Mistral, startup-ul francez de AI, semnează un contract cu AFP pentru un nou chatbot / Mișcarea, un răspuns la rivalii din Silicon Valley, care renunță treptat la factchecking
Start-up-ul francez de inteligență artificială Mistral a încheiat un acord de mai multe milioane de euro cu Agence France-Presse pentru a încorpora mii de articole din agenția de știri în chatbot-ul său, prezentând acest parteneriat ca un bastion european împotriva atacurilor asupra factchecking-ului din partea rivalilor săi din Silicon Valley, relatează Financial Times (FT).
Parteneriatul dintre AFP, una dintre cele mai vechi agenții de presă din lume, și Mistral este primul de acest tip pentru cele două societăți cu sediul la Paris, în contextul în care numeroase grupuri media decid dacă să încheie acorduri de licență cu societăți de inteligență artificială sau să inițieze acțiuni în justiție pentru presupuse încălcări ale drepturilor de autor.
Acordul, anunțat joi, va alimenta zilnic peste 2.000 de articole de știri AFP în șase limbi în chatbotul Mistral, Le Chat, permițând utilizatorilor să răspundă la întrebări și să ajute la redactarea documentelor.
„Este important să avem astfel de acorduri pentru a avea informații bine fundamentate pe conținut validat”, a declarat Arthur Mensch, cofondator și director general al Mistral, pentru Financial Times.
Companiile au prezentat acordul ca un mijloc de a se asigura că chatbotul Mistral este bazat pe informații verificabile. Aceasta vine în contextul în care Meta și X a lui Elon Musk au renunțat la moderarea conținutului și au declarat primatul „libertății de exprimare”, în perioada premergătoare învestirii viitorului președinte american Donald Trump.
„Ceea ce ne spune este că Europa trebuie să se unească pentru a-și apăra sectorul tehnologic înfloritor”, a declarat Mensch cu privire la recentele mișcări ale rivalilor din Silicon Valley.
„Libertatea de exprimare„ este folosită ca armă împotriva Europei în mare măsură și există această ofensivă a Big Tech asupra reglementărilor europene”, a declarat pentru FT Fabrice Fries, directorul general al AFP. „Tocmai acest tip de acord, în contextul actual, arată că un jucător AI a pariat pe jurnalismul profesional independent, bazat pe fapte”.
Miercuri, Google a anunțat un acord similar cu Associated Press, un partener de lungă durată al motorului său de căutare, pentru a afișa fluxul de știri al agenției în aplicația sa Gemini AI.
În iunie anul trecut, Mistral a obținut o nouă finanțare de 600 de milioane de euro la o evaluare de 6 miliarde de euro, devenind astfel cea mai importantă companie de inteligență artificială din Europa și singurul start-up de pe continent care realizează modele lingvistice de mari dimensiuni, care rivalizează cu OpenAI, Anthropic și xAI a lui Elon Musk. Mensch a declarat că Mistral oferă un model de parteneriat care este „mai deschis” și „împarte valoarea mai uniform” decât concurenții săi americani.
Fries a declarat că AFP a discutat în ultimele luni despre acorduri de licență cu mai multe companii de inteligență artificială, „dar numai cu Mistral am avut sentimentul că este vorba de un parteneriat autentic, nu doar de un acord de vânzare”.
Termenii comerciali ai acordului dintre Mistral și AFP, care se întinde pe mai mulți ani, nu au fost dezvăluiți. Dar, spre deosebire de acordurile similare încheiate între OpenAI, cu sediul în SUA, și alte grupuri media, Fries a declarat că acordul nu a fost „o înțelegere unică” pentru datele pe care sunt antrenate modele lingvistice de mari dimensiuni.
OpenAI a încheiat acorduri privind conținutul cu grupuri media, inclusiv News Corp, Axel Springer și Financial Times. Miercuri, grupul cu sediul în San Francisco, condus de Sam Altman, a declarat că va finanța patru noi redacții de știri locale din SUA pentru editorul online Axios, iar rezultatele vor fi introduse în ChatGPT.
Fries a declarat că negocierea cu companiile de inteligență artificială este „încă o bătălie deschisă” și că urmărește îndeaproape cazul juridic din SUA dintre OpenAI și New York Times cu privire la pretențiile de încălcare a drepturilor de autor, care urmează să ofere un nou precedent privind valoarea muncii editorilor pentru grupurile de modele de inteligență artificială.
Pentru AFP, acordul cu Mistral reprezintă, de asemenea, o oportunitate de a compensa veniturile care vor fi pierdute odată cu încetarea contractului său de factchecking cu Meta.
Grupul american de social media a declarat săptămâna trecută că intenționează să treacă la factchecking pe bază comunitară în SUA. AFP are 150 de jurnaliști care lucrează pentru Meta la verificarea faptelor, potrivit lui Fries.
AFP a obținut aproximativ 20 de milioane de euro în 2024 de pe urma platformelor tehnologice, inclusiv verificarea faptelor pentru Meta și acordurile de licențiere a conținutului cu platforme precum Google, reprezentând aproximativ 10 % din veniturile sale comerciale de anul trecut. „Acum, în mod clar, acest buzunar de venituri care ne-a ajutat să creștem și să înregistrăm profituri în ultimii șapte ani este în pericol”, a declarat Fries. „Este clar că trebuie să găsim noi actori tehnologici ca sursă de venituri, iar actorii AI pot înlocui platformele.”
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankPentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.