G4Media.ro

Mitul că există propagandă americană în Bulgaria – analiză Dnevnik

Sursa foto: Pixabay / BLACK17BG

Mitul că există propagandă americană în Bulgaria – analiză Dnevnik

Analiză a publicației bulgare Dnevnik, preluată de Rador:

Propagandă americană nu există în Bulgaria. Existența sa este un „suport” pentru propaganda rusă. În Bulgaria nu se poate identifica niciun narativ care să poată fi numit propagandă americană – nici nu se poate spune ce susține și ce vrea să obțină cu afirmațiile sale. Spre deosebire de narativul propagandei rusești, ale cărui nuclee de conținut („suporturi”) au saturat spațiul public și pot fi ușor deduse și descrise.

„Suporturile” propagandei ruse

Rezumate, ele sunt de tipul: „Occidentul colectiv” distruge valorile tradiționale creștine, al căror gardian este Rusia, care este singura care i se poate opune; el este inamicul, pentru că a atacat Rusia, nu Ucraina; elitele bulgare, la rândul lor, sunt corupte – sunt formate din „sorosişti”, „grantagii” (oameni din ONG-uri finanțate de Occident – n.trad.), „genderi”, liberali, protestatari, etc., oameni care slujesc inamicul; și actualul guvern bulgar este de vânzare, pentru că își urmează angajamentele față de partenerii euro-atlantici în loc să-i slujească pe „frații-eliberatori” ruși etc.

Deja toată lumea a auzit și știe despre aceste „suporturi”, dar îi va fi greu să menționeze unul singur din propaganda americană. Cu excepția cazului în care, să zicem, afirmația că Rusia a invadat Ucraina este lansată ca așa ceva. Dar aceasta nu este propagandă, nici măcar o interpretare nu este, ci o mărturie (narativ informațional) a unor evenimente care pot fi văzute cu ochiul liber, trebuie doar să nu închizi ochii în mod deliberat.

Propaganda americană ar fi inutilă în Bulgaria

Vedem că „propaganda se reduce la încercări mai mult sau mai puțin sistematice de a manipula opinia și convingerile oamenilor prin intermediul diferitelor simboluri: cuvinte, lozinci, monumente, muzică, poezie etc.”, conform definiției populare a Encyclopaedia Britannica. Adică efectul urmărit este o schimbare prin manipularea unei situații existente, a unor atitudini existente. Tocmai aceasta este ceea ce face ca insistența asupra propagandei americane în Bulgaria de astăzi să fie lipsită de sens – pur și simplu nu ar avea nimic de schimbat.

Încă de la căderea comunismului și ieșirea din zona de influență rusă până în prezent, atitudinile publice dominante în Bulgaria sunt pentru o mai mare apropiere de SUA și NATO. Mai degrabă, au fost perioade de ezitare cu privire la cât de pregătiți erau bulgarii pentru o astfel de integrare. Rusia, pe de altă parte, încearcă să schimbe cu orice preț tendințele existente. În acest scop, ea a folosit mijloacele existente de propagandă, pentru a manipula opinia oamenilor, astfel încât aceștia să voteze un guvern loial Moscovei și acesta, la rândul său, să întrerupă integrarea pro-occidentală (un fel de repetiție pentru un scenariu similar s-a putut vedea în acţiunile ultimelor guverne interimare).

