Moda întâlnește performanța: Cum alergarea devine un fenomen social și stilistic
Opțiunile pentru echipamentele de alergare sunt atât de numeroase încât au apărut o adevărată industrie a directorilor online, a moodboard-urilor de pe Instagram și a sub-Reddit-urilor dedicate pentru a ajuta alergătorii începători sau maratoniștii să înțeleagă această ofertă vastă. Adidașii de performanță, dotați cu plăci din carbon sau materiale ușoare, sunt acum lansați în colaborări atractive și culori care se epuizează rapid online.
Boutique-uri precum Distance din Paris sau Renegade din Oakland, California, se adresează alergătorilor preocupați de modă. Chiar și Brooks, un brand tradițional axat pe performanță, a anunțat că va lansa în martie primul său sneaker de lifestyle în colaborare cu Jeff Staple, un pionier al colaborărilor în streetwear și sneakers.
Pătrunderea modei în lumea alergării vine într-un moment în care popularitatea sportului este în creștere. Un număr record de persoane au participat la maratoane anul trecut. Participarea în cluburile de alergare a crescut cu 59% la nivel global în 2024, conform aplicației de fitness Strava.
Creșterea acestor organizații, care există atât pentru alergătorii casual, cât și pentru cei de elită, a transformat alergarea într-o activitate socială în care stilul personal are un rol tot mai mare.
„Alergarea nu este doar despre participarea la cursă, ci despre modul în care îți trăiești viața în fiecare zi,” a declarat Gabriele Casaccia, directorul creativ și fondatorul Mental Athletic, o nouă revistă tipărită bianuală dedicată culturii contemporane a alergării, care seamănă mai mult cu Dazed decât cu Runner’s World.
Brandurile sportive se întrec să atragă noii clienți care încă nu și-au format loialitatea față de adidași Brooks sau Nike, deși cererea pentru echipamentele de alergare ale acestora rămâne ridicată. Există branduri ce combină performanța cu moda, precum Satisfy, District Vision și Soar, înființate la începutul anilor 2010, dar și mărci consacrate precum Asics și Saucony, ambele clasate pe lista StockX cu cele mai rapide cinci branduri de sneakeri în creștere în 2024.
Pe măsură ce echipamentele de alergare devin o subcategorie de modă la fel de populare ca streetwear-ul, brandurile noi și cele consacrate trebuie să se distingă prin înțelegerea clienților care se află la intersecția dintre lifestyle și sport, prin implicarea unei audiențe centrate pe comunitate și prin păstrarea autenticității.
„Pe măsură ce fenomenul devine tot mai popular, apar instantaneu noi jucători,” a declarat Christian Weigand, fondatorul Substack-ului și paginii de Instagram Runners Highest. „În prezent, alergarea și cultura alergării sunt într-un punct în care fiecare poate găsi un loc, dacă își dorește.”
Cole Townsend, fondatorul Running Supply (un newsletter Substack și director online pentru produse de alergare în tendințe), consideră că relaxarea alergării și creșterea marketingului influențat de lifestyle determină brandurile de alergare să se adreseze unor nișe specifice, în loc să încerce să devină mărci sportive generale, precum Nike.
„Trebuie să găsești un nou segment, un nou tip de client, care să fie atractiv,” a spus Townsend.
Satisfy, care împlinește 10 ani în 2025, și-a creat propria nișă oferind produse diferite pentru alergătorii montani, cu o paletă distinctă de culori și un sentiment de individualitate rar întâlnit în acest spațiu.
Ascensiunea cluburilor de alergare a transformat implicarea comunității într-o prioritate pentru branduri precum Saucony și etichete mai tinere, precum Bandit Running. CEO-ul Bandit Running, Nick West, atribuie comunității aproape fiecare aspect al afacerii sale.
„Trebuie să intri în comunitatea alergătorilor pentru a înțelege nevoile și lacunele,” a spus West. „Apoi, adaugi sensibilitățile proprii pentru a crea povești autentice din perspectiva ta unică.”
Chiar dacă brandurile acordă o atenție tot mai mare ofertei de lifestyle, alergătorii caută în continuare echipamente care să performeze și să-i ajute să-și atingă obiectivele. Townsend și Weigand subliniază că doar brandurile autentice, care combină moda cu funcționalitatea, vor rezista în acest spațiu tot mai aglomerat.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.