Moment critic pentru guvernul Ciolacu / Ce aflăm din protestul transportatorilor și fermierilor
Marea miză în aceste zile pentru premierul Marcel Ciolacu este să-i țină departe pe camionagii și fermierii cu tractoarele lor de București, mai degrabă decât să rezolve direct problemele cu care se confruntă aceste categorii sociale. Imaginați-vă coloane de mașini grele blocând marile bulevarde în Capitală. Un oraș paralizat câteva zile ar fi un dezastru pentru imaginea guvernului și pentru capacitatea lui de a negocia în continuare.
Protestul masiv, asemenea oricărei explozii de nemulțumire, are capacitatea de a contamina și alte categorii profesionale. Medicii de la Timișoara au anunțat deja că vor ieși în stradă.
Din acest motiv, forțele de ordine au recurs la exces de zel, prezentând dosare penale și efectuând rețineri pentru incitare la violență, acțiuni cel puțin discutabile, iar în unele cazuri, scandaloase. Într-un context mai larg, este demn de remarcat faptul că nu s-au observat reacții la fel de prompte după actele de violență pură de la protestele AUR, conduse de liderul lor care lua instituții publice cu asalt fără să se întâmple nimic notabil.
Prin urmare, soarta guvernului condus de Ciolacu depinde de modul în care va reuși să gestioneze o situație de criză majoră, cu care nu s-a mai confruntat până acum. Problemele și nemulțumirile transportatorilor și fermierilor sunt reale, chiar dacă Guvernul se străduiește să le prezinte drept o mișcare eminamente politică orchestrată de AUR sau chiar de forțe străine, precum Rusia.
Este cert că AUR încearcă să se alăture și să profite de orice nemulțumire socială. Evident că vor exista lideri ai acestui partid care vor încerca să incite sau să susțină frenetic mișcarea din stradă. Este posibil ca și rușii să împingă narative anti-Ucraina, având prilejul potrivit. Totuși, un protest politic nu durează de obicei șase zile, iar atât de mulți transportatori și fermieri nu și-ar periclita afacerile la comanda unui partid.
Ce vedem în aceste zile este un cumul de frustrări și probleme reale, care au avut nevoie doar de o scânteie pentru a exploda. Faptul că un partid politic încearcă să mențină flacăra aprinsă este o altă poveste.
Economedia.ro a explicat pe larg ce a determinat ieșirea în stradă a camionagiilor și fermierilor, așa că nu voi insista asupra listelor de revendicări. În schimb, voi încerca să citesc dincolo de motivele protestului, pentru că de aici aflăm aspecte esențiale despre modul de funcționare al statului român.
- Nu există nicio masă gratuită. Pe masa guvernului Ciolacu a ajuns acum nota de plată pentru cerealele ieftine din Ucraina, care au inundat piața neagră, dar autoritățile au închis ochii dintr-un calcul cinic. Cerealele la un preț mic înseamnă inflație mai mică, mâncare accesibilă pentru crescătorii de animale sau pentru industria de panificație, într-un cuvânt, produse mai ieftine în magazine. Cu toate acestea, așa cum am menționat, nu există mese gratuite în capitalism. Mai devreme sau mai târziu, piața corectează distorsiunile. Cerealele ieftine din Ucraina reprezintă o distorsiune majoră deoarece ele sunt produse în afara UE, fără să respecte standardele de calitate, în concluzie, la prețuri care afectează piața internă. Cei care au plătit până acum pentru festinul cerealelor la prețuri de dumping au fost fermierii români, care s-au tot plâns că lucrează în pierdere. Acum, le-a ajuns cuțitul la os și nu mai vor să achite nota de plată pentru masa care i-a îmbogățit pe alții și de care guvernul a beneficiat din plin, dar i-a sărăcit în special pe micii fermieri.
- Populismul costă. Guvernul Ciolacu a decis anul trecut că are nevoie de mai mulți bani pentru salariile bugetarilor și pentru creșterea pensiilor, așa că a crescut taxele, accizele și a schimbat regimul de funcționare al microîntreprinderilor. Pe scurt, s-a făcut tot posibilul pentru a stoarce un leu în plus de la cei care produc. S-a mai crescut și salariul minim în agricultură, dar nu pe banii guvernului, ci pe banii fermierilor. Astăzi, prigoana socialistă împotriva „capitalului autohton”, divinizat doar în vorbe de către PSD, se răzbună. Acești transportatori și fermieri au înțeles perfect că o duc mai prost, inclusiv pentru ca bugetarii să o ducă mai bine.
