sărbătoare a vieții. Că ne-am plictisi de moarte dacă ar trebui să trăim toată viața – mai scurtă sau mai lungă – cu cei care ne seamănă leit. Că suntem în mii și mii de feluri, imposibil de cuprins cu mintea, dar atât de frumos de celebrat cu mințile noastre.
Îl voi învăța că suntem liberi să simțim și că suntem datori să respectăm. Că suntem liberi să gândim și că suntem datori să căutăm nemijlocit adevărul și noi înțelesuri ale faptelor sau lucrurilor. Îl voi învăța să iubească mai mult și să judece mai puțin. Asta îl va face, cu adevărat, liber. De prejudecăți și de limitele propriilor frici.
Ieri s-a votat în Parlament un text de lege care interzice în școli, în universități și în orice alte instituții de educație și formare orice referire, orice discuție la identitatea de gen. Absolut sumbru narativul pe care vrea să îl construiască acest text. O mână de “oameni politici” s-a adunat în Parlament și spune educatorilor, profesorilor, formatorilor, cercetătorilor, elevilor și studenților cum să gândească, ce să studieze sau să cerceteze, despre ce să dezbată. Îmi permit să citez un prieten drag: “o instituție cu mentalități medievale, rătăcită în plină modernitate”.
Mirabela Amarandei este Cercetător doctorand la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, este director al Direcției de Orientare Strategică și Politici Publice în cadrul Universității din București și a fost consilier și purtător de cuvânt al miniștrilor Educației Adrian Curaj și Mircea Dumitru, în guvernul Cioloș.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
37 comentarii