Mircea Miclea: În toamnă ne vom confrunta cu două pandemii: pandemia de frică și cea a coronavirusului. Există deja o tendință, din cauza supraprotecției pe care o asigură părinții în ultimii 10-15 ani
“Cu măsuri de siguranță, dar dacă copiii intră la clasă, atunci se va reduce frica. Prin expunere repetată se va reduce frica”, a precizat Miclea.
Fondatorul școlii cognitive în psihologia românească și profesor la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, acesta a explicat pentru Edupedu.ro ce efecte produce mai departe frica, în dezvoltarea copiilor. “Și există deja o tendință, din cauza supraprotecției pe care o asigură părinții în ultimii 10-15 ani. Există date care arată că anxietatea nu numai că a crescut (1 din 3 oameni pe parcursul vieții are o tulburare de tip anxios), dar a și coborât la nivel de vârstă. Incidența cea mai mare nu e la 27 de ani, ca înainte, ci la adolescență. Acest lucru arată că protecția excesivă duce pe termen lung la creșterea anxietății. E firesc ca părinții să-și protejeze copiii, dar excesul de protecție îi va dezavantaja pe propriii lor copii”, avertizează Miclea.
Rep: Care este opinia dvs cu privire la condițiile de redeschidere a școlilor, cuprinse în Ghidul lansat în dezbatere de Ministerul Sănătății?
Mircea Miclea: Apreciez lăsarea deciziei la nivel local. Este un pas înainte, pentru că permite mai multă flexibilitate. Cred că este un ghid care poate fi îmbunătățit pe măsură ce apar situații concrete.
Aș sublinia că în toamnă nu ne vom confrunta cu o singură pandemie, cea de coronavirus, ci cu două pandemii: pandemia de frică și pandemia coronavirusului. Riscul este ca pandemia fricii să depășească impactul negativ pe care îl are pandemia coronavirusului. E posibil ca părinții să fie extrem de anxioși să-și dea copiii la școală, e posibil ca profesorii să fie extrem de anxioși să intre la clasă și, dacă nu vom scăpa de aceste frici oricât de greu ne-ar fi, atunci anul școlar va fi puternic periclitat, indiferent de cazurile de coronavirus.
Supra-protecția atât din partea părinților, cât și din partea profesorilor, deși pe termen scurt e liniștitoare, pe termen lung accentuează anxietatea.
În sensul că pe măsură ce te protejezi, creierul accentuează pericolul. Dacă ne uităm la cercetările științifice, vedem că expunerea este calea de a scăpa de frică. Cu măsuri de siguranță, dar dacă copiii intră la clasă, atunci se va reduce frica. Prin expunere repetată se va reduce frica.
Rep: Cum estimați că vor reacționa autoritățile în cazurile de apariție a unor focare de COVID-19 în școli? Vom avea închideri și redeschideri așa cum vedem în Germania, de exemplu, sau credeți că la un moment dat vom ajunge tot la închiderea tuturor școlilor?
Mircea Miclea: Eu sper să luăm exemplul Germaniei și al Angliei, unde nu sunt multe cazuri deși școala a început și să continuăm să facem școală și să reluăm cursurile cât mai repede cu putință de fiecare dată [după perioada de izolare impusă de apariția unui focar – N.Red.].
Expunerea repetată reduce anxietatea. Trebuie să fim foarte atenți, pentru că altfel anxietățile pe care le dobândesc acum copiii prin evitarea mersului la școală se vor accentua în viitor și este detrimental pentru copii, deci trebuie cu orice risc evitat acest lucru.
Rep: De ce trebuie să evităm cu orice preț acest lucru? Ce produce frica?
Mircea Miclea: Dezvoltarea ulterioară a fricii înseamnă mai multe lucruri: că ajungi să devii supra-reactiv, adică să vezi pericole acolo unde nu sunt, și să reacționezi excesiv în raport cu mărimea pericolului.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
24 comentarii