- Instituțiile nefuncționale și corupția, bombe cu ceas. S-a ajuns aici și pentru că unele instituții ale statului nu și-au făcut treaba la timp, fie din incompetență, fie din cauza corupției. Camionul care intră cu 34 de tone de cereale în țară, dar descarcă doar 24 de tone în port, lasă în mod evident zece tone pe traseu, în piața neagră. Și totuși, nimeni nu-l verifică, nici autoritățile fiscale, nici cântarul de la Ministerul Transporturilor, nici altă autoritate rutieră sau portuară. Cum este posibil așa ceva? Oricâte noi „sigilii electronice” sau alte măsuri de control birocratic propune guvernul, acestea se vor dovedi ineficiente dacă nu sunt aplicate de funcționari competenți și onești. Adăugați la toate acestea rambursările de TVA după luni de zile, plata întârziată a subvențiilor pentru agricultură pentru a nu greva și mai mult pe deficit, adică un comportament arbitrar al statului. Incompetența și reaua credința de la vârful staului încurcă și mai mult socotelile micilor oameni de afaceri care au de-a face cu el.
Realitățile de mai sus au explodat în fața Guvernului pentru că unor categorii sociale le-a ajuns cuțitul la os. Acum, la începutul anului, fiecare își calculează bugetul de funcționare. Transportatorii și fermierii, în special firmele mici și mijlocii organizate în microîntreprinderi, au ajuns la concluzia că afacerea lor este pe cale să falimenteze sau în tot cazul să intre pe marje nesemnificative de profit.
Oricât de mult ar încerca să controleze mediatic societatea sau să plătească la presă pentru a-și cumpăra liniștea socială, Guvernul Ciolacu, PSD și PNL nu au cum să le spună oamenilor că farfuria goală de sub nasul lor este, de fapt, plină. Așa ceva nu se poate. Pe Marcel Ciolacu îl ajung din urmă de regulile de fier ale economiei și ale pieței. Ele se răzbună azi pentru toate deciziile de proastă guvernare acumulate în timp.
Ar mai fi de remarcat aici defazarea guvernului, care și-a petrecut ore și zile încercând să decredibilizeze protestul în loc să arate un strop de empatie și înțelegere pentru niște oameni cu probleme reale, nu inventate. N-am văzut niciun oficial coborât în mijlocul fermierilor și camionagiilor, încercând măcar să-i asculte. Dimpotrivă, i-au tratat ca pe dușmanii lor direcți. În schimb, i-am văzut umplând studiourile TV pentru a explica cât de politic este protestul, cu scopul de a-l arunca în derizoriu.
Reacția societății a fost însă inversă. Am văzut manifestări de solidaritate cu cei din stradă și, de unde protestul a vizat inițial doar Capitala, acesta s-a extins treptat în alte câteva orașe mari din țară. Acest comportament indică, din nou, amploarea nemulțumirilor. Încă nu s-a ajuns la nivelul din Polonia, unde au fost blocate total punctele de acces în țară pentru camioanele din Ucraina, dar una dintre revendicările protestatarilor este blocarea totală a importurilor de cereale.
Acest lucru este imposibil de realizat, deoarece portul Constanța este una dintre principalele rute de export pentru cerealele din Ucraina și orice întrerupere ar provoca un dezastru pentru alte țări care depind de aceste produse alimentare.
Este prima criză serioasă cu care se confruntă guvernul Ciolacu, după greva profesorilor care a amânat rotativa guvernamentală în vara anului trecut. Criza de atunci, încheiată cu promisiuni parțial onorate, a fost însă mai puțin periculoasă decât cea de acum.
O criză prelungită în agricultură și transporturi lovește în plin baza de alegători a PSD și periclitează funcționarea lanțului de aprovizionare. O perturbare a acestuia ar echivala cu un dezastru pentru PSD și premierul Ciolacu într-un an cu patru șiruri de alegeri.
Premierul Ciolacu joacă acum o carte importantă, de care ar putea depinde chiar supraviețuirea sa în fruntea Guvernului. Nu ar fi exclus să asistăm și la o răfuială internă în partid, la remanieri și la executarea politică a unor miniștri considerați potențiali adversari ai liderului PSD.
Citește și
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Disclaimer:
- G4Media nu a cerut și nu a primit niciodată fonduri
guvernamentale direct sau sub forma unor campanii de informare. Acesta este un ajutor de stat
mascat care distorsionează piața de media și este inacceptabil. De asemenea, G4Media nu acceptă
bani de la partidele politice în afara campaniilor electorale. Publicitatea electorală marcată
ca atare este normală în perioada alegerilor.
- G4Media nu a primit și nu acceptă reclame de la industrii precum jocuri
de noroc, pariuri, alcool și tutun. Este strict opțiunea G4Media. Nu promovăm vicii care pot
distruge sănătatea, viața sau cariera unor oameni.
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
39 comentarii