Modelul danez de învățământ, prin ochii unei profesoare din România. Cum e școala în Danemarca pe timp de pandemie. Prezență fizică la ore aproape pentru toată lumea și fără mască în sala de clasă.
Profesoara Laura Dachin este stabilită de ani de zile în Danemarca, unde a înființat trei școli românești. Aici vin zeci de copii ai comunității de români din Danemarca. Pentru a nu-i rupe complet de România, părinții îi trimit să învețe limba, să studieze obiceiurile, istoria sau geografia României. „E o punte de legătură și pot să facă comparații. Poate că unii se vor întoarce în România”, povestește profesoara.
Laura Dachin a predat peste 20 de ani Limba și Literatura română în Brașov și a trecut mai multe trepte. A predat la școală generală, la liceu, la post liceală, la seral. Profesoara susține că sistemul românesc nu are cum să performeze. Iar de aici pleacă și dezvoltarea nivelului de trai.
- Învățământul din România are parte și de constrângeri mari din cauza pandemiei de coronavirus. Aflăm de la profesoara Laura Dachin și cum funcționează sistemul de învățământ danez pe timp de pandemie.
Prioritară în educaţia elevilor din Danemarca este evitarea situaţiilor stresante. Copilul trebuie să meargă cu plăcere la şcoală. Sistemul danez pune accent pe descoperirea din timp a abilităţilor fiecărui elev astfel încât să nu se chinuie cu materii care nu i se potrivesc. Educația daneză, precum cea finlandeză, suedeză sau norvegiană este aplecată sută la sută spre starea de bine a elevului. Peste 33.000 de români trăiesc acum în Danemarca.
„Dacă un copil are o vocație pentru un domeniu, să spunem către sculptură, muzică, el nu va fi îmbuibat cu matematici superioare. Școala daneză și în general toată școala nordică se bazează pe învățământ aplicat, nu teoretic, copiii din Danemarca nu sunt puși să tocească comentarii din care nu înțeleg nimic – e cea mai mare aberație – sau teoreme pe de rost fără să le priceapă. Sau dacă un copil are o gândire matematică foarte dezvoltată, nu-l pui să scrie compuneri. Ei se axează pe un domeniu care le place și în care excelează și ajung să fie ași în viitoarele meserii pe care și le aleg. Învață și le fac foarte bine. În România este o vorbă, că românul știe să facă de toate, dar de fapt nimic. Ne pricepem la orice și nu cred că este un lucru tocmai bun. Când ești specializat într-un domeniu, înveți să te axezi pe acel domeniu și să ajungi cel mai bun. Asta este cheia succesului. De aici vin performanțele și asta duce la creșterea nivelului de trai. Vrem o țară ca în străinătate? Asta trebuie făcut, de jos, plecând de la educație”, spune profesoara.
În 2012 a plecat pentru doi ani în Finlanda, iar din 2014 s-a stabilit în Danemarca. Aici a înființat trei școli românești care funcționează în regim after-school, la Farvang, Aarhus și Vojens. Aici vin copii care s-au mutat cu familiile din România în Danemarca sau copii s-au născut în Danemarca și n-au fost niciodată în România.
„Se predau diverse cursuri, marii clasici, Istoria României, Geografie, facem lectură, scriere, caligrafie, lucruri pe care le-am considerat necesare. Pentru a nu uita nimeni rădăcinile, iar așa copiii pot face și o comparație. Cum e Danemarca, cum e România? O analiză comparată. Ce se face de Crăciun în România, ce se întâmplă de 1 noiembrie. Care este poziția geografică, de unde ne tragem, cum am evoluat, ce formă de guvernământ există, cum e cultura, ce literatură avem, ce tradiții și obiceiuri. Cum a apărut mărțișorul, ce înseamnă Dragobetele și așa mai departe. Cei mai mulți vin ca să nu uite limba, să vorbească corect, să scrie, fiindcă poate unii vor dori să se întoarcă. Unii s-au născut în România, alții s-au născut aici, iar părinții vor să nu-i rupă de țara lor. E firesc.”
Cum merge școala în condițiile de pandemie? Răspunde profesoara Laura Dachin.
„Acum facem cursuri online într-una dintre localități, dar doar fiindcă sunt copii din comunități diferite care vin din mai multe locuri și nu e indicat să se amestece. Dar în rest, peste tot se merge pe prezența fizică. Se respectă reguli. E foarte important de știut că testarea în Danemarca este absolut gratuită pentru toată lumea. Guvernul a spus așa: decât să investim în tratamente scumpe și spitalizări, investim aici, în testare. Oriciune se poate testa gratuit la cerere. Există corturi cu personal specializat. Îți faci programare, ai mers, te-ai testat, iar a doua zi primești rezultatul. Avem și testări din acelea de tip drive-in, ca la Mc’Donalds. Te duci cu mașina și-ți faci testul din mașină. Se testează foarte mult. Eu am fost răcită, de exemplu, acum două săptămâni. Având contact cu clase de câte 20-25 de copii, mi-am făcut o programare și mi-am făcut ușor testul, fără probleme, fără să plătesc. A fost negativ. Cât despre școală? Școala funcționează în condiții optime, cu prezența fizică. E foarte importantă și nu se poate compara cu învățământul online. În Danemarca nu se poartă mască în sala de clasă, dar există distanțare, există dezinfectanți, curățenie și reguli care sunt respectate de toată lumea. În afară de spitale, nicăieri nu se poartă mască aici.
Însă oamenii sunt responsabili. Nu știu ce să spun despre închiderea școlilor în România. Nu cred că România e pregătită pentru învățământul online. Nu e nici atât de eficient, e mult diferit față de cel obișnuit. Plus că nu știu dacă toți copiii și profesorii au în România posibilitatea aceasta de a face online. Aici fiecare copil are o tabletă, un laptop, nu se pune problema de lipsă de așa ceva. Dar chiar și așa, sistemul educațional danez mizează pe prezența copiilor la ore. Dacă unul prezintă orice fel de simptome, este automat testat. V-am spus, toată lumea se testează.
Pentru ca o societate să funcționeze e nevoie de responsabilitate. Prin comparație, am văzut ce s-a întâmplat în România în momentul în care s-a renunțat la restricții și toată lumea s-a dus pe litoral, în stațiuni, s-au umplut cluburile, barurile sau stat unii peste alții.
Totul pleacă, exact cum v-am spus, de la educație. Din școală. Ar trebui să existe dorință de schimbare. Dacă s-ar vrea, s-ar face. E greu, dar nu imposibil. Dar trebuie făcute reforme.”
Laura Dachin coordonează activitatea din trei școli în Danemarca, în Aarhus, Farvang și Vojens.
Foto: Laura Dachin / Arhiva personală
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
15 comentarii