G4Media.ro

Moldova vrea autostradă: Vineri, protest la guvern organizat de patru asociații care…

Moldova vrea autostradă: Vineri, protest la guvern organizat de patru asociații care luptă pentru infrastructura care să lege Moldova de restul țării

Vineri, 8 februarie 2019, de la ora 10:00, patru asociații civice – Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei, Împreună pentru A8, Moldova Vrea Autostradă și Pro Infrustructură – organizează un protest în Piața Victoriei din București. Cele patru organizații critică dur guvernul Dăncilă pentru că refuză să demareze construcția autostrăzii Ungheni – Iași – Târgu Mureș, prevăzută expres de o lege votată în Parlament anul trecut.

Cele patru organizații, care au organizat un miting de protest și anul trecut, cer guvernului să aloce banii necesari, să numească un ministru competent la Transporturi și un nou șef la compania de autostrăzi, dar și să facă toate demersurile birocratice pentru demararea proiectului vital pentru dezvoltarea Moldovei.

Asociații au făcut publică și o scrisoare trimisă către Guvernul României, Senat și Camera Deputaților:

„Tergiversarea continuă a aplicării reglementărilor legale în vigoare, privind construirea Autostrăzii A8, Iași – Ungheni – Târgu Mureș, obiectiv strategic de importanță națională, pune în pericol pentru alte decenii dezvoltarea firească a regiunii Moldova, care se află într-un stadiu avansat de degradare socială și economică, urmare a măsurilor administrative discreționare aplicate de la ”Centru”. Astfel, din nou, societatea civilă din zona de est a țării – parte a României – revine cu noi solicitări imperative către instituțiile de resort ale statului român, pentru demararea celui mai important proiect de dezvoltare economică și socială al Moldovei – Autostrada Unirii. De asemenea, solicităm și întreprinderea de măsuri necesare asigurării continuării implementării proiectului privind realizarea Autostrăzii A7.

În conformitate cu dispozițiile Legii 291/2018 (Legea Autostrăzii Unirii), coroborate cu normele prevăzute de H.G. 666/2016 și Master Planul General de Transport al României, Asociațiile partenere ”Împreună pentru A8”, ”Moldova Vrea Autostradă”, ”Pro Infrastructură” și ”Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei” formulează următoarele solicitări:

1. Respectarea și, implicit, aplicarea de îndată a Legii nr. 291/2018 (publicată în Monitorul Oficial, partea I, nr. 1022, din 29.11.2018), cu privire la demararea procedurilor, impuse prin textul de lege menționat, de către Ministerul Transporturilor.

2. Numirea de îndată a unui ministru al Transporturilor competent, în persoana unui specialist în domeniu, cu expertiză și capacitate dovedită de a administra un portofoliu extrem de complex, care gestionează bugete de miliarde de euro.

3. Restructurarea imediată a Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), prin demiterea actualului Director General, Narcis Ștefan Neaga, și recrutarea prin concurs a unui profesionist cu competențe dovedite în domeniu, căruia să îi fie atribuit un mandat pe termen mediu/lung, dar și numirea, de asemenea, a unor experți în posturi-cheie, cum este, de exemplu, ”specialist achiziții publice”.

4. Demararea de îndată și necondiționată a procedurii de scoatere la licitație a lucrărilor tehnice pentru completarea/actualizarea studiilor de fezabilitate în ceea ce privește tronsoanele Târgu Mureș – Ditrău și Ditrău – Târgu Neamț.

5. Renunțarea la procedura ”parteneriat public-privat (PPP)”, în ceea ce privește implementarea proiectului pentru secțiunea Cristești – Pașcani – Lețcani, și preluarea imediată și necondiționată de către Ministerul Transporturilor (în speță, CNAIR) a întregului tronson Târgu Neamț – Iași – Ungheni, de la Comisia Națională de Statistică și Prognoză, pentru ca și această parte a drumului de mare viteză să facă obiectul finanțării prin fonduri nerambursabile puse la dispoziție de către Comisia Europeană.

6. Întocmirea de îndată și necondiționată a documentației de achiziție publică pentru lucrările tehnice privind actualizarea/completarea studiilor de fezabilitate pentru sectorul Târgu Neamț – Iași – Ungheni și scoaterea acestora la licitație până la finalul anului 2019.

7. Stabilirea unui program de implementare, care să prevadă în mod expres termene clare pentru finalizarea studiilor de fezabilitate până în anul 2021 și asumarea acestora în mod concret de către Ministerul Transportului și CNAIR, pentru lucrările privind toate tronsoanele Autostrăzii Unirii: Târgu Mureș – Ditrău, Ditrău – Târgu Neamț și Târgu Neamț – Iași – Ungheni.

8. Corelarea proiectului privind construirea Autostrăzii Unirii cu POIM 1 (2014 – 2020) și introducerea acesteia în POIM 2 – viitorul exercițiu financiar al Uniunii Europene 2021 – 2027, pentru ca acest obiectiv să fie finanțat din fonduri europene nerambursabile, iar realizarea drumului de mare viteză să fie încheiată într-un termen de 12 ani, după cum urmează:

– 2019-2021 – completarea studiilor de fezabilitate pentru toate tronsoanele;
– 2019-2021 – introducerea proiectului Autostrăzii A8 în POIM 2 și depunerea cererii de finanțare pentru execuția lucrărilor în baza studiilor actualizate pentru toate tronsoanele;
– 2021-2030 – execuția lucrărilor pentru cei 311 kilometri ai autostrăzii.

