Moartea Corneliei Catanga. COVID și dezinformare (Op-ed)
În lumea paralelă a senatoarei Șoșoacă, pe un grup de facebook al susținătorilor ei (Diana Sosoaca – Official), cântăreața Cornelia Catanga “a fost omorâtă cu sânge rece”.
Anunțul decesului, făcut de administratorul grupului, a fost întâmpinat cu sute de mesaje de condoleanțe. Dincolo de candele și de îngerași, linia de comunicare e clară: “Ăștia omoară tot cu sânge rece, nu le pasă de semenii lor”, “te-au omorât incompetenții sistemului”, “victima a sistemului incompetent!”, “doctorii au omorât-o, ba avea COVID, ba nu”, “Te-au omorât, pentru interesul lor mârșav, pentru bani mulți” alături de alte și alte comentarii xenofobe, agresive, cu referiri la naziști și criminali.
Cornelia Catanga a avut COVID 19, însă a ales să se trateze acasă pentru că, așa cum declara soțul ei pe 18 martie „mai bine mori acasă decât să ajungi în spital”. A ajuns totuși la spital, în stare gravă și mult prea târziu, așa cum ajung mulți în aceste zile. O victimă a propriilor convingeri, întărite de valurile de dezinformare revărsate din plin pe social media și de unele televiziuni toxice. În loc să fie un studiu de caz pentru corecta informare a publicului despre decizii greșite, despre pericolul și victimele minciunilor propagate în pandemie, moartea interpretei de muzică lăutărească a întârit narativul dezinformării.
Aseară, câteva zeci de protestatari anti-restricții s-au oprit în fața Spitalului Municipal ”Sfânta Maria” din Bacău strigând ”Asasinii!” către medicii aflați la datorie și pacienții internați, huiduind ambulanțele care aduceau bolnavi. Acum două seri, scene similare s-au petrecut în fața secției ATI a Spitalului Județean de Urgență din Galați. Minciunile absurde au coborât de pe social media în stradă, în curtea spitalelor. Așa cum xenofobia și agresivitatea, mesajele cu referiri la naziști au descins de pe grupurile de facebook ale extremiștilor, în fața casei primarului Timișoarei, Dominic Fritz.
Bătălia cu ”infodemia”
Avem de-a face nu doar cu o pandemie, ci și cu o “infodemie” – valuri după valuri de informații neverificate, dezinformări, zvonuri care creează confuzie și neîncredere și pun în pericol eforturile făcute de medici, de cetățenii responsabili și de autoritățile publice în fața unei crize sanitare uriașe.
O „infodemie” manevrată de AUR și, în buna parte, de PSD, care călăresc și alimentează un val de nemulțumire populară, deturnând-o politic într-un amestec de naționalism și mesaje extremiste. O ”infodemie” în care “actori externi și unele țări terțe, în particular Rusia și China, sunt angajați în operațiuni de dezinformare țintite pe tema COVID 19 în UE, încercând să submineze dezbaterea democratică, să exacerbeze polarizarea socială și să-și îmbunătățească propria imagine” – citatul este dintr-o comunicare despre măsurile împotriva dezinformării COVID 19 a Serviciul European de Acțiune Externă. Vreo mirare că doamna Șoșoacă și alți anti-vacciniști au devenit preferații propagandei și presei de stat ruse?
O infodemie care are totuși surse, ”influenceri”, voci, resurse și canale ce pot fi foarte ușor identificate.
În alte părți le lumii, autoritățile încep să înțeleagă că aceste campanii de dezinformare devin un pericol real și riscă să pericliteze eforturile de stăvilire a pandemiei. În Statele Unite, un studiu sociologic recent făcut de Kaiser Family Foundation arată că 42% dintre americani spun că nu vor să se vaccineze imediat. Dintre aceștia, cei care sunt cei mai vehemenți împotriva vaccinării își iau informațiile mai degrabă de pe Facebook decât din alte părți. Centru american pentru Combaterea Urii în mediul Digital a cerut Facebook, Twitter și Google să interzică conturile a 12 oameni, – între care un membru al familiei Kennedy, avocat, conspiraționist și antivaccinist fervent și un vraci online interesat să-și plaseze produsele alternative – responsabili de două treimi dintre dezinformările despre COVID 19 și campaniile anti-vaccin rulate în social media în SUA. De asemenea, 12 procurori generali vor cere Facebook și Twitter să facă mai mult pentru a limita campaniile de dezinformare.