Coaliție pro-rusă de la “fără frecvență” din Bulgaria

Organizarea sistematică a propagandei începe de la politica rusă, ai cărei reprezentanți au abandonat de mult tonul protocolar și au intrat în rolul unor propagandiști pe față (Ambasadoarea Mitrofanova este o ilustrare potrivită), pentru a ajunge la coaliția pro-rusă de “fără frecvență” din politica bulgară dintre președintele Radev, formațiunea „Renașterea” și Partidul Socialist Bulgar (BSP). Iar aceștia să se întreacă în a manevra „suportul” rus, cum că ambasada de la Sofia care lansează “suport” rusesc nu este cea rusă, ci cea americană, şi să incite la ură faţă de aceasta în rândul bulgarilor care sunt victime ale propagandei. Întrebarea este: de ce are interes propaganda rusă să insiste că există propagandă americană în Bulgaria și, în general, în țările din Uniunea Europeană. Cea mai simplă explicație este că e vorba de o reacție de auto-protecție pe principiul similitudinii: nu suntem mai răi decât voi. Dar acest lucru nu mai este suficient pentru Rusia – nu vrea să fie rea ca ceilalți, ci doar ca alții să fie răi. Mitul propagandei americane de astăzi ar trebui să o ajute să facă două lucruri. În primul rând, să facă să pară că războiul hibrid nu este propria sa invazie în Occident, ci este purtat de ambele părți ale frontului. Și în al doilea rând, pentru a crea o ruptură între țările UE și SUA.

Rusia a fost forțată să se apere de NATO

„Suportul” central al propagandei ruse este că atât războiul hibrid (cât și războiul pe scară largă din Ucraina) sunt ca răspuns la un atac al NATO – Alianța cucerise teritorii pe care Rusia trebuia să le elibereze. După cum ne amintim, teritoriul bulgar este menționat în mod concret într-o solicitare din decembrie 2021 a Ministerului Afacerilor Externe al Rusiei de „refacere a configurației din 1997 pe teritoriul țărilor care nu erau membre NATO la acea vreme. Acest lucru este valabil și pentru Bulgaria, și pentru România.

„Manipularea este transparentă: spre deosebire de Rusia, NATO nu a cucerit nimic și nici nu a vrut să cucerească nimic – fostele țări socialiste i s-au alăturat voluntar și cu entuziasm istoric ca parteneri egali. Dar dacă numărul trece chiar și într-o mică măsură, va trebui să avem “negocieri de pace” (un alt suport preferat de propaganda rusă) între Rusia și Vest, ca și cum ar fi în poziții simetrice. Și la aceste negocieri, Rusia va putea să bată cu pumnul în masă și să își recupereze zonele de influență, pierdute după sfârșitul Războiului Rece, pentru că propaganda sa atunci va fi câștigat războiul hibrid. Există oare dubii legate de zona în care se va afla atunci Bulgaria?

Tonuri naziste

O nuanță relativ nouă în suportul propagandei ruse este că inamicul, deocamdată, nu este atât „Occidentul colectiv”, cât SUA în mandatul președintelui Biden, iar victimele acestuia, alături de Rusia, sunt și alte state europene. Liderul formațiunii „Renașterea” din Bulgaria, un „maestru al cuvintelor” instruit la ruşi, a reușit să interpreteze aria de propagandă ușor modificată din Germania în fața propagandei partidului „Alternativa pentru Germania”, care gândeşte ca el. A trezit rapid sentimentele naziste ale audienței cu farmecul ascuns al oratoriei lui Hitler și cu „periatul” puternic al Germaniei. Aceasta, potrivit cuvintelor sale, „continuă să fie o țară ținută într-o situație politică neconformă cu rolul și poziția sa istorică. Este timpul ca țara voastră să-și ocupe locul cuvenit ca mare putere, și nu numai în Europa. Mai mult ca niciodată, continentul nostru și civilizația noastră europeană au nevoie de un lider puternic în apărarea valorilor tradiționale europene și creștine”, a spus Kostadinov.

Care este scopul Rusiei?

Dar noi știm de la alți propagandiști cine este purtătorul străvechi al valorilor tradiționale creștine și bănuim că oaspetele, spunând marea Germanie, subînțelege că e vorba de marea Rusie. Pentru că ce cale mai directă ar fi către măreția sa decât prăbușirea solidarității dintre UE și SUA. Așa că să ne protejăm capetele de propaganda rusă, ca să nu fim nevoiți să le ferim apoi de bombele rusești. (Traducerea: Mirela Petrescu)

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...