9. Stabilirea unui calendar clar și asumat pentru realizarea tronsoanelor Pașcani – Suceava și Suceava – Siret din cadrul Autostrăzii A7 (Ploiești – Bacău – Suceava – Siret) și scoaterea la licitație cât mai rapid a documentațiilor tehnice pentru Studiu de fezabilitate și Proiect tehnic.

10. Asumarea termenelor precizate și a etapelor de către Guvernul României, respectiv Ministerul Transporturilor și CNAIR, prin luarea unor măsuri concrete în acest sens și crearea unui cadru transparent pentru monitorizarea acestor activități. În acest sens, se impune înființarea unei ”comisii mixte de monitorizare și implementare” a acestui proiect, care să aibă putere decizională și corectivă și care să funcționeze în toată perioada implementării proiectului, 2019 – 2030; comisia va fi formată din reprezentanți ai Executivului, parlamentari și asociațiile civice implicate în acest demers.

Vă mulțumim anticipat pentru colaborare.”

Asociația „Împreună pentru A8”
Asociația „Moldova Vrea Autostradă”
Asociația „Pro Infrastructură”
Asociația „Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei”

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

10 comentarii

  1. #zecefebruariedouamiinousprezece
    Protest Mamut = Incepem de la Sediul ald£ cu prima Placutza Suedeza, apoi Kiseleffzece Placutza Suedeza doza 100 %- Piata Victoriei, Placutza Suedeza doza 200%-CNA, Placutza Suedeza idem—Parlament, Placutza Suedeza in limite astronomice

    Haideti sa Haidem !

    • @ gabriela c. dansatoarea
      Si tzie cu Drag Placutza Suedeza ( cat sa Nu te sufoci)

    • Nu ti-e rusine, mai postacule, ti s-a sters contul, si-ai facut altul luand numele meu!

    • @Gabriela, dovedește încă o dată că sunt experți la furat! Fură până și de la copiii sărmani, numele tau e mizilic…

  2. De admirat această atitudine a ieșenilor, care s-au trezit acum că de fapt Moldova nu prea mai exista, a fost izolată, ignorată incă de pe vremea lui ceașcă , iar acum, odata cu liberalizarea circulatiei fortei de muncă in UE, s-a depopulat masiv.

    Ce zic eu. Până când prim-ministrul Romaniei nu va fi un ieșean (de exemplu Mihai Razvan Ungureanu, un tip la care unghia mică valorează cam cât 10 Dăncile !), plus până când ministrul transporturilor si seful de la CNAIR nu vor fi ieșeni – nicio șansă pentru o autostrada care sa lege Moldova de vest!
    Moldova îsi poate lua ca aliat Ardealul, care are si el interes sa finalizeze Tg-Mures-Bors, autostrada care sa conecteze ambele provincii cu vestul.

    • In Moldova exista Doua Enclave dupa Modelul Coreea de Nord unde domnesc : Kim Jong Buzatu, respectiv Kim Jong Oprisan, cand aceste Doua Lepre vor fi Istorie, A8 va fi gata !

    • Bravo, Moldova! Societatea civila moldoveana se organizeaza, am inteles, sarmanii, ca psdistii astia imputiti nu fac nimic si nici n-au de gand sa faca. A durat mult pana au inteles, aproape 30 de ani, dar mai bine mai tarziu, decat niciodata. Mihai-Razvan Ungureanu a fost prim-ministru la un moment dat, cred ca doar pentru vreo 6 luni, nu stiu de ce a fost daramat.

  3. Succes, Moldova!!! Neaparat protest mare!!! E revoltator ca dupa atatia ani sa nu avem autostrazi!!!
    Cu drumurile bune incepe drumul spre civilizatie !!!

  4. V-am mai spus ca „strategic” este sa nu se faca! Nu inseamna ca sunt de acord cu aceasta „strategie de aparare”.
    Lasand ironia la o parte, guvernul nu mai are bani nici dupa ce sa bea apa si noi vorbim si vrem, mai abitir ca niciodata, autostrazi! Care or fi inconstientii?!

  5. Nu mai are bani? Da’ cum așa, psd-alde se lauda cu crestere mirobolanta, cu venituri in explozie, cum nu sunt bani? E o glumă?

    Si in alta ordine de idei, autostrazile se fac din bani europeni. Noi asiguram doar cofinantarea. Nu suntem in stare de asta? Cheltuim 1 miliard de euro pe asistati sociali si ne câcâim la un studiu de fezabilitate de 15 milioane de euro ?! pe care il facem in 3 ani ??! Facem tot posibilul sa nu facem, asta facem noi! adica psd-alde-udmr.

    In mod normal:
    – pâna in 2020 ar trebui demarate si FINALIZATE toate studiile de fezabilitate si proiectele tehnice de la toate autostrazile care se vor construi !
    Iasi-TgMures ; Pitesti-Sibiu ; Bors-Gilau; Craiova-Pitesti; Siret-Ploiești; Ploiești-Brasov; Sibiu-Brasov; etc
    – proiectanti? in cazul ca nu avem forta suficienta, apelam la proiectanti externi ! Din Germania, Austria, UK, Franta, Spania. Sectionate traseele in bucati si angajat proiectant pentru fiecare in asa fel incat in 2020 sa poata fi scoase toate la licitatie pentru executie !

    – din 2020 pânâ in 2024-2026 putem executa toate autostrazile !

    Asta ar fi un program serios. Nu cu studii de prefezabiliytate executate pâna in 2030, de fezabilitate pqna in 2050, proiect tehnic prin 2070, iar executia in secolul urmator – că asta e intentia ciumei rosii!

    O țara făra autostrăzi, in condițiile când alte țări sunt pline de autostrazi, NU EXISTA.
    Nu are sens.