În Uniunea Europeană, marile platforme online au semnat un Cod voluntar de bune practici referitoare la dezinformare. Facebook, Google, Twitter au început să monitorizeze și sa elimine conținut periculos legat de pandemie. Conform ultimului raport publicat de Comisia Europeană, numai în luna decembrie 2020, Facebook a eliminat în Europa peste 20 de mii de postări conținând dezinformări referitoare tratament și măsuri de prevenție legate de COVID 19. O picătură într-un ocean, dacă ne uităm la zecile de mii de membri pe care le au aceste grupuri de facebook în România.
Peste marele val: măsuri ferme, empatie și solidaritate
Secțiile ATI sunt pline. Al treilea val al pandemiei urcă rapid. Tratamentele minune și instigările fățișe la nerespectarea măsurilor de prevenție ucid la propriu oameni care refuză sprijinul medicilor. Oameni care plătesc cu viața și care pun în pericol viețile altora pentru că nu au învățat niciodată să gândească critic, oameni care caută explicații la nemulțumiri legitime și se mulțumesc cu răspunsurile cele mai ușoare, dar și cele mai greșite servite de politicieni interesați și vedete de mucava. Protestele dospesc pe social media, participanții se instigă reciproc la acțiune pe grupurile doamnei Șoșoacă și ale AUR, pe grupuri care colcăie de conspirații, de xenofobie, de ură și agresivitate.
Enormitățile vehiculate în social media trebuie neutralizate cu mai mult curaj, o responsabilitate care cade în principal în sarcina Grupului de Comunicare Strategică. După cele câteva site-uri închise anul trecut, în timpul stării de urgență, nu am văzut alte acțiuni hotărâte ale autorităților publice pentru a combate dezinformarea în mediul online. Or, de la începutul pandemiei și până acum, cantitatea de materiale de dezinformare, numărul de consumatori și numărul temelor, au crescut exponențial. Personajele principale ale acestor campanii sunt vizibile. Grupurile de facebook, site-urile obscure și canalele de social media care promovează astfel de dezinformări ușor de identificat. E timpul ca autoritățile statului să ceară ferm platformelor digitale să suspende activitatea acestor camere de ecou care zădărnicesc măsurile de luptă împotriva pandemiei. Când dezinformarea omoară oameni, nu mai e loc de umblat cu mănuși.
Dreptul oamenilor de a protesta este incontestabil. Libera exprimare de asemenea. Supărarea și frustrarea față de măsurile luate sunt, în mare parte, de înțeles. După un an de restricții, nimeni nu mai are răbdare. Virusul nu se oprește însă scandând „Libertate” și ”Jos pandemia” și nici dacă protestatarii își ard măștile de protecție în stradă. Și oamenii din spital își vor viețile înapoi și cei care au pierdut pe cineva drag și cei ale căror afaceri au fost puse pe butuci în ultimul an. Libertate înseamnă și dreptul la libertate și la sănătate al celuilalt. Fără responsabilitate, libertatea e anarhie.
Pe de altă parte, România are nevoie de un moment de empatie, de solidaritate, de doliu, de un proces de catharsis național. Din cauza COVID 19 au murit pana acum în România peste 23 de mii de oameni. Suntem probabil în cel mai dificil val al pandemiei. În multe state europene, în Marea Britanie, au fost organizate comemorări naționale, zile de doliu pentru victimele pandemiei. Pe lângă ceremonii, televiziunile au vorbit cu oameni care au trecut prin boală, cu urmași ai celor uciși de coronavirus, cu medici din secțiile de ATI, cu asistente, cu șoferi de autobuz, cu angajați ai supermarket-urilor, ai firmelor de salubritate, cu polițiști, cu antreprenori, cu eroii acestui război cu virusul. Pandemia nu a avut loc numai în spitale și celule de criză ale autorităților și nu trebuie deturnată politic de o mișcare extremistă. Pandemia ne-a afectat pe toți, pe fiecare dintre noi și este o încercare prin care putem trece doar împreună, ca societate.
N.red: Dorian Filote este directorul de cabinet al lui Dacian Cioloș, președintele grupului politic Renew Europe în Parlamentul European. Din 2007 a lucrat în cadrul Comisiei Europene, iar în 2016 a fost secretar de stat în cadrul cancelariei prim-ministrului, coordonator comunicare și relația cu presa în cabinetul Cioloș. Opiniile sale nu reprezintă poziția redacției
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
15 comentarii